Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Test opon całorocznych 2016 - 215/60 R17

W teście opon całorocznych sprawdziliśmy 4 różne opony w rozmiarze 215/60 R17. Sprawdź, które ogumienie okazało się najlepsze. 

Opel Mokka Test opon całorocznych 2016

Sprawdziliśmy, jak opony całoroczne spisują się zimą. Wybraliśmy gumy w tym samym rozmiarze, w którym testowaliśmy zimówki. I sprawdziliśmy je na tym samym aucie – Oplu Mokka. Warto pamiętać, że opony całoroczne są oznaczone znaczkiem M+S, a to w myśl przepisów czyni je zdatnymi do użytku także w zimie.

Oznacza to jednak tylko tyle, że mają bieżnik bardziej ponacinany z szerszymi i głębszymi rowkami – i nieco zmodyfikowaną mieszankę gumową. Naprawdę dobre opony na cały rok są sygnowane śnieżynką, a to ma gwarantować, że „dają radę” również w tej gorszej porze roku.

W teście opony całoroczne porównaliśmy z najlepszą oponą zimową i z najlepszą letnią. Odpowiednim znaczkiem na skali u dołu tabeli zaznaczyliśmy, czy testowanej oponie całorocznej bliżej do opony zimowej czy do letniej.

Dobre, ale nie zawsze i nie dla każdego

Czy warto kupować zimówki skoro nie ma już prawdziwych zim? W każdym razie nie wszędzie są, a jeśli już, to śnieg leży przez kilka dni, a wtedy można przecież zrezygnować z jazdy autem. Nasz test pokazuje, że kto stawia na maksymalne bezpieczeństwo o każdej porze roku nie powinien jednak rezygnować z sezonowej wymiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie.

Z wyjątkiem całorocznej Michelin CrossClimate, zbliżonej parametrami do opon letnich, pozostałe mają raczej „charakter” opony zimowej. Tym lepiej? Niekoniecznie. Takie opony gorzej niż letnie hamują na suchym asfalcie. Najlepsza w tej dyscyplinie całoroczna opona Michelina zatrzymuje się np. na 41,9 m (z prędkości 100 km/h). To wynik o 5 m gorszy niż dobrej opony letniej.

Zobacz pozostałe testy opon

Całoroczne opony to nie najlepszy pomysł także dla tych, którzy lubią dynamiczną jazdę. Odwrotnie sytuacja wygląda w zimie na śniegu, chociaż różnice w hamowaniu nie są aż tak duże jak w lecie. Jadąc z prędkością 50 km/h, Opel Mokka obuty w zimówki zatrzymał się na śniegu już po 23 m, opony całoroczne – mimo że też bardziej zimowe niż letnie – potrzebowały od 24 m (Goodyear i Nokian) do 26,5 m (Michelin i Vredestein).

Mimo to osoby, które pokonują małe odległości – np. w miastach, na płaskim terenie, mogą śmiało brać pod uwagę zakup opon całorocznych, choćby z powodu kosztów. Kiedy je montować? Najlepiej w październiku, tuż przed rozpoczęciem sezonu zimowego. Wtedy przynajmniej w pierwszym roku użytkowania będą służyły całą głębokością bieżnika, jeśli jednak przyjdzie im przejechać po śniegu.

  Continental WinterContact  TS 850P SUV Goodyear Vector 4Seasons Gen. 2  Michelin Cross Climate  Nokian Weatherproof SUV  Vredestein Quatrac 5  Continental Premium Contact 5 
Cena   877 zł  1065 zł 877 zł  800 zł  1059 zł  665 zł 
Oznaczenie EU; poziom hałasu (dB)  C/C 72  B/B 68  B/A 69  C/A 69  C/C 71  C/A 71 
Indeks nośności i prędkości  95 H  95 H  100 V  100 H  95 H  100 V  
Głębokość bieżnika (mm) 8,4  7,9  6,5  8,2  7,4  7,4 
Ocena łączna*  8,1 7,9 7,8 6,9
Ocena Referencyjna opona zimowa Warta polecenia Jeszcze warta polecenia Jeszcze warta polecenia Warunkowo warta polecenia Referencyjna opona letnia

*Wpływ na ocenę: na śniegu 20%; na mokrym 40%; na suchym 20%; środowisko 20%

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Caloroczne sprawdzqja sie naszyk klimacie, mam i nie widze zadnych roznic do poprzednich sezonowych, no moze poza oszczednosciami:-)
    ~sinior, 2017-03-27 09:47:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij