Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Bentley

Rozwiń
Brytyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne założył w 1919 roku Walter Bentley. Od początku marzył o zbudowaniu samochodu wyścigowego i jego marzenie udało się spełnić w 1921 roku. Pierwszym modelem Bentleya był 3 Litre z silnikiem czterocylindrowym o mocy 71 KM. Później został zastąpiony mocniejszym motorem o pojemności 4,5 litra, skąd wzięła się nazwa następcy - 4½ Litre. Bentley sukcesy w wyścigach zaczął osiągać w 1924 i 1927 roku, kiedy wygrał Le Mans.
W 1931 roku Bentley przechodzi w ręce Rolls-Royca. Pierwszym modelem pod nowymi skrzydłami był Bentley 3½ litre, ale była to tylko sportowa wersja Rolls-Royca 20/25. Większość ówczesnych modeli Bentleya była tylko usportowionymi wariantami samochodów Rollsa. Wyjątkiem był m.in. Bentley R Continental z 1952 roku, który był niezależną konstrukcją. Historia Bentleya zmieniła się dopiero w latach dziewięćdziesiątych. Wtedy to obie brytyjskie marki (Rolls-Royce i Bentley) zostały przejęte przez Volkswagena. Jednak w skutek niedopatrzenia okazało się, że prawa do marki Rolls-Royce należą do BMW. Na mocy porozumienia pomiędzy niemieckimi markami, od 2003 roku właścicielem marki Bentley jest VW. Pierwszym modelem wyprodukowanym pod skrzydłami Volkswagena był Continental GT. Auto bazowało na modelu Pheaton i stąd też pochodził silnik. 6-litrowe W12 miało początkowo 560 KM, później w wersji Speed nawet 610 KM. Dziś obecna jest już druga generacja Continentala. Wraz z nowym autem do sprzedaży wszedł także silnik V8. Na bazie modelu Continental powstała też luksusowa limuzyna Flying Spur. W 2010 roku pojawił się następca flagowej limuzyny Arnage, model Mulsane. W przeciwieństwie do innych modeli marki, Mulsane w mniejszym stopniu korzysta z części VW. Chociażby silnik jest własną konstrukcją o charakterystycznej pojemności 6.75 litra i mocy 512 KM.