Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.0

Wilgoć w aucie

Objawia się nie tylko parą na szybach, w wilgotnym otoczeniu rozwijają się też groźne dla zdrowia bakterie i grzyby. Na bakterie pomoże wymiana filtra kabinowego. Zobacz, jak walczyć z parą.  

2014-07-01
Panel klimatyzacji VW

Szyby parują przede wszystkim w starszych autach, które mają mało wydajny system wentylacji. W nowych pojazdach przyczyną może być zużyty, a więc brudny i zapchany, filtr kabinowy. Nowy kosztuje kilkanaście, góra kilkadziesiąt złotych i należy go wymieniać co roku.

Osiadaniu pary na szybie sprzyja też brud (cząsteczki wody przywierają do tłuszczu). Przyczyną wilgoci w kabinie mogą być tekstylne dywaniki, które pochłaniają wodę. Ogrzewanie ustawione na nogi powoduje, że zaczyna ona parować, a jej cząsteczki osiadają w całej kabinie. Para na zewnętrznej stronie szyby może się pojawić po użyciu odmrażacza. Przyczyną jest różnica temperatur po obu stronach szkła.

Na części zewnętrznej izopropanol, który jest składnikiem odmrażaczy, rozpuszcza lód na skutek reakcji egzotermicznej. Po kilku minutach pracy ogrzewania temperatura po obu stronach szyby wyrównuje się i problem znika. Najskuteczniejszym sposobem pozbycia się pary jest częste wietrzenie i korzystanie z klimatyzacji.

Nawiew na szybę
Takie ustawienie pozwala najszybciej jak to możliwe odparować wilgoć z przedniej szyby. W takim położeniu nie da się odciąć dopływu powietrza z zewnątrz.

Siła nadmuchu
Wentylator podczas jazdy powinien pracować przynajmniej na drugim biegu. Ustawienie go na maksimum ma sens tylko na początku podgrzewania kabiny.

Temperatura
Ciepło wytwarza nagrzewnica, którą wypełnia płyn chłodniczy. Dopóki silnik się nie rozgrzeje, nie licz na tropiki. Optymalne ustawienie to suwak na połowie skali.

Domowe patenty
Z nadmiarem wilgoci w kabinie poradzą sobie specjalne pochłaniacze (kosztują kilkanaście złotych). Sprawdzają się też żwirek dla kotów, świeżo zmielona kawa oraz soda oczyszczona, które przy okazji likwidują przykre zapachy. Do odtłuszczania szyb dobry jest szampon dziecięcy, np. Bambino.

Nawiew boczny
Kratki powinny być otwarte i skierowane na szyby w drzwiach. Muszą być wolne od pary, żeby zapewnić kierowcy widoczność w promieniu 180o.

Nawiew środkowy
Nawiew środkowy można otworzyć, gdy silnik osiągnie temperaturę roboczą. Powietrze płynące z tych kratek najwydajniej ogrzewa wnętrze.

Nawiew Na nogi
Korzystaj z niego w ostateczności. Wniesiony na butach śnieg oraz skroplona woda na skutek podgrzewania parują, a para osiada na szybach.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Objawia się nie tylko parą na szybach, w wilgotnym otoczeniu rozwijają się też groźne dla zdrowia bakterie i grzyby. Na bakterie pomoże wymiana filtra kabinowego. Zobacz, jak walczyć z parą.  Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-07-01 10:11:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij