Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Zaprawki lakiernicze

Jeżeli zauważymy na nadwoziu ubytki w lakierze w formie rys i odprysków, to nie powinniśmy ich ignorować. Za jakiś czas może się tam pojawić ognisko korozji. Dlatego warto w takiej sytuacji wykonać zaprawkę lakierniczą. Możemy to zrobić samodzielnie lub oddać samochód do lakiernika.

Sebastian Kościółek 2016-08-26

Wystarczy kilka lat na polskich drogach żeby na idealnej karoserii naszego samochodu pojawiły się pierwsze odpryski i zarysowania, a wraz z nimi rdza. Oczywiście możemy oddać samochód do lakiernika żeby pomalował cały element, ale zapłacimy za to co najmniej 300-400 zł. Dużo rozsądniejszym wyborem będzie zlecenie wykonania zaprawki, która w zależności od stopnia skomplikowania, może kosztować od 100 zł wzwyż za jedno miejsce. Jeśli na danym elemencie karoserii występuje kilka miejsc z odpryskami, to zlecanie naprawy lakiernikowi może się okazać zbyt kosztowne.
Możemy to również zrobić samemu. Najtańszą i najszybszą opcją jest wykorzystanie kredki koloryzującej na bazie wosku. Efekt nie będzie powalający, ale zabezpieczymy w ten sposób blachę przed korozją. Jeżeli przetarcie lakieru nie jest zbyt mocne i nie wychodzi spod niego jasny podkład, możemy spróbować wypolerować to miejsce pastą lub mleczkiem polerskim. Jeżeli to nie pomoże, wtedy pozostaje wykonanie zaprawki.

Najpierw musimy odwiedzić ASO lub sklep z farbami, gdzie zostanie dobrany odpowiedni odcień lakieru po numerze lub kodzie znajdującym się na tabliczce znamionowej. Lakier zaprawowy dostępny w małej tubce z pędzelkiem nie kosztuje dużo. Z reguły jest to kwota kilkudziesięciu złotych. Trzeba mieć na uwadze, że nawet lakier dobrany idealnie lakier może różnić się odcieniem od tego, który jest na karoserii. Wszystko przez to, że pod wpływem temperatury i promieni słonecznych lakier płowieje. Próbki z lakierem nie powinniśmy zostawiać w samochodzie, ponieważ będzie narażona na wysokie temperatury, co skraca trwałość lakieru.

Zanim zabierzemy się do lakierowania musimy starannie oczyścić miejsce, gdzie powstał ubytek lakieru. Jeżeli pojawiła się tam rdza, musimy nałożyć środek wiążący, a następnie wygładzić to miejsce. Używamy do tego papieru ściernego o średniej gradacji, a najlepiej dwóch rodzajów (np. 400 i 600). Na koniec można spróbować wypolerować to miejsce pastą lekko ścierną. Przed przystąpieniem do nakładania lakieru, odtłuszczamy to miejsce benzyną ekstrakcyjną.

Jeżeli odprysk był większy, powinniśmy pryz okazji zmatowić okolice tego ogniska, żeby w czasie lakierowania wykonać tzw. przejście lakiernicze. W innym wypadku po ukończeniu pracy będzie widoczna charakterystyczna łata.

Jeżeli po wyschnięciu okaże się, że nałożyliśmy zbyt dużo lakieru lub jest on nierówny, pomoże polerowanie. W tym celu powinniśmy się wyposażyć w pastę polerską i urządzenie do mechanicznego polerowania.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij