Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Wymiana klocków hamulcowych - jak samodzielnie wymienić?

O jak najlepszy stan klocków musimy dbać, gdyż od tego zależy nasz bezpieczeństwo. Dobra informacja jest taka, że wymiana klocków hamulcowych to proces, który możemy wykonać we własnym zakresie i zaoszczędzić nawet do 200 złotych.

Bartosz Broński 2016-08-29
Toyota Avensis - hamulce

Współczesne klocki hamulcowe mogą składać się nawet z aż 25 warstw różnych materiałów i co najciekawsze podczas awaryjnego hamowania ich temperatura może wynosić nawet 700 °C.

Oznaki zużycia

Zanim przystąpimy do wymiany klocków hamulcowych powinniśmy wiedzieć, jak ocenić ich stopień zużycia oraz co kwalifikuje klocki do wymiany. W nowoczesnych samochodach montowane są czujniki elektryczne, które informują nas o wymianie poprzez diodę zapalająca się na desce rozdzielczej. O zużyciu poinformuje nas również głośny pisk, który wywoływany jest przez metalowy czujnik, który ociera o tarczę.

Stopień zużycia możemy również przeprowadzić zdejmując koło. Jeśli zauważymy, że grubość materiału ciernego wynosi około 3-4 mm to jest to znak, że powinniśmy wymienić klocki hamulcowe w naszym samochodzie. Z kolei, gdy zauważymy, że tarcze hamulcowe są nierówno zużyte to również powinniśmy je wymienić. Powinniśmy także zwrócić uwagę, czy nie są one popękane. Ogólnie przyjmuje się, że przy co drugiej wymianie klocków powinniśmy zamontować nowe tarcze hamulcowe.

Do wymiany klocków hamulcowych będziemy potrzebować:

  • klucz do kół,
  • lewarek,
  • zestaw podstawowych kluczy,
  • szczotka druciana,
  • kobyłka,
  • kliny pod koła,
  • ściągacz,
  • smar miedziowy,
  • i oczywiście komplet nowych klocków hamulcowych.

Zachęcamy do zakupu produktów renomowanych producentów, nie próbujmy oszczędzać na tańszych zamiennikach. Może się okazać, że kolejna wymiana klocków będzie konieczna do przeprowadzenia w dość krótkim okresie, winne tego będą szybciej zużywające się tańsze klocki. Co ważne, wymieniamy klocki przy kołach każdej osi, nie zależnie od tego, czy jedna strona jest mniej lub bardzie zużyta.

Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku

  • Uważne zabezpieczenie pojazdu
    Na samym początku powinniśmy zablokować koła poprzez kliny, aby samochód stał sztywno. Następnie luzujemy śruby mocujące koła i korzystamy z lewarka, lub garażowego podnośnika, aby podnieść samochód. Kobyłka posłuży nam do zabezpieczenia auta, gdy ten zsunie lub spadnie z podnośnika.
  • Demontaż zacisku
    Odkręcamy dwie śruby mocujące zacisk od strony nadkola i odkładamy zacisk, tak aby nie wisiał na przewodzie doprowadzającym płyn hamulcowy. Tu możemy się posiłkować prostym drutem, którym podwiesimy zacisk.
  • Cofnąć zacisk Następnie poprzez gwintowany ściągacz cofamy zacisk, tak aby nowy klocek zmieścił się w uchwyt. Zdejmujemy zawleczki zabezpieczające i wyjmujemy klocki hamulcowe. Przed zamontowaniem nowych powinniśmy przeczyścić i sprawdzić gniazda zacisku. Korzystając z smaru miedziowego zabezpieczamy prowadnice.

  • Nowe klocki
    Montaż zacisku przeprowadzamy w odwrotnej kolejność niż demontaż dokręcamy dwie śruby mocujące, a następnie montujemy koła przykręcając śruby. Na koniec usuwamy kobyłkę i opuszczam koło. Na koniec, gdy auto stoi już swobodnie bez lewarka dokręcamy śruby mocujące felgę.

Przed jazdą powinniśmy kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, aby ten zrobił się twardy, cofnięty przez nas tłoczek musi dosunąć się do klocków. Pokonując pierwsze kilometry z założonymi nowymi klockami nie powinniśmy ostro hamować, gdyż te powinny się dotrzeć i ułożyć odpowiednio.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij