Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Dacia

Rozwiń
Rumuńska firma powstała w 1966 roku pod nazwą Uzina de Autoturisme Pitești. Od początku próbowano stworzyć własny samochód, jednak już w 1968 podpisano oficjalną umowę o współpracy z Renault. Pierwszym samochodem marki Dacia był model 1100 bazujący na Renault 8. Dacia 1100 był 4-drzwiowym sedanem z silnikiem chłodzonym cieczą o mocy 46 KM. Na przełomie lat 60. i 70. pojawiła się seria aut 1300/1210/1310/1410, które w dużej mierze opierały się na Renault 12.
W 1976 roku rumuński zarząd firmy zdecydował się zakończyć współpracę z Renault i zaczęto myśleć o samodzielnym konstruowaniu i produkcji aut. Udało się to dopiero w 1995 roku z modelem Nova. Na początku lat 80. rumuńskie władze zgłosiły marce zapotrzebowanie na małe i niedrogie auto - 500 Lăstun. Auto produkowano do 1989 roku ponieważ cieszył się niewielkim powodzeniem. W 1999 roku Dacia znów zaczęła współpracę z Renault, tym razem na innych warunkach, bowiem Renault wykupiło markę Dacia, a nie dawało tylko licencji jak to było wcześniej. Pierwszym modelem po przejęciu przez Renault był model SupeRNova, później został zastąpiony przez model Solenza. W 2004 roku wprowadzono całkiem nowy model, zrywający z wizerunkiem starych Dacii - model Logan. Auto było oparte na płycie Modusa, zaś silniki pochodziły z Megane i Thalii. W 2006 i 2008 roku Logan przeszedł modernizacje, a w 2012 roku zaprezentowano nowy model. Obecnie Dacia produkuje takie modele jak: Sandero, Lodgy, Dokker, czy Duster. Obecnie Dacia jest największym rumuńskim eksporterem.