Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Citroen

Rozwiń
André Citroën, założyciel firmy, kiedy pracował w Łodzi w zakładach tekstylnych, zafascynował się kołami zębatymi o daszkowym uzębieniu. Koła były drewniane, ale Andre zastanawiał się jak działałyby zrobione ze stali. W 1904 roku opatentował stalowe koła z podwójnym uzębieniem daszkowym. Tak zaczynała się historia marki z podwójnym daszkiem w logo.
Koła zębate Citroena montowano m. in. w Titanicu i samochodach Rolls-Royce. Po wizycie w amerykańskiej fabryce Forda, Citroen postanowił zainwestować w motoryzację. I tak 28 maja 1919 roku powstał pierwszy Citroën Typ A. Kolejne lata to ciągły rozwój marki i zdobycie większości rynku motoryzacyjnego we Francji. W 1921 roku wyprodukowano 20 tys. aut, co przekroczyło łączną produkcję Peugeota i Renault. W 1928 roku w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena. Był to początek przyszłej wielkoseryjnej produkcji. W późniejszych latach otwierano nowe oddziały firmy w całej Europie. W 1930 roku po raz pierwszy wprowadzono silnik diesla. Po wojnie w zmęczonej i wynędzniałej Europie było ogromne zapotrzebowanie na małe i tanie auta. W 1949 roku do produkcji wszedł mały 2CV (tzw. kaczka). Ten model był produkowany aż przez 41 lat i stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnym autem Citroena. W 1955 roku zaprezentowano kolejną legendę - model DS. Była to całkowita innowacja pod względem stylistycznym i technologicznym. Auto miało opływowe nadwozie i łagodne kształty. Zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne, hamulce tarczowe, półautomatyczną skrzynię biegów i skrętne reflektory. To było coś, czego jeszcze nigdy wcześniej nie widziano. W 1974 roku zaprezentowano następce - model CX. Spotkał się równie wielkim entuzjazmem co jego poprzednik. W tym samym roku firma miała ogromne problemy finansowe i tak zdecydowano się na połączenie Citroena i Peugeota - powstał koncern PSA. Firmy pozostały oddzielne, ale wiele drogich podzespołów jest wspólnych. W 2001 roku pojawił się Citroen C5 - nowoczesny odpowiednik legendarnego DS-a. Jednak nie uzyskał on takiej popularności jak legenda. W 2005 roku spróbowano ponownie z modelem C6, ale bez większych sukcesów. Legendarna linia DS powróciła w 2009 roku, jednak tym razem oznacza prestiżowe i ekskluzywne odmiany zwykłych Citroenów. Dziś Citroen sprzedaje kilkaset tysięcy aut rocznie.