Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Test opon zimowych

2009-12-18
Test opon zimowych Elektroniczne urządzenia pomiarowe gromadzą wszelkie dane uzyskane podczas jazd próbnych.

W rozmiarze 205/55 R 16 H. Do walki na śniegu, wodzie i suchym asfalcie staje osiem opon - każda chce zasłużyć na miano najlepszej "zimówki". Do porównania z nimi wybraliśmy dwie opony całoroczne. Które potrafią więcej?

Pożyjemy, zobaczymy - w sprawie najbliższej zimy wiadomo tylko tyle, że nieuchronnie nadejdzie. Ale jaka będzie? Klimatolodzy nie od dzisiaj grzmią o globalnym ociepleniu, a że zimy z roku na rok coraz łagodniejsze, każdy widzi sam.

Zobacz najnowsze testy opon zimowych

Mimo to zimówki są potrzebne. Zdrowy rozsądek podpowiada, że w czasie gołoledzi poślizg na letnich oponach może mieć nadzwyczaj przykre skutki. Na domiar nieszczęścia niektórzy ubezpieczyciele mogą nawet odmówić wypłaty odszkodowania lub jego części, a w razie spowodowania utrudnień w ruchu możemy się też narazić policji.

Z opon zimowych, oznaczonych małą śnieżynką, może w najlepszym razie zrezygnować tylko ten, kto jeździ jedynie na krótkich dystansach i może odstawić samochód do garażu - do czasu aż drogowcy przywrócą jezdni przyczepność. W wypadku wszystkich innych obowiązuje zasada: zmieniać opony i to zawczasu, zanim punkty ich wymiany staną się niewydolne z powodu oblężenia przez klientów.

Osoby mieszkające na płaskim terenie, z niewielkimi opadami śniegu, mają jeszcze inne wyjście - mogą używać opon całorocznych, na których da się jeździć przez cały rok. W tegorocznym teście "auto motor i sport" jako konkurencyjne wobec typowych "zimówek" udział biorą dwie opony całoroczne. Pierwsza to najnowsza, gruntownie zmieniona wersja opony Goodyear Vector, druga zaś to nowo opracowana Optimo, koreańskiego Hankooka.

TAK OCENIALIŚMY

Ocena testowa jest względna. W każdej kategorii najlepsza opona otrzymuje maksymalną liczbę punktów. Jeśli zmierzony wynik jest gorszy o 20% od najlepszego, przyznajemy 0 pkt. W kategoriach ocenianych także subiektywnie (prowadzenie i komfort) występują odchylenia od tej zasady. Im ważniejsze kryterium, tym szybciej ubywa punktów. Np. za hamowanie na mokrym lub na śniegu można zdobyć 40 pkt. - wystarczy wynik o pół procentu gorszy od najlepszego, żeby stracić 1 pkt; w kryteriach nagradzanych 10 punktami wynik musiałby być o 2% gorszy.

Jak pokazują pomiary, opony całoroczne nie potrafią na śniegu dotrzymać kroku typowym "zimówkom". Ale uzyskują godną uznania liczbę punktów; trzeba wszak pamiętać, że zgodnie ze schematem oceny testowej, opona, która jest o 20% gorsza od najlepszej - nie dostaje w ogóle punktów. Taki wstyd nie przydarzył się żadnej z dwóch opon całorocznych, ani gdy oceniano trakcję, ani gdy badano drogę hamowania. W obydwu wypadkach testujący mogli się przekonać, że całoroczne Goodyear Vector i Optimo od Hankooka na śniegu zachowują się stabilnie i w sposób kontrolowany.






















Ale jasne jest, że nie są to gumy zdatne do narciarskich wypraw w Alpy, czy choćby w Tatry. Jeśli ktoś jest jednak pewien, że śniegu nie spotka a jeździ przednionapędowym kompaktem, na przykład VW Golfem, przetrwa z takimi oponami zimę. Wszyscy pozostali powinni śledzić rezultaty uzyskane przez produkty ulokowane po lewej stronie tabeli z testowymi punktami.

Widać tam dużą przewagę nowego Continentala Winter Contact TS 830. Na 100 punktów możliwych do uzyskania podczas badań na śniegu zdobywa on niewiarygodne 98! Także w czasie jazdy po mokrej nawierzchni Conti plasuje się w czołówce, niewiele gorzej jest na suchej jezdni. Trzeba jednak zaznaczyć, że tak "sfokusowana" na warunki zimowe mieszanka gumowa, nie może wyróżniać się odpornością na zużycie.

 

BRIDGESTONE SIĘ WYCOFAŁ

Bridgestone przygotował na nadchodzący sezon zupełnie nową oponę zimową. Blizzak LM 30 zastąpi uzyskującą w poprzednich testach słabe rezultaty - oponę LM 25. "auto motor i sport" miał ją w testowym zestawie, jednak Bridgestone wycofało tę oponę. Firma tłumaczy to potrzebą dalszego udoskonalania Blizzaka LM 30, który ma być znacznie zmodyfi kowany w porównaniu z przedseryjnymi egzemplarzami z naszego testu. To słuszna decyzja, bo na śniegu wypadały one słabo.

Zaraz za Conti plasuje się nowy Goodyear Ultra Grip Performance 2. Również ta opona ma bardzo dobre właściwości jezdne na śniegu, pod względem trakcji i hamowania pozostaje jednak nieco z tyłu. Za to na mokrej drodze Ultra Grip hamuje lepiej niż wszyscy pozostali konkurenci. Jedynie opory toczenia, wpływające przecież na zużycie paliwa, mogłyby (zresztą, tak jak u Continentala) być niższe.

W wypadku nowej generacji opony Sottozero Pirelli osiągnęło spory postęp. Włoska opona jak zawsze może się poszczycić dobrymi właściwościami podczas jazdy na śniegu, jednak na mokrej drodze odstaje od konkurentów, ponieważ ma stosunkowo długą drogę hamowania.

Punktów mimo wszystko wystarcza, by Pirelli mogła zostać uznana za godną polecenia - podobnie jak Michelin Primacy Alpin, której ogólne właściwości są nieco gorsze niż najlepszych opon w tym teście. Na mokrej drodze oraz na suchej nawierzchni pokazuje się ona ze swojej najlepszej strony, ale na śniegu traci punkty przede wszystkim za sprawą niewystarczającej trakcji. Także trzymanie boczne podczas jazdy po śniegu powinno być lepsze. Pod tym względem Michelin ma tylko niewielką przewagę nad oponami całorocznymi - założona na koła Golfa powoduje, że auto zachowuje się nerwowo, bo w zakrętach raz silnie "wyjeżdża" przodem, innym razem podczas zmian obciążenia próbuje zarzucać tyłem.

Zwycięzca ubiegłorocznego testu - Dunlop SP Winter Sport 3D - występuje tu jako opona referencyjna i ląduje na trzecim miejscu, uzyskując bardzo dobre rezultaty na śniegu oraz godne uznania na suchej jezdni. Tylko na mokrej drodze zostaje z tyłu za dwiema najlepszymi konkurentkami, co dowodzi, że stałe doskonalenie oponiarskiego rzemiosła przynosi może małe, ale odczuwalne efekty.

Holenderska firma Vredestein, znajdująca się teraz pod skrzydłami indyjskiego giganta Apollo Tyres, pod postacią opony Snowtrac 3 oferuje również warty polecenia produkt do jazdy zimą. Snowtrac kończy test tuż za podium.

To samo dotyczy fińskiego Nokiana oraz opony Semperit. Ta ostatnia należy do Continentala, ale we wszystkich kryteriach testowych utrzymuje należyty dystans od opony Conti. Co oczywiście nie jest przypadkiem.

Tekst: Götz Leyrer,
Zdjęcia: Reinhard Schmid

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'czteryznaki' napisał(-a):Wszystko zależy gdzie się jeździ. Ja śmigam tylko po warszawie i w moim przypadku wielosezonowe się jak najbardziej sprawdzają. Nie mam tu zasp śnieżnych ani nawet śniegu na drogach bo jak coś popada to zaraz rozjeżdżone jest wszystko.Mamy teraz w TV idealne potwierdzenie jak się sprawdzają wielosezonówki w Wawie.
    Kaeres, 2009-12-18 12:20:15
  • avatar
    zgłoś
    Wszystko zależy gdzie się jeździ. Ja śmigam tylko po warszawie i w moim przypadku wielosezonowe się jak najbardziej sprawdzają. Nie mam tu zasp śnieżnych ani nawet śniegu na drogach bo jak coś popada to zaraz rozjeżdżone jest wszystko.
    czteryznaki, 2009-11-11 00:05:16
  • avatar
    zgłoś
    Jak widać na całorocznych może i da się jeździć.Ale mam o nich takie samo zdanie jak o letnich w zimę.Droga hamowania to dla mnie wyznacznik bezpieczeństwa.Droga dłuższa o ok 10% to jest przepaść (przy 50km/h od najlepszej ponad 2m - człowiek może zginąć).Przy zakupowaniu opon zawsze należy kierować się wyobraźnią. Jeżeli mamy w świadomości, że będziemy jeździć tylko i wyłącznie w odśnieżonym mieście to po co w ogóle zakładać opony wielosezonowe. Letnie też się nadadzą do tego wyśmienicie bo droga hamowania na mokrej nawierzchni będzie taka sama, a niekiedy i lepsza.Zasada jest prosta.W Polsce na zimę zimówki, na lato letnie.
    Kaeres, 2009-10-16 13:08:14
  • avatar
    zgłoś
    W rozmiarze 205/55 R 16 H. Do walki na śniegu, wodzie i suchym asfalcie staje osiem opon - każda chce zasłużyć na miano najlepszej „zimówki". Do porównania z nimi wybraliśmy dwie opony całoroczne. Które potrafią więcej?
    auto motor i sport, 2009-10-07 12:09:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij