Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.7

Wróć na jezdnię

Pobocze drogi często bywa ostatnią deską ratunku przed zderzeniem z nadjeżdżającym samochodem. W Szkole Auto o tym, jak zachować się w sytuacji, gdy musimy na nie zjechać i jednocześnie hamować.

2007-10-22

Złapanie pobocza", czyli zjechanie z jezdni kołami po jednej stronie auta, ma zazwyczaj miejsce, gdy odruchowo uciekamy przed czołowym zderzeniem. Czasem też następuje wskutek nieuwagi kierowcy. Jedno jest pewne - bardzo łatwo wtedy o nieszczęście. Jak wynika ze statystyk, przyczyną wielu wypadków na polskich drogach jest utrata panowania nad autem po zjechaniu na pobocze lewymi kołami w czasie manewru wyprzedzania.

Dopiero od niedawna, w czasie remontów dróg, pobocza kształtuje się w taki sposób, aby pozwalały kierowcom w miarę bezpiecznie powrócić na jezdnię. Niestety, na większości naszych dróg nie są one "przyjazne" kierowcom. Wjeżdżając na nie możemy natrafić na nierówności, studzienki kanalizacyjne, dziury, a nawet drzewa rosnące tuż przy krawędzi jezdni. Oczywiste jest, że jeśli "złapiemy" pobocze, powinniśmy czym prędzej powrócić na jezdnię. Nadmierny pośpiech często jednak bywa złym doradcą.

Jeszcze trudniej jest wtedy, gdy musimy zjechać na pobocze hamując jednocześnie. Wielu kierowców naciska w takiej sytuacji na hamulec delikatnie, z obawy o wpadnięcie w poślizg, a także wykonuje zbyt nerwowe ruchy kierownicą. W konsekwencji dochodzi do gwałtownego poślizgu, a samochód przy dużej prędkości wpada do rowu lub zaczyna obracać się wokół własnej osi.

Jeśli sytuacja zmusza nas do gwałtownego hamowania, gdy koła po jednej stronie samochodu znalazły się na poboczu, naciskamy pedał hamulca z całej siły. I to zawsze! Wciskając bowiem pedał z całej siły, inicjujemy działanie układu ABS, który jest naturalnym stabilizatorem samochodu we wszystkich ekstremalnych sytuacjach. Zwłaszcza jeśli auto toczy się po zróżnicowanej nawierzchni, gdy pod lewymi kołami znajduje się szorstki beton, a pod prawymi - wilgotna trawa, mokry asfalt bądź warstwa śniegu.

Bardzo ważna jest też umiejętność sterowania samochodem za pomocą łagodnych ruchów kierownicą, co jest jednak sztuką niesłychanie trudną w stresującej sytuacji na drodze. Szczególnie niebezpieczny jest powrót z pobocza. Wielu kierowców popełnia wtedy poważny błąd - gdy samochód nie reaguje, pogłębiają skręt. Dzieje się tak do momentu, gdy koło, które jechało po poboczu wreszcie dotknie asfaltu i odzyska przyczepność. Wtedy samochód gwałtownie wskakuje na drogę, po czym zjeżdża na przeciwny pas ruchu lub prosto do rowu po drugiej stronie drogi.

Przetrwanie "złapania pobocza" nie jest łatwe, bo większość kierowców podświadomie "odpuszcza" pedał hamulca, co nie pomaga systemowi przeciwpoślizgowemu ABS.

JAK UNIKNĄĆ BŁĘDÓW

Złapanie pobocza często przytrafia się zimą podczas wymijania samochodu na wąskich, lokalnych drogach. Zalegająca, gruba warstwa śniegu utrudnia dostrzeżenie granicy jezdni i pobocza, a na śliskiej nawierzchni samochód nie zawsze precyzyjnie podąża tam, gdzie byśmy chcieli.

Jeżeli wjedziemy na pobocze, pod żadnym pozorem nie próbujmy powrócić na jezdnię przy pełnej prędkości. Nie wykonujmy żadnych gwałtownych ruchów kierownicą, a natychmiast rozpocznijmy prawidłowe hamowanie awaryjne. Dzięki układowi ABS, nasz pojazd - jadący swoją lewą stroną po asfalcie, a prawą np. po śniegu leżącym na poboczu - pomimo tak zróżnicowanych nawierzchni, na pewno zachowa się stabilnie. Najczęstszym błędem, jaki popełniają kierowcy w takiej sytuacji, jest przekonanie, że hamować możemy tylko, gdy cztery koła znajdują się na asfalcie - stąd pojawia się odpuszczanie pedału hamulca. Kolejny problem to niepotrzebny, nadmierny skręt kierownicą. Chwila, kiedy auto odzyska przyczepność to najgorszy moment w sytuacji powrotu z pobocza na drogę. Jeśli skręciliśmy kierownicę mocno, koła przednie podążają za skrętem. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że w chwili odzyskania przyczepności koła powinny być skierowane tam, gdzie chcemy jechać. Być może lepszym rozwiązaniem będzie zatrzymanie się w rowie, czy na polu niż nieumiejętny powrót na drogę.

Źródło: Szkoła Auto

Zapraszamy na stronę internetową
Szkoły Auto: www.szkola-auto.pl

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    przeczytałem kilka artykułów z "auto szkoły" i wydaje mi się, że autorzy troszkę przesadzają z tą "nowoczesnością" samochodów poruszających się po naszych drogach i zbyt wiele piszą o ABSie. Jasne, że teraz to kompletny standard, ale trzeba pamiętać o dużej liczbie samochodów, niektórych nawet dość młodych i w świetnym stanie technicznym, które tego systemu nie posiadają, a wtedy jednak trzeba pozostać przy tych klasycznych zasadach prowadzenia samochodu. A nawet jeśli jedziemy pojazdem wyposażonym w ABS to też trzeba podchodzić do tego z głową i wydaje mi się, że trochę przesadne jest lansowanie zasady "wciskaj hamulec do oporu i zostaw to ABSowi".
    ~łukasz, 2009-08-23 15:44:50
  • avatar
    zgłoś
    Pobocze drogi często bywa ostatnią deską ratunku przed zderzeniem z nadjeżdżającym samochodem. W Szkole Auto o tym, jak zachować się w sytuacji, gdy musimy na nie zjechać i jednocześnie hamować.
    auto motor i sport, 2008-04-14 10:51:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij