Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Test łańcuchów zimowych

Są takie sytuacje na drodze, kiedy nawet najlepsze zimówki kapitulują. Żeby zmierzyć się z oblodzonym podjazdem, musisz skorzystać z łańcuchów.    

Michał Hutyra 2014-12-18

My znaleźliśmy się w superkomfortowej sytuacji. Temperatura 22 OC, sucho i widno. To są zalety testowania łańcuchów w... siedzibie redakcji. Mimo to, 7 kompletów ubieraliśmy kolejno (na jedno koło) dobre trzy godziny! Ty o takich luksusach zapomnij. Przygotuj się na mokrą breję na drodze, ubłocone nadkole i paskudną pogodę. Być może jedynym źródłem światła będzie telefon komórkowy towarzysza podróży.

Obojętnie, na który komplet łańcuchów się zdecydujesz, przećwicz ich zakładanie „na sucho”. Nabierzesz wprawy i unikniesz niespodzianek na drodze. Powtórny montaż zawsze trwa krócej.

Dwa komplety – Rud Centrax i Weissenfels Quattro – przed założeniem na koło wymagają dopasowania. Operacja jest żmudna (około pół godziny na komplet) i wymaga „śrubokręcenia”. Przy czym Rud Centrax nie zawiera nawet kompletu niezbędnych do tego zadania narzędzi. Na drodze byłbyś uziemiony. Po jeździe opłucz i osusz łańcuchy. Będą Ci służyć przez wiele lat.   

 

 

Konig ZIP 12
Mimo że łańcuch sygnowany jest przez znaną firmę, jego wykonanie trochę rozczarowuje. Przelotkę wykonano z dość plastycznego tworzywa, stąd obawy o pewne trzymanie się łańcucha na kole. Wykonane są z porządnej stali manganowej, ale „krecha” za niezbyt wygodny sposób dociągania łańcucha – wymagający użycia sporej siły. Automatycznego naciągu brak, montaż trwa 10 minut.   

Cena: 199 zł
Ocena: **

 

Konig T2 Magic
Otwarcie pudełka wymaga nie lada zdolności manualnych. Za to montaż łańcucha jest bajecznie łatwy. Do napinania służy guma, podobna do tych, których używało się do unieruchamiania walizek na bagażniku dachowym. W standardzie znajduje się samonaciągacz. Zapięcie na kole trwa góra 5 minut. Pomyślano nawet o zabezpieczeniu felgi i opony za pomocą zestawu specjalnych klipsów.   

Cena: 441 zł
Ocena: ****

 

Uniqa Clack & Go M32
Ma wygodny w użyciu automatyczny napinacz. Zakładasz łańcuch na koło, rozwijasz stalową linkę, zapinasz w zaczepie, zwalniasz sprężynę i gotowe. Automat zwinie jej naddatek po kilku sekundach jazdy. Dużą zaletą jest brak „pałętających się” metalowych czy plastikowych części w obrębie obręczy koła. Czas montażu zależy od równomiernego rozłożenia łańcucha na oponie i trwa około 8 minut.   

Cena: 329 zł
Ocena: ***

Taurus 80
Największym atutem tego łańcucha jest jego grubość (12 mm). Wykonanie jest co prawda toporne, ale w tym przedziale cenowym trudno oczekiwać cudów. Montaż nie jest zbyt skomplikowany (trwa 7 minut), ale wadą jest brak automatycznego naciągu – po przejechaniu kilkudziesięciu metrów musisz to zrobić sam. Nie polecamy zakładania ich do felg aluminiowych, ze względu na ryzyko podrapania.   

Cena: 81 zł
Ocena: **

 

Rud Centrax
Przy pierwszym montażu wymagane jest dopasowanie „siatki” do średnicy koła. Niestety, w zestawie brakuje niezbędnych do tego zadania kombinerek. Sam montaż jest nieskomplikowany. Rozkładasz ramiona sprężynowe i nakładasz siatkę na oponę. Do jednej ze śrub mocujących koło przykręcasz adapter, do niego – „pająka”. Centralnym pokrętłem napinasz ramiona i gotowe. Czas – 6 minut.   

Cena: 1290 zł
Ocena: ***

 

Weissenfels Quattro
Idea identyczna jak w wypadku Rud Centrax, ale lepsze wykonanie i łatwiejsze pierwsze dopasowanie (komplet narzędzi w zestawie). Lepsze jest także opakowanie, gorsze – zwykłe workowe rękawice. Mocowanie adaptera do śruby od koła ma automatyczny naciąg, a pokrętło centralne jest wygodniejsze w obsłudze. No i ten design – sygnowany przez samego Giugiaro. Montaż – około 5 minut.   

Cena: 1424 zł
Ocena: ****

 

Thule Easy Fit Cu9
Producent obiecuje czas montażu – 12 sekund! Trochę przesadza – potrzeba 2 minut. Różnica w zakładaniu polega na tym, że linkę stalową przekłada się za koło, a naciąg znajduje się od strony zewnętrznej i jest bardzo łatwy w obsłudze. Kształtem przypomina belkę dachową. Po założeniu łańcuch napina się automatycznie. Nylonowe odbojniki chronią obręcz koła.    

Cena: 1299 zł
Ocena: *****

 

Jazda z Łańcuchami
1. Łańcuchy zakładaj zawsze na oś napędową. W autach 4x4 najlepiej stosować dwa komplety. Od biedy, możesz założyć je na tę oś, która otrzymuje więcej siły napędowej.
2. Unikaj ostrego przyspieszania i hamowania, a także innych gwałtownych manewrów. Najlepszym sposobem na zatrzymanie się jest hamowanie silnikiem.
3. Nie przekraczaj prędkości 50 km/h.
4. Używaj łańcuchów tak krótko jak tylko to jest możliwe.
5. Jazda po asfalcie grozi uszkodzeniem łańcucha i mandatem karnym.
6. Jeśli łańcuch nie jest wyposażony w system automatycznego naciągu, musisz to zrobić własnoręcznie po przejechaniu około 100 m.
7. W razie zerwania się łańcucha, nie jedź dalej. Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i zdejmij go z koła. Jeśli da się go naprawić i wiesz, że dalsza jazda będzie bezpieczna, możesz kontynuować podróż.   

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Przetestowaliśmy stopień trudności i czas montażu 7 kompletów łańcuchów zimowych. Sprawdź, które spełniają Twoje oczekiwania. &nbsp;</p><br /><br /><a href="/porady/lancuchy-zimowe,18640,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-18 10:53:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij