Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17

Kompaktowe SUV-y wyjątkowo dobrze nadają się do zimowych eskapad. Nasz test pokazuje, na jakich oponach bezpiecznie można podjechać takim autem pod wyciąg. Testujemy opony zimowe w rozmiarze 215/60 R17. 

Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17 Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17

Nie trzeba wyruszać ani w Tatry, ani w Alpy, żeby przekonać się jak popularne są SUV-y, zwłaszcza te nieduże. Modele w rodzaju Opla Mokki, Skody Yeti czy VW Tiguana od dawna królują w miastach. Standardowy rozmiar ich opon to 215/60 R 17 H. I właśnie takie zimówki wzięliśmy na nasz testowy warsztat.

Testowane opony 215/60 R 17 H :

  • Bridgestone Blizzak LM-80 Evo
  • Continental TS 850 P SUV
  • Dunlop SP Winter Sport 5 SUV
  • Goodyear Ultragrip Performance SUV Gen-1
  • GT Radial Champiro WinterPro HP
  • Hankook Winter icept evo²
  • Nokian WR D4
  • Star Performer SPTV
  • Westlake SW 658
  • Vredestein Wintrac Xtreme S

W zasadzie większość zimowych opon do SUV-ów stworzono w oparciu o standardowe gumy. Ponieważ od aut tego typu mało kto wymaga terenowych właściwości, liczą się zaś dynamika na mokrym i suchym asfalcie oraz niski opór toczenia, bieżnik z szerokimi rowkami nie jest potrzebny. 

 

Próby na śniegu

Najlepsze na śniegu są Bridgestone, Conti i Goodyear, zaraz za nimi plasują się Hankook, Dunlop i Nokian. Polecić, z małymi zastrzeżeniami, możemy również opony GT Radial i Westlake. Znacznie gorzej wypada Vredestein – podczas mocnego hamowania w zakrętach pomimo dobrej trakcji opona ta nieoczekiwanie ześlizgiwała się na zewnętrzną stronę łuku.


Zobacz nasze pozostałe testy opon zimowych

Producent powinien dobrze przemyśleć, jak zmienić proporcję poprzecznych rowków bieżnika do wzdłużnych. Do jazdy po śniegu nie polecamy niedrogiej opony Star Performer.

Na mokrym asfalcie 

2300 kilometrów na południe od śnieżnej Szwecji przeprowadzamy testy na mokrej nawierzchni. Dobre zimówki oprócz tego, że dają sobie radę na śniegu muszą udowodnić, że niczego im nie brakuje, gdy przyjdzie poruszać się po mokrym asfalcie.

Znacznie lepiej od swoich konkurentów wypadają tu Conti, Dunlop, Goodyear i Nokian. Pierwsze trzy hamują na krótkim dystansie, odznaczają się dobrym trzymaniem poprzecznym w zakrętach i zapewniają bezpieczne właściwości jezdne.

Nokian z kolei drobne słabości w dziedzinie hamowania i trzymania poprzecznego wynagradza bardzo dobrym zachowaniem podczas aquaplaningu (przejazd przez warstwę wody). W tej ostatniej dziedzinie dosyć dobrze radzą sobie Vredestein, Hankook i Westlake, za to rowki bieżnika Bridgestone’a, GT Radial oraz opony Star Performance mniej sprawnie radzą sobie z odprowadzaniem nadmiaru wody.

Testy na suchej drodze

Obrazu zimówek dopełnia sprawdzian na suchej drodze, który stanowi 30% testowej oceny (tak jak sprawdzian na śniegu i na mokrej nawierzchni). Najkrótszą drogę hamowania na suchym ma Nokian, który odznacza się też najlepszymi właściwościami jezdnymi, za nim są Vredestein i Conti.

Nieźle wypada również Star Performer, która wraz z oponami zimowymi Goodyeara, Dunlopa i Hankooka uzyskuje dobre wyniki. Od ich poziomu nieco odstają Bridgestone, GT Radial i Westlake.

Która opona jest więc najlepsza? Oczywiście ta, która radzi sobie dobrze na śniegu oraz na mokrej i na suchej drodze. Niektórym produktom daleko do takiego kompromisu, ale np. Westlake i GT Radial, które kiedyś nie dawały sobie z tym rady, teraz osiągnęły akceptowalne wyniki i są warte polecenia.

Hankook, Bridgestone i Vredestein, które też nie brylowały zimą na drogach w przeszłości, tym razem uplasowały się bardzo blisko czołówki. A w czołówce wyniki są bardzo zbliżone. Tylko 0,3 punktu dzielą Goodyeara i Dunlopa od zwycięzcy, Nokiana – tylko 0,2 pkt. Po pokonaniu 10 000 km w testach i na dojazdach najwszechstronniejszą zimówką okazała się Conti TS 850 P SUV.

Szczegółowe wyniki testu z punktacją znajdziesz na następnych stronach.

Continental TS 850 P SUV Test opon zimowych 2016 215/60 R17

1. Continental TS 850P SUV

plus Bardzo dobre
zachowanie na śniegu
i na mokrej nawierzchni
(z lekką podsterownością),
wzorowe hamowanie
oraz trakcja.
minus Lekkie niedostatki
podczas hamowania
na suchej drodze,
głośny szum
toczenia.

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce)

 

 

Nokian WR D4 Test opon zimowych 2016 215/60 R17

2. Nokian WR D4

 

plusBardzo dobre
właściwości na śniegu,
bardzo pewne zachowanie
w aquaplaningu,
krótka droga hamowania
w każdych warunkach. 
minusLekka nadsterowność
na śniegu
i na mokrej
nawierzchni. 

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce)

Goodyear Ultragrip Performance SUV Gen-1 Test opon zimowych 2016 215/60 R17

3. Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1

plusDobre zachowanie
na ośnieżonych drogach,
bardzo bezpieczna
na mokrej nawierzchni,
dobre prowadzeni
e w zakrętach na suchym.
minusNa śniegu wyczuwalny
wpływ zmiany obciążenia
kół na zachowanie
tylnej osi.

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce)

 

 

 

Dunlop SP Winter Sport 5 SUV Test opon zimowych 2016 215/60 R17

4. Dunlop SP Winter Sport 5 SUV

plus Dobre osiągi na śniegu,
nie do pobicia
na mokrej drodze.
Dobra przyczepność
na śniegu,
mokrej drodze
i na suchym asfalcie.
minus Trochę oporne
reakcje na polecenia
układu kierowniczego.

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce)

 

 

 

Hankook Winter icept evo2 Test opon zimowych 2016 215/60 R17

5. Hankook Winter icept evo2

plus Bezpieczne właściwości
jezdne na śniegu,
dynamiczna na suchym asfalcie,
a mimo to stabilna.
minus Słabe hamowanie
i trzymanie poprzeczne
na mokrym.
Wąski zakres
dzielący zachowanie
bezpieczne od ryzykownego.

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce)

 

 

 

Vredestein Wintrac Xtreme S Test opon zimowych 2016 215/60 R17

6. Vredestein Wintrac Xtreme S

plus Dobre hamowanie
na śniegu,
na suchej nawierzchni
zachowanie niemal
sportowe.
minus Niedostatki
w zakresie
trzymania bocznego
i trakcji na śniegu.
Zbyt długa droga
hamowania i lekka
podsterowność na mokrym.

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce). 

 

 

 

Bridgestone Blizzak LM-80 Evo Test opon zimowych 2016 215/60 R17

7. Bridgestone Blizzak LM-80 Evo

plus Dobre właściwości
jezdne na śniegu.
Sportowe zachowanie
na suchej nawierzchni.
minus Bardzo słabe wyniki
hamowania na mokrym
i mocne reakcje
na zmianę obciążenia kół.
Złe zachowanie w aquaplaningu.

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce).

 

 

 

Westlake SW 658 Test opon zimowych 2016 215/60 R17

8. Westlake SW 658

plus Dobre właściwości jezdne,
łatwa do opanowania,
niezła w hamowaniu. 
minus Słaba trakcja na śniegu,
pewne niedostatki
w aquaplaningu,
duże opory toczenia.

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce).

 

 

 

GT Radial Champiro WinterPro HP Test opon zimowych 2016 215/60 R17

9. GT Radial Champiro WinterPro HP

plus Krótka droga
hamowania na śniegu,
dobra dynamika
na suchym asfalcie,
bardzo niskie szumy toczenia.
minus Długa droga
hamowania na mokrej
i suchej drodze.
Marne prowadzenie na śniegu,
słaba w aquaplaningu,
podwyższony opór toczenia.

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce).

 

 

 

Star Performer SPTV Test opon zimowych 2016 215/60 R17

10. Star Performer SPTV

plus Dobre właściwości
jezdne i krótka
droga hamowania
na suchym.
minus Bardzo słabe
zachowanie w zimie,
długa droga hamowania
na mokrym.
Nie nadaje się
do użytku w regionach
z dużymi opadami śniegu. 

 

Liczba prostokątów określa miejsce opony w danej kategorii (1 prostokąt – ostatnie, 10 prostokątów – pierwsze miejsce).

 

 

 

Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17 Test opon zimowych 2016 - punktacja i ocena końcowa

OPONY W ROZMIARZE 215/60 R 17 H/V

  Continental
TS 850 P SUV
Nokian
WR D4 
Goodyear
UltraGrip
Performance
SUV Gen-1 
Dunlop SP
Winter Sport 5 SUV
Cena (1) 877 zł 788 zł 583 zł 882 zł
Oznaczenie EU (2) C/C 72 C/A 69   C/C 70  C/C 69 
Indeks nośności i prędkości (3) 100 V 96 H  96 H  96 H 
Głębokość bieżnika (mm) 8,5  8,4  8,5 8,4
Ocena łączna (4) - wpływ na ocenę:
na śniegu 30%;
na mokrym 30%
na suchym 30%,
środowisko 10%

9,1 

8,9 

 8,8 

8,8 

Ocena Szczególnie warta polecenia Warta polecenia Warta polecenia  Warta polecenia 
  Hankook 
Winter icept evo² 
Vredestein
Wintrac Xtreme S
Bridgestone Blizzak LM-80 Evo  Westlake SW 658 GT Radial Champiro WinterPro HP Star Performer SPTV
Cena (1) 606 zł 1102 zł 532 zł niedostępna 463 zł 343 zł
Oznaczenie EU (2) E/C 72  C/C 70 E/C 71 E/C 72  C/C 72   E/B 76 
Indeks nośności i prędkości (3) 96 H 96 H  96 H   96 T   96 H    100 V 
Głębokość bieżnika (mm) 8,3 8,5 8,1 7,9 8,4  7,9 
Ocena łączna (4) - wpływ na ocenę: 
na śniegu 30%; 
na mokrym 30% 
na suchym 30%, 
środowisko 10%

7,9 

7,9  

7,7 

7,6 

7,5 

6,5 

Ocena Jeszcze warta polecenia  Jeszcze warta polecenia  Jeszcze warta polecenia  Jeszcze warta polecenia  Jeszcze warta polecenia  Warunkowo warta polecenia 

1) – ceny wg serwisów internetowych, z IX 2016 r.;

2) – oficjalne oznaczenia stosowane na nowych oponach zgodnie z zaleceniami UE, gdzie A oznacza najlepsze parametry, a F najgorsze;

3) – indeks prędkości H = 210 km/h, V = 240 km/h

4) – skala ocen: 9-10 – szczególnie warta polecenia, 8,0-8,9 – warta polecenia, 7,0-7,9 – jeszcze warta polecenia, 6,0-6,9 – warunkowo warta polecenia 5,9 i mniej – nie warta polecenia. Najwyższa liczba punktów do uzyskania: 10,0. Dane techniczne wg stanu na styczeń 2016 r.

 

 

 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kupiłem na jesieni opony całoroczne nankang w sklepie internetowym aaaopony, za niecałe 145 złotych za sztukę i po kilku miesiącach jazdy mogę stwierdzić, że dobrze się na nich jeździ. Zima nie jest aż taka ciężka, żeby się wspomagać zimówkami, więc nie widzę sensu, żeby przepłacać.
    ~wiking, 2017-02-25 10:19:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij