Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Test opon sportowych 235/35 R 19

235/35 R 19 - rozmiar gum do aut sportowych. Ponadprzeciętne prędkości, ostre hamowania i palenie gum dla lepszego efektu – wszystko to muszą znosić opony do szybkich samochodów. Jak sobie z tym daje radę 11 modeli, montowanych kolejno na Fordzie Focusie RS, pokazuje nasz test.

Jochen Übler 2010-10-22
Ford Focus RS

Z pozoru w oponach nic się nie zmienia, dzisiejsze wyglądają niekiedy jak te sprzed lat. Ale tak naprawdę akurat w wypadku czarnych krążków zmienia się wszystko – od wewnętrznej konstrukcji po mieszankę gumową, z której powstają. I to nawet jeśli na boku opony, tak jak w czasach narodzin jej protoplasty, widnieje takie samo logo producenta. Ostatni przykład? Michelin Pilot Sport, który w naszym teście znów wstępuje na ring, chociaż ma już kilka lat na karku. Opona pokazana w 2003 r., świetna na suchej nawierzchni, stoczyła już niejeden testowy bój. Musi dać radę po raz kolejny, chociaż jej następczyni – Pilot Sport 3 – już stoi w blokach startowych. Ale i testowana „staruszka” z pewnością nosi jakieś geny przygotowywanej następczyni, bo jak pokazują wyniki testu – Pilot Sport 2 całkiem dobrze daje sobie radę pośród opon całkowicie nowych.

Ten ekstremalnie sportowy i dający się niezwykle precyzyjnie prowadzić francuski model należy do czołówki zwłaszcza na suchym asfalcie, tego faktu nie zmienia nawet zaostrzenie testowych kryteriów. Nowy rozdział naszej procedury badawczej nazywa się „długotrwałe obciążenie”. Do najwyżej ocenianego kryterium – prowadzenia na suchej nawierzchni (w którym podczas trzech okrążeń toru na czas główną rolę grają zachowanie opony podczas jazdy i precyzja prowadzenia) – teraz dołączyła trwałość na długich dystansach. Inaczej mówiąc – jeśli ktoś wybierze się w weekend na tor wyścigowy, żeby pobawić się na kilku szybkich okrążeniach, dowie się dzięki nowemu kryterium naszego testu, czy czasem z powrotem do domu nie będzie musiał ślizgać się na łysych oponach.

Dziesięć ostrych okrążeń mniejszej pętli toru Hockenheim ma zweryfikować wytrzymałość opony. Tu akurat czas okrążenia nie ma znaczenia, liczy się subiektywne wrażenie w jakim stopniu opona podczas miarowej szybkiej jazdy traci na precyzji prowadzenia oraz jak cierpi na tym bieżnik.

W roli narzędzia badawczego wystąpił Focus RS – korzystając z jego usług sprawdzono jak opony hamują na suchym i na mokrym, jaka jest ich odporność na aquaplaning oraz na zniszczenie
 

I tu okazuje się, że nowe dziecko Continentala – SportContact 5P – zostawia najwięcej gumowych śladów na asfalcie. Wprawdzie prawie we wszystkich testowych kryteriach opona ta zarówno na mokrej, jak i na suchej drodze utrzymuje się w czołówce, jednak długotrwały stres jej nie służy. Także na nowej Toyo T1 Sport dziesięć dodatkowych okrążeń robi wrażenie, z kolei świetnie zachowujący się na mokrym Hankook S1 Evo daje sobie radę nieco lepiej.

Z grupy opon, które zasłużyły na ocenę „bardzo godne polecenia” test na wytrzymałość zaliczają najlepiej Pirelli P Zero i najnowsza opona japońska Bridgestone Potenza S 001. Ta ostatnia wypada na mokrej nawierzchni najlepiej ze wszystkich, na suchym asfalcie zaś zajmuje i tak całkiem dobre czwarte miejsce. A Michelin? Jak zawsze trzyma poziom i mimo pewnych niedomogów na mokrym, dzięki swoim sportowym atrybutom udaje jej się zasłużyć na ocenę „bardzo godna polecenia”. Tabela pokazuje jak się do tej oceny mają punkty uzyskane przez poszczególne opony oraz wartości zmierzone na torze.

Tak ocenialiśmy
Opona uzyskująca najlepszy wynik w danej kategorii otrzymuje maksymalną liczbę punktów. Przy ocenie precyzji prowadzenia liczą się bezpośredniość i zachowanie w centralnym położeniu układu kierowniczego, przy zachowaniu podczas jazdy – jak największa neutralność w sytuacji krytycznej.

Maksymalna liczba punktów do uzyskania Bridgestone
Potenza S 001 Cena 1193 zł
Continental
SportContact 5P Cena 1157 zł
Hankook
S1 Evo Cena 1084 zł
Pirelli
P Zero Cena 1124 zł
Michelin
Pilot Sport 2 Cena 1437 zł
Sucha nawierzchnia Prowadzenie (czas okrążenia) 50 47 (65,0 s) 49 (64,6 s) 49 (64,5 s) 50 (64,4 s) 49 (64,5 s)
Trwałość 20 16 12 15 16 17
Zachowanie podczas jazdy 25 22 24 22 23 25
Precyzja prowadzenia 25 23 24 23 25 25
Hamowanie (ze 100 km/h) 30 30 (35,5 m) 30 (35,4 m) 28 (36,0 m) 30 (35,5 m) 28 (35,9 m)
Razem 150 138 139 137 144 144
Mokra nawierzchnia Prowadzenie (czas okrążenia) 30 30 (64,4 s) 29 (64,5 s) 30 (64,3 s) 29 (64,7 s) 25 (66,0 s)
Zachowanie podczas jazdy 20 20 16 18 16 12
Precyzja prowadzenia 20 18 18 19 20 20
Hamowanie (ze 100 km/h) 20 17 (44,6 m) 20 (43,4 m) 20 (43,4 m) 14 (46,3 m) 14 (46,3 m)
Aquaplaning (jazda na wprost) 10 10 (78,6 km/h) 8 (76,7 km/h) 6 (73,8 km/h) 5 (72,3 km/h) 8 (76,9 km/h)
Razem 100 95 91 93 84 79
Łącznie 250 233 230 230 228 223
    bardzo godna polecenia bardzo godna polecenia bardzo godna polecenia bardzo godna polecenia bardzo godna polecenia
             

 

 

Maksymalna liczba punktów do uzyskania Nokian ZG 2 Cena 1171 zł Dunlop SportMaxx GT Cena 1182 zł Toyo T1 Sport Cena 1280 zł Vredestein Ultrac Sessanta
Cena 1017 zł
Kumho Ecsta KU 39 nie oferowana w Polsce Goodyear Eagle F1 Asym. Cena 1055 zł
Sucha nawierzchnia Prowadzenie (czas okrążenia) 50 47 (65,0 s) 47 (65,0 s) 48 (64,8 s) 47 (64,9 s) 46 (65,2 s) 43 (65,7 s)
Trwałość 20 20 19 13 18 18 15
Zachowanie podczas jazdy 25 19 23 19 21 19 15
Precyzja prowadzenia 25 22 22 22 21 18 17
Hamowanie (ze 100 km/h) 30 27 (36,2 m) 25 (36,7 m) 26 (36,3 m) 20 (37,8 m) 23 (37,1 m) 21 (37,7 m)
Razem 150 135 136 128 128 124 111
Mokra nawierzchnia Prowadzenie (czas okrążenia) 30 27 (65,3 s) 24 (66,3 s) 26 (65,6 s) 24 (66,2 s) 24 (66,4 s) 28 (64,8 s)
Zachowanie podczas jazdy 20 17 16 16 15 14 18
Precyzja prowadzenia 20 16 17 16 14 15 18
Hamowanie (ze 100 km/h) 20 14 (46,1 m) 13 (46,7 m) 14 (46,0 m) 13 (46,8 m) 16 (45,1 m) 15 (45,6 m)
Aquaplaning (jazda na wprost) 10 8 (75,9 km/h) 8 (75,8 km/h) 6 (73,7 km/h) 10 (79,1 km/h) 8 (76,2 km/h) 9 (77,6 km/h)
Razem 100 82 78 78 76 77 88
Łącznie 250 217 214 206 203 201 199
    godna polecenia godna polecenia godna polecenia warunkowo polecana warunkowo polecana warunkowo polecana
               

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Szukasz opon do auta sportowego? W naszym teście bierzemy pod lupę 11 modeli opon w rozmiarze 235/35 R 19. Zobacz, które letnie opony warto kupić.</p><br /><br /><a href="/porady/test-opon-opony,18809,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-22 15:01:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij