Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Używane maluchy, SUV-y i Vany

Koszty zakupu i napraw. Identyczne samochody, różniące się przede wszystkim znaczkami firmowymi, wcale nie muszą tyle samo kosztować jako używane. Różne są także ceny części zamiennych w ASO.

2012-08-20
Peugeot 107, Citroen C1 i Toyota Aygo Peugeot 107, Citroen C1 i Toyota Aygo. Trojaczki, wyprodukowane w Czechach, w wersji pięciodrzwiowej mogą od biedy wystąpić w roli samochodu rodzinnego. Znak szczególny – tylne szyby uchylane, anie otwierane

Wzięliśmy pod lupę trojaczki. Z segmentu samochodów najmniejszych - Citroëna C1, Peugeota 107, Toyotę Aygo; spośród vanów - poprzednie generacje Forda Galaxy, Seata Alhambry, Volkswagena Sharana; z SUV-ów - C-Crossera, Mitsubishi Outlandera II, 4007. Trzy trójki aut o takich samych konstrukcji. Gdy porównaliśmy ofertę ręki, rynkowe notowania i ceny oryginalnych okazało się, że występują spore dysproporcje. rolę odgrywa postrzeganie marki oraz cenowa importera (części zamienne). naprawy poza ASO kosztują tyle samo, obrębie każdej trójki oczywiście.

W czym możesz wybierać? W przypadku maluszków (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo) produkowanych w mieście Kolin w środkowych Czechach, oferta na popularnych portalach z motoryzacyjnymi ogłoszeniami otomoto.pl i gratka.pl jest zbliżona, aczkolwiek z pewną przewagą francuskich, czyli tańszych modeli. Wartość Toyoty jest większa od wartości innych samochodów w prawie każdym segmencie - komentuje Jacek Gnoiński z działu analiz rynku Info-Eksperta, który publikuje comiesięczny informator o pojazdach na naszym rynku. A silnik? Benzynowy 1.0, bo diesle 1.4, prywatnie importowane, to margines.

Inaczej wygląda sytuacja z trzema vanami wytwarzanymi niegdyś w Portugalii, które od dawna mają następców. Zdecydowanie pod względem liczby ogłoszeń prowadzi Volkswagen Sharan, przed Fordem Galaxy i Seatem Alhambrą. Ceny zbliżone, silnik 1.9 TDI, ale zawsze najtaniej kupisz Forda (o tej samej mocy).

NIEKŁOPOTLIWE MALUCHY

Najmniejsze trojaczki stwarzają najmniej problemów. To proste wehikuły, nieprzeładowane elektroniką, dobrze zrobione. W starszych rocznikach C1, 107 i Aygo szwankuje łożysko oporowe sprzęgła. Najlepiej wymienić całe sprzęgło za 650-1100 zł, do tego robocizna (350 zł), rachunek będzie na 1000-1450 złotych. Pompa wody (350- 480 zł) napędzana paskiem przecieka w niektórych egzemplarzach. Za wymianę wraz z odpowietrzeniem układu chłodzenia warsztat weźmie 200 zł, wydasz więc 550-680 zł. Sporadycznie przytrafi a się brak kontaktu w różnych miejscach instalacji elektrycznej. I to by było na tyle. Systematyczne i rzetelne przeglądy długo utrzymają te autka w dobrej sprawności.

Bardzo wyraźna jest dominacja drugiej generacji Mitsubishi Outlandera nad jego francuskimi klonami - Citroënem C-Crosserem i Peugeotem 4007. Mitsubishi figuruje w ogłoszeniach co najmniej razy częściej niż Citroën i Peugeot i mimo mniejszego, słabszego motoru (2.0 a nie 2.2), prawie zawsze kosztuje więcej od "francuzów". Widocznie francuskie marki, w przeciwieństwie do Mitsubishi, nie kojarzą się z autami terenowymi czy uterenowionymi. Trzy modele były produkowane Japonii i Holandii, w czerwcu br. jako ostatni odjechał do historii Outlander.

WG TÜV-u - TAK SOBIE

Ostatni ranking awaryjności TÜV, oparty na obowiązkowych badaniach technicznych, wśród 2- i 3-latków odnotowuje Toyotę, na przyzwoitej, 35. lokacie - na 127 łącznie. Francuskie rodzeństwo wypada zdecydowanie gorzej: Citroën C1 - 76., Peugeot 107 - 85. Taka sama kolejność dotyczy przedziału 4-5 lat - Toyota 41. (na 120), Citroën 65., Peugeot 72. Trojaczki wyprodukowane w Portugalii, w popularnych u nas rocznikach, znajdują się na szarym końcu raportów. W ostatnim, wśród aut 6-7-letnich, na 104 modele, Galaxy jest 99., zaś Sharan i Alhambra zgodnie na 100. pozycji. W kategorii 8-9-latków na 85 miejsc Galaxy jest 81., Sharan 82., Alhambra ostatnia. I jeszcze samochody 10-11-letnie: Sharan 70., Alhambra 71., Galaxy 72. - na 73 ogółem. Z SUV-ów w najnowszym zestawieniu raz jest tylko ujęty Mitsubishi Outlander - 60. (na 127) w najmłodszej kategorii 2-3 lat.

STAWIAMY NA MAŁE

Jak wynika z danych otomoto.pl w okresie styczeń-maj 2012, w porównaniu z pięcioma pierwszym miesiącami 2011 udział wyszukiwań samochodów z silnikiem diesla spadł z 66% do 60%, a z silnikiem benzynowym wzrósł z 32% do 37%. Wśród wysokoprężnych zdecydowanie stawiamy na mniejsze pojemności, bo ilość zapytań o silniki 1.9-2.0 zmniejszyła się o 21%, natomiast 2.0-2.5 aż 41%. Spory wzrost zanotowały silniki 1.6 i 1.7 (odpowiednio 20% i 31%). Dla aut benzynowych różnice są równie wyraźne. Liczba wyszukiwań 2.5-3.0 spadła o 10%, dla odmiany 1.4-1.6 wzrosła o 44%, natomiast dla 0.9-1.4 - aż o 60%.

SUV-Y NIE SĄ PANCERNE

Typowym niedomaganiem trojaczków SUV-ów są pęknięte sprężyny zawieszenia z przodu. Cóż, niektórzy kierowcy uważają, że takie auto zniesie tyle, co samochód terenowy. Sprężyna kosztuje 800 zł, wymiana 110 zł, razem 910 zł. Skrzypienie plastików we wnętrzu wiele warsztatów likwiduje za darmo przy okazji innych prac, ale zazwyczaj po dwóch miesiącach "świerszcze" znów dochodzą do głosu. Często trzeba uciszać tylną, dwudzielną klapę (smarowanie, regulacja). W turbodieslach 2.2, spotykanych przede wszystkim w Citroënach i Peugeotach, psują się wtryskiwacze - takie mamy paliwo; skutek: 1700 zł wtryskiwacz z ASO, 200 zł dla mechanika, ogółem 1900 zł. Nierzadkim defektem jest zatykanie się zaworu recyrkulacji spalin EGR. Zawór kosztuje 1500 zł, praca fachowca 200 zł, w sumie zapłacimy 1700 zł. Używane, naprawione zawory EGR kosztują ok. 600 zł. W przypadku częstych i krótkich jazd miejskich nie regeneruje się fi ltr cząstek stałych. Wielu wybiera rozwiązanie nieekologiczne, ale podobno skuteczne - mianowicie, wyjęcie fi ltra i odpowiednie modyfi kacje w elektronice sterującej silnikiem (koszt - 1700 zł).

W każdym z trzech segmentów skromnie - niestety - przedstawia się oferta egzemplarzy, które polecamy każdemu i zawsze, tzn. bezwypadkowych, nabytych jako nowe w polskim salonie. Takie pojazdy odszukasz w gratce, gdyż w otomoto nie ma już kryterium "kupiony w polskim salonie". Żaden model nie jest reprezentowany przez więcej niż 30 "salonowych", niebitych sztuk. internetowych anonsach trafiają się samochody jeszcze lepsze, w ogóle bez przebiegu! To dealerzy Peugeota i Mitsubishi chcąc pozbyć się fabrycznie nowych "stosiódemek" i Outlanderów 2011 roku (także z 2012) ogłaszają je w internecie wśród używanych.

VANY WYMAGAJĄ TROSKI

Pojawiły się w 1995 r. i były produkowane (Seat, VW) do 2010 r., Ford do 2006 r. Najbardziej kosztowna przypadłość to awaria pompowtryskiwaczy w 1.9 TDI, często powodowana paliwem złej jakości. Nowy pompowtryskiwacz Boscha kosztuje 1400 zł, wymiana 200 zł. Obniżysz koszty montując pompowtryskiwacz regenerowany (400-600 zł). Równie obciążające kieszeń bywa dwumasowe koło zamachowe w 1.9 TDI - części 1100 zł, robocizna 400 zł. Na polskich, dziurawych asfaltach kapituluje zawieszenie. Nowe łączniki stabilizatora z przodu, z jednej strony, za 60 zł, warsztat zamontuje za 30 zł, co daje razem 90 zł. Zmiana dwóch tulei tylnego stabilizatora to wydatek 340 zł (160 zł części, 180 zł wymiana). Pęknięta sprężyna z przodu uszczupli domowy budżet o 600 zł, równo po 300 zł części i mechanik. Drożej wyjdzie wymiana amortyzatora: 600 zł części plus 300 zł, a więc 900 zł. Terkoczący przy skrętach na małej prędkości przegub napędowy należy zastąpić nowym za 150-250 zł plus robocizna 120 zł. Kilkudziesięciozłotowe rachunki będą za naprawę zużytych, elektrycznych kabli przy drzwiach.

Poza ASO - nie ma różnicy w kosztach serwisu. Niezależni mechanicy w praktyce nie rozgraniczają trojaczków. Nieważne, który z rodzeństwa zostanie wzięty na warsztat - rachunek za taką samą awarię będzie praktycznie taki sam. Części zamienne spoza ASO zazwyczaj kosztują identycznie i robocizna także.

Co innego w przypadku ASO, w nich różnice cenowe za te same elementy bywają znaczne. Warto więc sprawdzić ceny w różnych ASO. Okazuje się, że, przykładowo, w oryginalne klocki do każdego vana trojaczka najlepiej zaopatrzyć się w ASO Seata, ale po amortyzatory trzeba podjechać do ASO Forda.

A różnice między ASO i niezależnymi dostawcami? Braliśmy pod uwagę największego z nich - Inter Cars. Oczywiście jest tańszy od ASO, choć w niektórych przypadkach nieznacznie, a sporadycznie droższy - komplet amortyzatorów do Toyoty Aygo taniej możesz kupić w ASO (zapłacisz 940 zł, zamiast 1012 zł).

Tekst Jacek Dobkowski

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Będzie ograniczenie bagażu do reklamówki.
    ~Samuraj, 2012-08-21 01:37:38
  • avatar
    zgłoś
    "Peugeot 107, Citroen C1 i Toyota Aygo. Trojaczki, wyprodukowane w Czechach, w wersji pięciodrzwiowej mogą od biedy wystąpić w roli samochodu rodzinnego"Hmm... może do środka zmieszczą się ludzie, ale co jak będą chcieć ze sobą zabrać bagaż?Bodajże 130l czy coś takiego. Obecny standard to ponad 200l. Panda bez kombinacji z siedzeniami chyba 220l, a trojaczki Up!/Citigo/Mii koło 250l. To już można i ludzi i coś bagażu zabrać.
    garfield, 2012-08-20 19:39:42
  • avatar
    zgłoś
    Koszty zakupu i napraw. Identyczne samochody, różniące się przede wszystkim znaczkami firmowymi, wcale nie muszą tyle samo kosztować jako używane. Różne są także ceny części zamiennych w ASO.
    auto motor i sport, 2012-08-20 11:30:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij