Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
4.9

Trwałość na liczniku

Szanse na dobry wybór. Cztero- lub pięcioletnie auto o małym przebiegu to na rynku wtórnym prawdziwy rarytas. Ranking modeli, które mimo dużej liczby kilometrów na liczniku psują się najmniej - przedstawiła Dekra. Przeczytaj zanim kupisz.

2009-03-25
Samochody z USA Samochody z USA

Samochody, odwrotnie niż wino, z wiekiem niekoniecznie stają się lepsze - wyjątkiem są rasowe oldtimery, które z biegiem lat zyskują na uroku. Kto dysponuje około 40-50 tysiącami złotych i chciałby znaleźć przydatny na co dzień, niestary samochód o niewielkim przebiegu, może mieć kłopot - wśród internetowych ofert sprzedaży jest ich nie więcej niż pięć procent.

Na rynku królują egzemplarze znacznie starsze, co nie dziwi, zważywszy że średnio samochody jeżdżące po polskich drogach mają ponad 14 lat. W Niemczech, skąd każdego roku przybywają do nas setki tysięcy używanych pojazdów, przeciętny wiek auta wynosi ponad osiem lat, co i tak jest wynikiem gorszym niż kilka lat temu. Niemiecka organizacja rzeczoznawców Dekra przebadała ponad siedem milionów aut, identyfikując najczęściej spotykane w nich usterki. W najnowszym raporcie, którego wyniki prezentujemy poniżej, badane samochody usystematyzowała jednak nie według ich wieku, ale według przebiegu. "Dla jakości samochodu badanej w długim okresie to nie wiek auta jest decydujący, ale liczba kilometrów na liczniku" - twierdzi Clemens Klinke, prezes zarządu Dekry.

Ustalając zależność liczby usterek od przebiegu badanych modeli, Dekra uwzględniała jedynie te wady samochodów, które mogą świadczyć rzeczywiście o ich niskiej jakości, nie zaś o braku dbałości właściciela. Zużyte opony albo przeterminowana apteczka nie były brane pod uwagę. Wyniki przedstawiono w trzech grupach, zależnie od przebiegu kilometrów i z podziałem na siedem klas samochodów.

TAK BADANO

Do raportu Dekrze posłużyły informacje z przeglądu 15 milionów aut zebrane w ciągu dwóch lat. Taka liczba umożliwia dokonanie rzetelnej oceny, odzwierciedlającej stan rzeczywisty. Badane auta pogrupowano według ich przebiegu. Uwzględniono jedynie te usterki, na podstawie których można wyrokować o jakości pojazdu, niedostatki wynikające z niedbałego serwisowania - np. zużyte opony - nie mogły więc zaciemnić obrazu. Minimalna liczba egzemplarzy jednego modelu, które zbadano by wystawić ocenę wynosiła tysiąc w każdej klasie przebiegu.

 SAMOCHODY  KLASY MINI ORAZ MAŁE
0-50 000 km
%*
1. Renault Clio 96,5
2. Toyota Aygo 94,4
3. Mazda 2 94,1
4. Mitsubishi Colt 92,5
5. Ford Fiesta/Fusion 90,8
...  
Suzuki Swift ** 55,1
50 000-100 000 km
%*
1. Mazda 2 83,8
2. Honda Jazz 83,2
3. Mitsubishi Colt 80,2
4. Ford Fiesta/Fusion 77,2
5. Smart Forfour 76,5
...  
Fiat Seicento ** 31,4
100 000-150 000 km
%*
1. Audi A2 63,7
2. Toyota Yaris 62,3
3. Ford Fiesta/Fusion 61,3
4. Set Ibiza, Cordoba 59,2
5. Skoda Fabia 57,0
...  
Fiat Seicento ** 31,4
 Źródło: Dekra. * - procent aut bez znaczących usterek, ** - najwięcej usterek w grupie samochodów o określonym przebiegu
 KLASA NIŻSZA ŚREDNIA
0-50 000 km
%*
1. Toyota Prius
95,1
2. Ford Focus94,3
3. Mazda 3
94,0
4. VW Golf V, Jetta, Golf Plus
93,2
5. Skoda Octavia
92,7
...
 
Chrysler PT Cruiser **
69,9
50 000-100 000 km
%*
1. VW Golf V, Jetta, Golf Plus
84,9
2. Mazda 384,5
3. Skoda Octavia84,0
4.Mercedes klasy A83,8
5. BMW 183,5
...
 
Chrysler PT Cruiser **
56,8
100 000-150 000 km
%*
1. Skoda Octavia
78,5
2. Ford Focus77,5
3. VW Golf V, Jetta, Golf Plus 76,9
4. Audi A374,8
5. Toyota Corolla
71,9
...
 
Chrysler PT Cruiser **
44,7
 Źródło: Dekra. * - procent aut bez znaczących usterek, ** - najwięcej usterek w grupie samochodów o określonym przebiegu

Na podstawie badań opracowano też "top listę" modeli, które psują się najmniej, niezależnie od tego ile kilometrów przejechały. Zwycięzcą zostało Audi A6, które w grupie aut o przebiegu do 50 000 kilometrów okazało się najmniej awaryjne, w grupie 50 000-100 000 km zajęło drugie miejsce, w przedziale zaś 100 000-150 000 km znów okazało się autem o najmniejszej liczbie usterek. Uzyskana średnia z tych trzech grup dała modelowi A6 pierwsze miejsce wśród samochodów najbardziej niezawodnych - 87,5% wszystkich badanych egzemplarzy było bez wad.

Produkty niemieckiej motoryzacji osiągają ogólnie dobre wyniki w badaniach Dekry. W 21 kategoriach wyodrębnionych na podstawie przebiegu i klasy aut niemieckie samochody zajmują w sumie 13 pierwszych miejsc. Ten wynik jest raczej zgodny z odczuciami dużej części polskich nabywców aut używanych, którzy preferują właśnie marki zza Odry - spośród ponad miliona używanych samochodów sprowadzonych w 2008 roku do Polski około 60% stanowiły modele produkcji niemieckiej.

 KLASA ŚREDNIA
0-50 000 km
%*
1. Saab 9-3
93,1
2. Audi A491,8
3. Toyota Avensis
91,3
4. Opel Signum
91,1
5. Mazda 6
90,8
...
 
Renault Laguna**
76,8
50 000-100 000 km
%*
1. Saab 9-3
84,2
2. Audi A483,5
3. Toyota Avensis83,1
4. Honda Accord82,1
5. Mazda 680,0
...
 
Alfa Romeo 156 **
61,5
100 000-150 000 km
%*
1. Audi A4
75,0
2. Toyota Avensis74,6
3. Mazda 6 68,9
4. Mercedes klasy C68,5
5. Opel Signum
68,4
...
 
Alfa Romeo 156 **
45,9
 Źródło: Dekra. * - procent aut bez znaczących usterek, ** - najwięcej usterek w grupie samochodów o określonym przebiegu
 KLASA WYŻSZA ŚREDNIA
0-50 000 km
%*
1. Audi A6
93,9
2. BMW 793,4
3. BMW 5
93,2
4. Volvo V70/XC 70
90,9
5. Skoda Superb
90,3
...
 
Mercedes klasy S **
88,7
50 000-100 000 km
%*
1. Audi A8
88,8
2. BMW 787,4
    Audi A687,4
3.BMW 585,8
4. Mercedes klasy E
85,8
...
 
Volvo S80**
74,4
100 000-150 000 km
%*
1. Audi A6
81,1
2. BMW 778,6
3. BMW 577,8
4. Mercedes klasy E74,9
5. Mercedes klasy S
69,7
...
 
Volvo S80 **
60,2
 Źródło: Dekra. * - procent aut bez znaczących usterek, ** - najwięcej usterek w grupie samochodów o określonym przebiegu

WIEK CZY PRZEBIEG?

Mały przebieg to mniejsze ryzyko usterek, ale może oznaczać, że auto jeździło na krótkich dystansach. Silnik nie jest wtedy właściwie dogrzany i smarowany, więc może być zużyty bardziej niż w aucie o przebiegu 15-20 tys. km rocznie. Inny problem to guma, starzejąca się wraz z wiekiem (a nie przebiegiem), będąca składnikiem tulei, amortyzatorów, uszczelek - może się okazać, że konieczna jest ich wymiana. Źle dłuższe postoje znoszą układ wydechowy i hamulcowy, które korodują. Ponadto auto o mniejszym przebiegu jest zawsze droższe. Pięcioletni VW Golf z 13 tys. km na liczniku kosztowałby 33 tys. zł, z 73 000 km - 30 tys. zł, a ze 150 000 km - tylko 24 tys. zł. Jeśli jeździsz dużo, rozglądaj się za autem o jak najmniejszym przebiegu, jeśli jeździsz niewiele, kup auto o przebiegu większym - zaoszczędzisz pieniądze, a po kilku latach stan licznika się wyrówna.

 SAMOCHODY TERENOWE
0-50 000 km
%*
1. BMW X3
92,5
2. Subaru Forester91,5
3. Hyundai Tucson
91,4
4. VW Touareg
90,6
5. Honda CR-V
90,0
...
 
Mercedes G **
48,5
50 000-100 000 km
%*
1. Porsche Cayenne
90,2
2. BMW X387,5
3. Subaru Forester85,3
4. VW Touareg85,0
5. Honda CR-V82,3
...
 
Mercedes G **
46,8
100 000-150 000 km
%*
1. Toyota RAV4
71,8
2. BMW X568,4
3. Mitsubishi Pajero 66,9
4. Nissan X-Trail66,1
5. Mercedes klasy M
56,6
...
 
Land Rover Freelander 2 **
50,8
 Źródło: Dekra. * - procent aut bez znaczących usterek, ** - najwięcej usterek w grupie samochodów o określonym przebiegu
 SAMOCHODY SPORTOWE, KABRIOLETY
0-50 000 km
%*
1. Mercedes SLK
92,5
2. BMW Z4 Cabrio/Coupé91,3
3. BMW 3 Cabrio
89,9
   Opel Tigra Twin Top
89,9
4. Audi A4 Cabrio
89,7
...
 
VW Golf Cabrio **
69,4
50 000-100 000 km
%*
1. Mercedes SLK
84,5
2. Audi A4 Cabrio83,8
3. BMW Z4 Cabrio/Coupé82,3
4. Porsche 911 Cabrio/Coupé79,6
5. Mercedes CLK Cabrio/Coupé78,8
...
 
Fiat Barchetta **
48,9
100 000-150 000 km
%*
1. BMW 3 Cabrio
63,7
2. Mazda MX-560,9
3. Audi TT Cabrio/Coupé57,3
4. Peugeot 206 CC54,8
5. BMW Z3 Cabrio/Coupé
47,3
...
 
Fiat Barchetta **
34,6
 Źródło: Dekra. * - procent aut bez znaczących usterek, ** - najwięcej usterek w grupie samochodów o określonym przebiegu

Dobrą opinię o swojej niezawodności potwierdzają samochody japońskie. Wśród aut najmniejszych połowę miejsc w czołówce rankingu zajmują Toyota Aygo i Yaris, Mitsubishi Colt, Mazda 2 i Honda Jazz. Jednak najrówniej punktuje Avensis zajmując w klasie średniej drugie lub trzecie miejsce (zależnie od przebiegu). To pozwala Avensisowi zmieścić się w pierwszej dziesiątce (ósma pozycja) wszystkich badanych przez Dekrę modeli - ale za Fordem Focusem i Skodą Octavią. Ta ostatnia wydaje się zresztą dojrzewać w miarę jak przybywa jej kilometrów na liczniku - w grupie samochodów o przebiegu od 100 000 do 150 000 km czeskie auto okazało się najmniej awaryjne w swojej klasie. Jest też miła niespodzianka dla miłośników samochodów francuskich. Renault Clio o przebiegu do 50 000 kilometrów mają najmniej usterek spośród wszystkich modeli aut mini i małych. Nieźle wypadają też Peugeot 206 CC wśród kabrioletów oraz Renault Scénic i Citroën Xsara Picasso w grupie vanów. Niestety, w tej ostatniej klasie zawsze najgorsze okazuje się Renault Kangoo.

Szczególnie interesujący jest rozkład miejsc w klasach średniej i wyższej średniej, chętnie przecież kupujemy używane kilkuletnie modele z tych klas zamiast fabrycznie nowych maluchów za te same pieniądze. W klasie średniej widać bogatą mieszankę marek i modeli. Świetny wynik uzyskuje Saab 9-3, obok niego do czołówki najmniej awaryjnych należą samochody Audi, Opla, Hondy, Mazdy, Toyoty i Mercedesa. Przegraną okazuje się Alfa Romeo 156 ("159" nie sklasyfikowano, bo przebadano zbyt mało egzemplarzy). W wypadku Renault Laguny, które okazało się najbardziej podatne na usterki w grupie aut do 50 000 km, trzeba mieć nadzieję, że Carlosowi Ghosnowi, szefowi francuskiego koncernu, uda się osiągnąć założony cel i sprawić, by nowa Laguna pod względem jakości znalazła się w pierwszej trójce modeli klasy średniej.

Klasa wyższa średnia została wprawdzie zdominowana przez Audi, ale BMW 7 i 5 nie odpuszczają. Spośród trzech niemieckich marek premium, które rządzą w tym segmencie najbardziej blado wypada Mercedes. Inżynierowie Dekry w Mercedesach klasy S stwierdzili m.in. ponadprzeciętnie wiele usterek układu hamulcowego. Lepiej niż u konkurentów spisuje się za to układ elektryczny "eski". W wypadku klasy E nie stwierdzono już zakłóceń działania elektroniki pokładowej (co zdarzało się wcześniej), w zawieszeniu zdarzają się jednak wybite przeguby drążków kierowniczych oraz zwiększone luzy w zawieszeniu. Mimo to obydwa modele spod znaku gwiazdy okazały się średnio mniej awaryjne niż samochody innych klas.

 VANY
0-50 000 km
%*
1. Ford S-Max, Galaxy
96,7
2. Mazda 595,9
3. Seat Altea, Altea XL, Toledo
94,2
4. Ford C-Max
93,0
5. Opel Meriva
90,9
...
 
Renault Kangoo **
75,6
50 000-100 000 km
%*
1. Seat Altea, Altea XL, Toledo
85,2
2. Ford C-Max83,3
3. VW Touran81,2
4. Opel Meriva77,6
5. Renault Scénic76,7
...
 
Renault Kangoo**
54,4
100 000-150 000 km
%*
1. VW Touran
72,8
2. VW Caddy67,2
3. VW Multivan63,2
4. Mercedes klasy V61,2
5. Citroën Xsara Picasso
55,5
...
 
Renault Kangoo **
40,7
 Źródło: Dekra. * - procent aut bez znaczących usterek, ** - najwięcej usterek w grupie samochodów o określonym przebiegu

Wyniki badań Dekry odnoszą się do samochodów jeżdżących po równych niemieckich autostradach. Polska drogowa rzeczywistość stawia auta przed znacznie większymi wyzwaniami i naraża na szybsze zużywanie się - taka w każdym razie jest obiegowa opinia. Niekoniecznie tak jest. Oczywiście, przednia szyba, reflektory, przednia pokrywa, zderzaki czy błotniki samochodów poruszających się po naszych drogach mogą mieć więcej punktowych odprysków (brudne nawierzchnie), a plastiki częściej w nich trzeszczą, ale gorszy stan polskich dróg nie odbija się aż tak negatywnie na układzie zawieszenia auta, jak by się zdawało.

 ZWYCIĘZCY WSZYSTKICH KLAS
 Te samochody psują się najmniej, niezależnie od przebiegu km;
 procent egzemplarzy bez usterek.
  1. Audi A6
87,5
  2. BMW 7
86,5
      BMW 5
86,5
  4. Skoda Octavia 85,1
      Ford Focus
85,1
  6. VW Golf V, Jetta, Golf Plus 85,0
  7. Audi A4
83,4
  8. Toyota Avensis
83,0
  9. Audi A3
82,8
 10. Mercedes klasy E
82,2

Potwierdzeniem tej tezy mogą być samochody testowane przez naszą redakcję na dystansie 50 000 km. W ciągu ostatnich lat testów tych było kilkanaście, a samochody biorące w nich udział przejeżdżały po 10 000 km miesięcznie. Po pół roku były więc "metrykalnie" prawie nowe, ale ich przebieg był porównywalny z przebiegiem samochodów czteroletnich. Żadne z aut nie musiało ponadplanowo zgłaszać się do serwisu, by leczyć rany spowodowane przez dziurawe drogi, a usterki zawieszenia były tylko sporadyczne.

Tak czy owak, kupując używany samochód na miejscu w Polsce bądź sprowadzając go zza granicy - warto sięgnąć po model, który raczej nie powinien się psuć. Badania Dekry podpowiadają, które auta najlepiej w tym względzie rokują.

Tekst: Michał Hutyra

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Skoda Fabia- po 40kkm poleciały wszystkie łożyska - nigdy więcej tego szmelcu nie kupie - tylko raz dałem sie nabrać rankingom niemieckim
    ~edzio, 2009-03-26 20:32:36
  • avatar
    zgłoś
    Już dawno taka statystyka i badanie przestały mnie interesować.Nie ma jednokowo używanych samochodów a usterki czy zużycie elementów to zbiór wszystkich możliwych okoliczności ekspoatowanego samochodu.Jedyny pomiar, który można porównywać to spalanie wykonane na hamowni w/g określonej normy.I to wszystko.Dlaczego tak uważam..Przykład mało awaryjnej Toyoty w której już po przebiegu 70.000 km wymienia się nagminnie tarcze hamulcowe a w innych na dalszych miejscach przy 110000.I tak mażna mnożyć...Dzisiaj praktycznie w tanim czy drogim do 100000 km nic się nie wymienia.Prawdziwy test to przebieg 250000-350000.Pozdrawiam.
    ~tester, 2009-03-25 16:48:23
  • avatar
    zgłoś
    Szanse na dobry wybór. Cztero- lub pięcioletnie auto o małym przebiegu to na rynku wtórnym prawdziwy rarytas. Ranking modeli, które mimo dużej liczby kilometrów na liczniku psują się najmniej - przedstawiła Dekra. Przeczytaj zanim kupisz.
    auto motor i sport, 2009-03-25 13:14:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij