Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
3.1

Test opon zimowych o rozmiarze 205/55 R16 - 2014/2015

Żeby bezpiecznie jeździć zimą, nie wystarczy kupić opon, które dobrze trzymają się ośnieżonej czy oblodzonej nawierzchni. Gumy muszą też być sprawne na zimnym asfalcie w deszczu albo gdy auto pędzi suchą autostradą. Naprawdę dobre zimówki spiszą się w każdych warunkach. Oto te najlepsze.  

Roman Skąpski, Thiemo Fleck 2014-11-07
VW Golf w śniegu

Jeśli nad wymianą opon zastanawiasz się dopiero, gdy w powietrzu wirują pierwsze płatki śniegu, to się spóźniłeś. Na szczęście tym razem jest jeszcze czas, by wybrać najlepsze zimówki – test tych najnowszych przeprowadziliśmy już minionej wiosny. Przez pomiarową aparaturę przepuściliśmy gumy o rozmiarze 205/55 R 16 H, przeznaczone do samochodów kompaktowych i tych należących do niższej klasy średniej.

Zobacz najnowsze testy opon zimowych

 

Śnieżny poker w północnej Szwecji
Na badania wybraliśmy się do Laponii. Stałe, niskie temperatury, nie kończące się idealnie gładkie trasy na zamarzniętych jeziorach i ośnieżone dukty w bezkresnych lasach tworzą tam idealne warunki do sprawdzenia, co która zimówka potrafi. W pobliże koła polarnego zabraliśmy ze sobą sześć ton kół, opon i aparatury, przetransportowaliśmy też cztery testowe samochody.

 

Szukasz opon? ---> Znajdź i wybierz najlepsze dla siebie

 

I nagle, pod koniec lutego zrobiło się tak ciepło, że nasz test stanął pod znakiem zapytania. Jedyna rada – przeczekać. Gdy już nawet w Szwecji nikt nie wierzył, że jeszcze wróci zima, nasz firmowy meteorolog dał zielone światło do badań, zapowiadając na nadchodzący weekend temperatury od -5 do -10 stopni.

Ostatnia szansa! Czasu było niewiele: trzej kierowcy badali więc jednocześnie opony dziesięciu marek, sprawdzając ich trakcję, drogę hamowania na śniegu, zachowanie w slalomie oraz prowadzenie.

To oznacza robotę jak przy taśmie produkcyjnej – jazda, ocena, zmiana opon i tak w kółko. Pneumatyczne klucze rozgrzewały się do czerwoności. Zanim pojawił się zapowiadany front ciepłego powietrza, było po wszystkim – badania zimówek zakończone, wyniki zebrane i zweryfikowane. Cztery opony walczą o puchar „złotego płatka śniegu”. Prowadzi nowy Goodyear UltraGrip 9, tuż za nią plasuje się Michelin Alpin 5. Im z kolei depczą po bieżniku Continental WinterContact TS 850 oraz Dunlop SP Winter Sport 4D. Wszystkie cztery opony w dyscyplinach zimowych uzyskują najlepsze noty.

Najnowszy test opon zimowych 2015 już jest! Zobacz wyniki --->

 

Wielki finał w Niemczech
Po zakończeniu zmagań wśród skandynawskich lodów i śniegów opony musiały się wykazać podczas naszej środkowoeuropejskiej chlapy. Na mokrym asfalcie sprawdzaliśmy, jak hamują, jak radzą sobie z aquaplaningiem oraz w zakrętach na mokrej drodze.

Tu bez zarzutu spisują się Conti TS 850 oraz wyróżniająca się drobnym bieżnikiem Michelin Alpin 5. Godne polecenia są też Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Nokian oraz – mimo nieco słabszego wyniku w aquaplaningu – Pirelli. Za to, jak na zimówki, wody nie lubią Hankook, Toyo i Westlake.

Jednak dobre opony na białą porę roku muszą dawać radę nie tylko na śniegu i na mokrej drodze, lecz także na suchej. Na dodatek, różne rodzaje nawierzchni oraz zmieniające się temperatury stawiają przed konstruktorami zimówek sprzeczne wymagania. Na przykład na śnieg i lód najlepiej nadają się gumy z bieżnikiem o drobnych rowkach i z dodatkowymi nacięciami, ale taki bieżnik nie pozwala sprawnie zahamować na suchym asfalcie.

To samo dotyczy gumowej mieszanki – wprawdzie miękka guma lepiej trzyma się na śniegu, ale znacznie gorzej spisuje się na suchej drodze, ma większe opory toczenia i szybciej się zużywa. Dlatego przy tworzeniu możliwie najbezpieczniejszej opony na każdy rodzaj nawierzchni niezbędny jest kompromis. Udany kompromis. Stworzenie dobrej zimowej opony to największe wyzwanie dla konstruktorów w tej branży.

Ale wracajmy do testu – najwięcej punktów za zachowanie w warunkach zimowych i na mokrej drodze zdobywają Michelin i Goodyear, nieco wyprzedzając oponę Conti TS 850. Czy te dwie pierwsze okażą się lepsze niż zwycięzca zeszłorocznego testu? O tym rozstrzygną wartości zmierzone na suchym asfalcie. Najlepsze wyniki uzyskują Pirelli, Nokian, Bridgestone i Toyo. Ale sprawdzona już Conti TS 850 nie odpuszcza i, między innymi za sprawą bardzo niskich oporów toczenia, koniec końców ląduje na pierwszym miejscu.

Właśnie ta opona jako jedyna zasłużyła w naszym teście na rekomendację „bardzo polecana”. Zimowi faworyci – Goodyear UltraGrip 9 oraz Michelin Alpin 5 – nieco wymiękają (dosłownie) podczas szybkiej jazdy na suchym. Mimo to Goodyear zdobywa drugie miejsce, a Dunlop, dzięki krótkiej drodze hamowania na suchym w ostatniej chwili spycha Michelina z miejsca trzeciego. Oponom Pirelli, Nokiana, Bridgestone’a i Hankooka bez problemu udaje się uzyskać rekomendację „godna polecenia”, gorzej z w miarę niedrogą chińską oponą Westlake. Jednak także produkty z Kraju Środka stopniowo stają się lepsze.

Przyczepność przy skręconych kołach
Żeby auto bezpiecznie jechało po śniegu, jego opony muszą solidnie trzymać się podłoża, czyli mieć dobrą przyczepność. W teście oceniamy ją najpierw subiektywnie, mierząc czas uzyskany przez auto podczas kilkakrotnego przejazdu po ośnieżonym torze. Potem dokonujemy obiektywnych pomiarów – mierzymy przyczepność podczas przyspieszania (trakcja) oraz hamowania.

Z kolei przejazd w slalomie dostarcza wiedzy, jaka jest przyczepność opon, gdy koła są skręcone – to ważne np. podczas omijania przeszkody czy przy pokonywaniu zakrętów. Pachołki wyznaczające trasę slalomu ustawione są na śliskiej, pokrytej śniegiem nawierzchni. Auto skręca między nimi na przemian w prawo i w lewo, jadąc często na granicy bezpieczeństwa, po to, by można było zmierzyć maksymalne siły poprzeczne, jakie działają na oponę, nim straci ona przyczepność. Pomiar przeprowadzany jest automatycznie za pomocą urządzenia elektronicznego. W naszej tabeli punktowej ta kategoria testowa nosi nazwę „trzymanie poprzeczne”.

Jak się to mierzy
Zamontowany w samochodzie czujnik przyspieszenia stale mierzy wartość przyspieszenia poprzecznego. Gdy auto kilkakrotnie ze stałą prędkością pokonuje zakręt, za każdym razem urządzenie notuje najwyższą wartość przyspieszenia poprzecznego (pokazują to słupki na diagramie zamieszczonym obok). Ostateczna ocena tej kategorii testowej powstaje na podstawie średniej wszystkich pojedynczych wyników. Rezultaty pomiaru sił poprzecznych stanowią 20% oceny testowej w kategorii „śnieg“.

Tak testujemy
Próby testowe wykonuje się kilkakrotnie, by były maksymalnie miarodajne. Opona najlepsza w danej kategorii otrzymuje 10 pkt. Schemat oceny skonstruowano wg rosnącej funkcji matematycznej, co sprawia, że nawet rezultaty uzyskane przez opony o bardzo zbliżonych właściwościach można precyzyjnie rozróżnić i ocenić. Wg tej zasady przeprowadzamy ocenę obiektywną (za pomocą przyrządów) i subiektywną, której dokonują doświadczeni kierowcy. Opory toczenia opon badano na stanowiskach rolkowych wg przepisów UE, przy prędkości 80 km/h.

Tak oceniamy
W każdej dyscyplinie testowej można uzyskać maksymalnie 10 punktów. Jednak nie każda jest równie ważna w codziennej eksploatacji, dlatego każda dyscyplina ma swój własny, wyrażony w procentach, udział w ocenie. Zależnie od rodzaju opon (letnie czy zimowe) w drugim etapie sporządzania oceny testowej odnosimy do siebie procentowo także cztery główne działy testu (śnieg, nawierzchnia mokra, sucha i środowisko). W bieżącym teście standardowych zimówek poszczególne działy mają następujący procentowy udział w ocenie końcowej: jazda po śniegu – 30%, jazda po mokrej nawierzchni – 30%, jazda po suchej nawierzchni – 30%, wpływ na środowisko – 10%.

 

Opony o rozmiarze 205/55 R16 Continental
WinterContact
TS 850
Goodyear
UltraGrip 9
Dunlop
SP Winter
Sport 4D
Michelin
Alpin 5
Pirelli
Snow-
control
Serie 3
Cena 395 zł 371 zł 369 zł 437 zł 354 zł
Oznaczenie klasy wg UE opory toczenia/przyczepność na mokrym C/A E/C B/A B/A E/B
Indeks nośności i prędkości 91 H 91 H 91 H 91 H 91 H
Kraj produkcji Czechy Słowenia Niemcy Niemcy  Włochy
Osiągi na śniegu          
Droga hamowania 50–0 km/h 30% (10) 9 10 9 10 9
Trzymanie poprzeczne 20% (10) 8 10 9 8 8
Trakcja 20% (10) 9 10 9 9 8
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% (10) 8 10 9 9 7
Prowadzenie subiektywnie 15% (10) 9 9 9 9 8
Ocena pośrednia: na śniegu (10) 9,0 9,8 9,0 9,4 8,4
Osiągi na mokrej nawierzchni          
Droga hamowania 80–0 km/h 40% (10) 9 8 8 10 10
Trzymanie poprzeczne 15% (10) 10 9 8 8 8
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% (10) 10 9 9 9 10
Prowadzenie subiektywnie 15% (10) 9 9 9 9 9
Aquaplaning wzdłużnie 5% (10) 10 10 8 10 5
Aquaplaning poprzecznie 10% (10) 10 10 8 8 5
Ocena pośrednia: na mokrej nawierzchni (10) 9,5 8,8 8,3 9,2 8,8
Osiągi na suchej nawierzchni          
Droga hamowania 100–0 km/h 40% (10) 9 8 10 8 9
Bezpiecz. przy zmianie pasa ruchu 10% (10) 8 8 8 7 9
Reakcja na ruchy kierownicą 10% (10) 8 8 7 10
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% (10) 9 8 8 9
Prowadzenie subiektywnie 15% (10) 9 8 8 7 9
Szumy toczenia/hałas we wnętrzu 10% (10) 8 9 8 9 9
Ocena pośrednia: na suchej nawierzchni (10) 8,7 8,1 8,1 7,8 9,1
Wpływ na środowisko          
Opór toczenia 70% (10) 10 7 8 7 7
Szum opon 30% (10) 8 9 9 8 7
Ocena pośrednia: wpływ na środowisko (10) 9,4 7,6 8,3 7,3 7,0
Ocena końcowa (śnieg 30%, m. 30%, s. 30%, śr. 10%) 9,1 8,8 8,7 8,6 8,6
Ocena bardzo polecana polecana polecana  polecana  polecana 
Zaletyplus Dobre zachowanie na śniegu,
bardzo dobre na mokrej nawierzchni. Zapewnia najlepszy kompromis na różnych nawierzchniach w warunkach środkowoeuropejskiej zimy. Niski opór toczenia.
Na śniegu najlepsza w teście
– krótka droga hamowania
i świetna przyczepność przy skręconych
kołach. Łatwo utrzymać ją
pod kontrolą, bezpieczna także na mokrej drodze. Cicha.
Szeroki zakres bezpieczeństwa
w różnych sytuacjach
na śniegu – dobrze hamuje i trzyma się nawierzchni w zakrętach. Dobrze hamuje na mokrym, na suchym bez większych wad.
Bardzo krótka droga hamowania i duża stabilność na śniegu, dobre hamowanie i wysokie
bezpieczeństwo także na mokrej
drodze. Bieżnik sprawnie odprowadza wodę (aquaplaning), cicha.
Bezpieczna i lekko podsterowna na zimowych nawierzchniach,
dobrze hamuje i jest przyczepna na suchej oraz mokrej
nawierzchni.
Wadyminus Bardzo „szybka” na każdym rodzaju nawierzchni występującej zimą, co jednak nie jest zbyt dobre dla aut bez ESP. Lekkie niedostatki podczas
hamowania i prowadzenia na suchej nawierzchni.
Nieco za wysoki opór toczenia, do prędkości 80 km/hlekko ją słychać. Tylko przeciętna przy trzymaniu poprzecznym na mokrym i przy aquaplaningu. Hamowanie i prowadzenie
na suchym oraz trzymanie
poprzeczne na mokrym mogłyby być lepsze, a opór toczenia nieco
mniejszy.
Spore niedostatki pod
względem zachowania
w aquaplaningu, podwyższony
opór toczenia i nieco zbyt donośne
szumy na asfalcie.

 

 

 

 

Opony o rozmiarze 205/55 R16 Nokian WR D3 Bridgestone
Blizzak LM-32
Hankook Winter i*Cept RS Toyo
Snowprox S943
Westlake SW 608
Cena 325 zł 333 zł 350 zł 368 zł 279 zł
Oznaczenie klasy wg UE
opory toczenia/przyczepność na mokrym
E/A F/C E/C C/C E/A
Indeks nośności i prędkości 91 H 91 H 91 H 91 H 91 H
Kraj produkcji Finlandia Polska Korea Japonia Chiny
Osiągi na śniegu          
Droga hamowania 50–0 km/h 30% (10) 9 7 10 8 8
Trzymanie poprzeczne 20% (10) 10 6 7 7 5
Trakcja 20% (10) 9 8 8 8 7
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% (10) 7 7 7 8 6
Prowadzenie subiektywnie 15% (10) 8 7 6 8 5
Ocena pośrednia: na śniegu (10) 8,8 7,4 8,4 8,0 7,0
Osiągi na mokrej nawierzchni          
Droga hamowania 80–0 km/h 40% (10) 7 8 5 6 7
Trzymanie poprzeczne 15% (10) 10 10 8 9 7
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% (10) 7 7 6 6 7
Prowadzenie subiektywnie 15% (10) 8 8 8 7 8
Aquaplaning wzdłużnie 5% (10) 9 9 9 5 6
Aquaplaning poprzecznie 10% (10) 10 8 10 7 4
Ocena pośrednia: na mokrej nawierzchni (10) 8,0 8,2 6,8 6,7 6,8
Osiągi na suchej nawierzchni          
Droga hamowania 100–0 km/h 40% (10) 10 9 8 8 8
Bezpiecz. przy zmianie pasa ruchu 10% (10) 8 10 9 9 6
Reakcja na ruchy kierownicą 10% (10) 8 9 9 9 7
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% (10) 8 8 10 10 8
Prowadzenie subiektywnie 15% (10) 9 10 9 10 8
Szumy toczenia/hałas we wnętrzu 10% (10) 8 8 7 9  
Ocena pośrednia: na suchej nawierzchni (10) 9,0 9,0 8,6 8,9 7,6
Wpływ na środowisko          
Opór toczenia 70% (10) 7 6 9 8 7
Szum opon 30% (10) 8 9 7 7 10
Ocena pośrednia: wpływ na środowisko (10) 7,3 6,9 8,4 7,7 7,9
Ocena końcowa (śnieg 30%, m. 30%, s. 30%, śr. 10%) 9,5 8,1 8,0 7,2 7,2
Ocena polecana polecana polecana  warunkowo polecana  warunkowo polecana
Zaletyplus Świetna przyczepność przy
skręconych kołach, krótka
droga hamowania i dobra trakcja
na śniegu. Wysoka przyczepność
w zakrętach na mokrym, bezpieczna
w aquaplaningu.
Dobrze hamuje na suchej
nawierzchni, świetne zachowanie
przy zmianie pasa ruchu.
Na mokrej drodze stabilna, bez
znaczących słabych punktów.
Bardzo dobrze hamuje i trzyma się podłoża na śniegu,
dobra w aquaplaningu. Precyzyjnie
reaguje na ruchy kierownicą,
przyczepna na suchej nawierzchni.
Niski opór toczenia.
Dobre prowadzenie na śniegu. Na suchej nawierzchni
wykazuje ponadprzeciętne osiągi i jest bardzo stabilna. Niski opór
toczenia. Dobre trzymanie poprzeczne na mokrym.
Zadowalająca droga hamowania na suchej nawierzchni,
dobre właściwości jezdne na
suchym. Bardzo cicha.
Wadyminus Niewielkie niedostatki
podczas hamowania
i prowadzenia na mokrym. Lekka
wrażliwość na zmiany obciążenia
kół na mokrym asfalcie, podwyższony
opór toczenia.
Na śniegu słabo hamuje
i nie najlepiej trzyma się
podłoża przy skręcie. Nie najlepsze
prowadzenie na śniegu i na
suchym. Wysoki opór toczenia.
Dość przyczepna podczas
przyspieszania na śniegu, ale przy skręcaniu nienadzwyczajnie
trzyma się podłoża. Podsterowna
na mokrym. Słabe prowadzenie na śniegu i na mokrym.
Niskie trakcja i przyczepność na śniegu przy skręconych
kołach. Słabe hamowanie
w każdych warunkach. Niezbyt dobra w aquaplaningu.
Na śniegu – bardzo słaba
we wszystkich kategoriach.
Marne właściwości także na mokrej
nawierzchni.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nadchodzi sezon wymiany opon na zimowe. Jeśli szukasz opon w rozmiarze 205/55 R16, sprawdź te najlepsze w naszym teście.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-07 12:52:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij