Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Test opon zimowych

Co roku, jesienią na łamach naszego pisma prezentujemy test opon zimowych. Sprawdzamy przede wszystkim opony zimowe renomowanych producentów, ale prześwietlamy również te przystępne cenowo.

Tak testujemy

Przed głównymi testami, które przeprowadzamy najczęściej w Szwecji, wszystkie wybrane egzemplarze opon "docieramy" na asfalcie. Wszystko po to, aby pozbyć się specjalnych substancji, które producenci używają podczas produkcji ogumienia, aby wyjąć je z formy. Mogłoby się okazać na śniegu, że owa warstwa powodowałaby ślizganie się opon, co przekłamywałoby wyniki testów. Wstępny trening na asfalcie wykonujemy na dystansie 1200 km.

Po mniej więcej tygodniu wysyłamy 40-tonową ciężarówkę na północ Szwecji, gdzie odbywa się główny test opon zimowych. Na śniegu i lodzie sprawdzane są m.in. przyspieszanie, hamowanie oraz działanie sił bocznych na oponę. Poza tym opony, które sprawdzamy w naszym teście, badane są również w próbie "prowadzenia". Przeprowadzana jest ona na krętej drodze, biegnącej przez pagórkowaty teren. Czynnikami wpływającymi na ocenę są czas przejazdu oraz oczywiście bezpieczeństwo.

OCENIANE KATEGORIE
PRÓBY NA ŚNIEGU PRÓBY NA MOKREJ NAWIERZCHNI PRÓBY NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
HAMOWANIE – droga hamowania z prędkości 50 km/h na drodze pokrytej śniegiem, w metrach  HAMOWANIE – droga hamowania w metrach, z prędkości 80 km/h  HAMOWANIE – droga hamowania z prędkości 100 km/h, w m 
TRZYMANIE POPRZECZNE – uśrednione przyspieszenie poprzeczne podczas slalomu na śniegu, w m/s2  TRZYMANIE POPRZECZNE – maksymalne przyspieszenie poprzeczne na okręgu o średnicy 80 m, w m/s2  PROWADZENIE – średnia prędkość na trasie o długości 1900 m, w km/h 
TRAKCJA – uśredniona siła ciągu na nawierzchni pokrytej ubitym śniegiem, w N AQUAPLANING NA PROSTEJ – maksymalna prędkość przejazdu, głębokość warstwy wody 7 mm, w km/h OPÓR TOCZENIA – współczynnik oporu toczenia cr, w kg/t 
PROWADZENIE NA ŚNIEGU – średnia prędkość na drodze o długości 2247 m, w km/h AQUAPLANING W ZAKRĘCIE – maksymalne przyspieszenie poprzeczne przed utratą przyczepności na okręgu o średnicy 200 m, warstwa wody 7 mm, w m/s2 SZUMY TOCZENIA – przy prędkości 80 km/h, w dB(A) 
  PROWADZENIE – średnia prędkość na trasie o długości 1823 m, w km/h  

 

2300 km na południe od mroźnej i śnieżnej Szwecji przeprowadzamy test opon zimowych na mokrej nawierzchni. Dobre opony powinny na mokrym asfalcie odznaczać się dobrym trzymaniem bocznym, hamowaniem oraz stabilną jazdą podczas zjawiska aquaplaningu. Końcowy test to jazda po suchej drodze. Na ostateczna ocenę wpływają wyniki z prób na suchej, mokrej i ośnieżonej drodze.

Nasze testy opon zimowych


Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17 

Test opon zimowych 2015 - 225/50 R17
   

Test opon zimowych 2014 - 205/55 R16

Test opon zimowych 2013 - 205/55 R16
   

Test opon zimowych 2011

Test opon zimowych 2010 
   

Test opon zimowych 2009

Test opon zimowych 2008 
   

Test opon zimowych 2008
 

 Test opon całorocznych


Test opon całorocznych 2016
 

 

Wszystkie pomiary przeprowadzamy kilka razy, aby wyniki były miarodajne. Opona, która w danej próbie okazuje się najlepsza dostaje maksymalną ocenę. Podobnie jak ogumienie, które zachowuje się bezpiecznie na suchej i mokrej nawierzchni. Sprawdzamy także opór toczenia na dwóch różnych stanowiskach, wszystko zgodnie z wytycznymi UE. Każdą testowaną oponę porównujemy z wyrywkowo wybranymi produktami dostępnymi w sprzedaży. Jeśli opona uzyskuje ekstremalnie złe wyniki to jest wykluczana z badań, o czym oczywiście informujemy.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij