Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Test opon 235/55 R 17 Y/W

Do kolejnego testu ogumienia – tym razem założonego na koła Mercedesa S – wybraliśmy osiem opon letnich o rozmiarze 235/55 R 17 Y/W. Jedna z dwóch najtańszych sprawiła wielką niespodziankę.  

Götz Leyrer 2008-05-28

Twój Mercedes klasy S potrzebuje nowych opon? Dealer Mercedesa na pewno je ma. Umów się na termin, zamontują i będzie można zapomnieć o sprawie. To całkiem proste i z reguły wymiana opon przebiega właśnie w ten sposób. Serwisy Mercedesa sprzedają to, co fabryczni eksperci uznali za dobre i to, w co wyposaża się nowe auta opuszczające linię produkcyjną. Są to zawsze produkty markowe i możliwości popełnienia jakiegoś większego błędu praktycznie nie istnieją.

Właściciele Mercedesów nie mają więc specjalnego powodu, by zapoznawać się z obszernymi testami opon w celu ewentualnej zmiany marki. Tymczasem wyniki testu ośmiu produktów świadczą o tym, że taki wniosek jest całkowicie błędny. Seria jazd próbnych na mokrej i suchej nawierzchni zaowocowała wynikami, które w wielu wypadkach są zaskakujące.

 

Szukasz opon? ---> Znajdź i wybierz najlepsze dla siebie

 

Testowi poddano opony o rozmiarze 235/55 R 17, będące podstawowym ogumieniem Mercedesa klasy S, ale także Audi (A8), BMW (X3), Jaguara (XF) i Volkswagena (Multivana i Phaetona). Jak wskazują nasze doświadczenia, porównywanie zachowania się na drodze opon o zbliżonych wymiarach jest jak najbardziej dopuszczalne. Głównym punktem testu były jazdy na mokrej nawierzchni. W ich trakcie zaobserwowano istotne różnice wyników między poszczególnymi produktami.

Producenci opon premium robią dobre opony, ale nie tylko oni

Już test na aquaplaning wykazuje, że tak zwane marki premium, czyli te, których opony kosztują po 600 zł za sztukę albo więcej, wcale nie różnią się aż tak drastycznie od znacznie tańszych i mniej znanych marek, takich jak Kumho (Japonia) czy Hankook (Korea). Pomiarów dokonywano na prostym odcinku drogi, na 8-milimetrowej warstwie wody, przy rosnącej prędkości – do momentu, kiedy koła przedniej osi zaczynały „pływać” na poduszce wody tworzącej się pod powierzchnią bieżnika. Mierzona jest prędkość, przy której różnica ilości obrotów kół przedniej i tylnej osi osiąga granicę 15%. W wypadku najlepszej opony – Fulda Carat Exelero – było to 89,5 km/h, podczas gdy dla ostatniej w tym teście opony Kumho Ecsta SPT prędkość ta wyniosła 85 km/h. Nie jest to więc różnica, która w praktyce może odegrać znaczącą rolę.

Na mokrym: ocenia się czas pokonania odcinka i zachowanie auta
 

Bardziej istotne rozbieżności wykazuje natomiast test trakcji. Polega on na rozpędzaniu auta na mokrej nawierzchni – przy włączonym ESP. Po wyłączeniu ESP w takich warunkach możemy spodziewać się znacznie gwałtowniejszego poślizgu. Pomiary obejmują przyspieszenie od 0 do 60 km/h – powyżej 60 km/h przy danej wartości oporu toczenia poślizg opon nie ma już żadnego znaczenia. Wyniki testu większości opon plasują się gdzieś w przedziale między siedmioma i ośmioma sekundami.

Są jednak dwa wyjątki. Na oponach Michelin Mercedes S, napędzany silnikiem V8, o wysokim momencie obrotowym, podczas ruszania trzyma się nawierzchni z pewnym trudem; ESP znacząco dławi moc silnika. Stąd słaby wynik – 8,25 s.

Z drugiej strony czeka nas przyjemna niespodzianka: nowy Ventus Prime firmy Hankook wrzyna się dosłownie w asfalt, umożliwiając przyspieszenie do 60 km/h w ciągu zaledwie 6,2 sekundy, czyli znacznie lepiej niż wszystkie markowe opony. Na torze pokrytym warstwą wody Hankook zapunktował raz jeszcze: koreańskie opony zachowały się neutralnie, bez tendencji do pod- czy nadsterowności, osiągając czas, który dał im pierwsze miejsce w rankingu. Najwyraźniej zapowiada się zupełnie nieoczekiwany scenariusz.

I rzeczywiście, Hankook idzie do przodu jak burza. Na liczącym 1,5 km długości odcinku testowym firmy Continental w Teksasie – który w styczniu (wtedy przeprowadzaliśmy test), oferuje prawdziwie wiosenne warunki pogodowe – wyraźnie wysuwa się na prowadzenie.

Sam nawet najlepszy czas nie wystarczy, by otrzymać maksymalną liczbę punktów. Ocenie poddawane jest dodatkowo subiektywne wrażenie z zachowania w czasie jazdy. Również w tym zakresie bardzo neutralnie zachowujące się opony firmy Hankook i precyzyjne reakcje na ruchy kierownicy rozwiały wszelkie wątpliwości co do jakości koreańskich produktów. Reszta stawki, choć nieco wolniejsza, zachowuje się również bardzo przyzwoicie i tylko Goodyear Excellence wykazuje niewielką tendencję do podsterowności.

Ostatni sprawdzian na mokrej nawierzchni – gwałtowne hamowanie z prędkości 100 km/h aż do zatrzymania – jest zarazem tym najważniejszym, ponieważ ma największe znaczenie w codziennym użytkowaniu. Asfaltowa nawierzchnia jest mokra, ale przyczepna.

I znowu na czoło wysuwa się Hankook. „Ubrany” w te opony Mercedes zatrzymuje się już po przejechaniu 47 m. Opony firmy Goodyear, które uplasowały się na drugim miejscu, wymagały odcinka o 2,1 m dłuższego. Po przejechaniu granicy 47 m Mercedes poruszał się jeszcze z prędkością 21 km/h. Zajmująca ostatnie miejsce Fulda przesunęła punkt zatrzymania do 52,7 m od miejsca, gdzie rozpoczęło się hamowanie, a po pokonaniu 47 metrów auto na tych oponach jechało jeszcze z prędkością 32,9 km/h.

Pod względem zachowania na mokrej nawierzchni Hankook osiągnął naprawdę fantastyczny wynik: 97 punktów na 100 możliwych. Czy świetne właściwości na mokrej drodze nie zostały czasem okupione znacznie gorszymi na suchej?

Pomiar szumów toczenia: auto na jałowym biegu przejeżdża obok mikrofonu Pomiar odporności na aquaplaning wykazuje stopnień przyczepności na mokrej nawierzchni
   

Wyniki prób hamowania na suchej nawierzchni absolutnie na to nie wskazują. Hankook zajął, z niewielką różnicą punktową, drugie miejsce tuż za Kumho. Na końcu stawki uplasowały się Fulda i Michelin, w wypadku których droga hamowania okazała się o trzy metry dłuższa niż u liderów rankingu.

Na szybkich zakrętach suchego odcinka wszystkie testowane opony zachowywały się pewnie, umożliwiając utrzymanie dobrej kontroli nad pojazdem. W tej próbie różnice stwierdzone między poszczególnymi markami nie były tak widoczne jak w jeździe po mokrej nawierzchni. Również Kumho oraz Michelin, które okazały się nieco wolniejsze od pozostałych, zachowywały się spokojnie na drodze zachowując szeroki margines bezpieczeństwa. Hankook zajął miejsce trzecie, a bieżnik tych opon po pokonaniu wielu rund wcale nie wyglądał gorzej niż u konkurentów. No i proszę, mamy sensację: w klasyfikacji ogólnej pierwsze miejsce zajęły opony firmy Hankook, znacznie wyprzedzając inne godne polecenia marki. To znaczy, że również kierowcy Mercedesów S, nim wymienią opony na nowe, powinni dokładnie rozeznać się w aktualnej ofercie.

Tak ocenialiśmy
W każdym z kryteriów najlepsza opona otrzymała maksymalną liczbę punktów. Jeśli wartości pomiarowe którejś opony odbiegały o 20% lub więcej od tej, którą uznaliśmy za najlepszą, nie przyznawano punktów. Rozbieżności mogą wystąpić tam, gdzie prócz „czystych” pomiarów konieczne było dokonanie subiektywnej oceny (właściwości jezdne i komfort). Punkty sumowano zależnie od wagi danego kryterium. W wypadku hamowania na mokrej nawierzchni, gdzie można uzyskać aż 40 pkt., za każde 0,5% różnicy w porównaniu z najlepszym wynikiem odejmowano 1 pkt. W odniesieniu do mniej istotnych, 10-punktowych kryteriów 1 pkt. odliczano za 2-procentową odchyłkę od najlepszego wyniku.

 

 

  HANKOOK Ventus Prime 447 zł CONTINENTAL Premium Contact 2 692 zł BRIDGESTONE Turanza ER 300 628 zł NOKIAN Z G2 690 zł
Prowadzenie boczne (10) 10 9 9 9
Właściwości jezdne (20) 20 19 18 20
Trakcja (10) 10 4 3 3
Droga hamowania (40) 40 27 28 28
Aquaplaning (20) 17 18 17 17
Łącznie (100) 97 77 75 77
Zmiana pasa ruchu (20) 14 19 20 17
Właściwości jezdne (20) 20 20 20 20
Droga hamowania (30) 29 24 24 23
Komfort (10) 8 10 7 8
Szumy toczenia (10) 9 9 7 8
Opory toczenia (10) 7 6 10 9
Łącznie (100) 87 88 88 85
Ocena łączna (200) 184 165 163 162
  Szczególnie godna polecenia Godna polecenia Godna polecenia Godna polecenia
         

 

  GOODYEAR Excellence 661 zł KUMHO Ecsta SPT 447 zł MICHELIN Primacy HP 752 zł FULDA Exelero 551 zł
Prowadzenie boczne (10) 9 10 9 9
Właściwości jezdne (20) 17 18 18 18
Trakcja (10) 1 3 0 1
Droga hamowania (40) 32 25 22 19
Aquaplaning (20) 19 15 17 20
Łącznie (100) 78 71 66 67
Zmiana pasa ruchu (20) 17 13 17 18
Właściwości jezdne (20) 20 19 19 19
Droga hamowania (30) 22 30 19 19
Komfort (10) 9 10 10 6
Szumy toczenia (10) 10 9 10 8
Opory toczenia (10) 3 2 10 1
Łącznie (100) 81 83 85 71
Ocena łączna (200) 159 154 151 138
  Godna polecenia Godna polecenia Godna polecenia Warunkowo
godna polecenia
         
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Najtańsze opony nie zawsze muszą być najgorsze, a wręcz odwrotnie. Dobitnie udowadnia to nasz test opon w rozmiarze 235/55 R 17 Y/W.</p><br /><br /><a href="/porady/test-opon-opony-Mercedes-S,18845,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-28 15:31:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij