Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Lancia

Rozwiń
Lancia została założona w 1909 roku przez konstruktorów Vincenzo Lancię i Claudio Fogolina. Włoska marka jest jedną z najbardziej charakterystycznych na świecie, choć mimo tak wielu zwycięstw i innowacyjnych modeli, obecnie Lancia jest bardzo słabą marką na rynku.
Początkowo wszystkie modele nazywane były literami z greckiego alfabetu. Pierwszym modelem Lancii była Alfa, produkowano ją tylko przez rok. Późniejsze modele nosiły także kobiece imiona. W okresie międzywojennym Lancia produkowała samochody luksusowe. Przełomowym autem tamtego okresu była Lambda. Miała silnik V4 o kącie rozwarcia cylindrów, wynoszącym 90 stopni, a także był to pierwszy samochód na świecie ze stalowym nadwoziem samonośnym konstrukcji skorupowej. Wyprodukowano ponad 13 tys. sztuk Lambdy. W drugiej połowie lat 30. pojawił się kolejny nowatorski samochód Lancii. Model Aprilia miał charakterystyczny dla Lancii silnik V4, a także, rzadko stosowany w tamtym czasie, napęd przedni. Był to także jeden z pierwszych aut na świecie zaprojektowany w tunelu aerodynamicznym. W latach 50. Lancia weszła do wyścigów Formuły 1. Lancia D50 były jedynym wyścigowym modelem Lancii, później przejętym przez Ferrari. W latach 70. Lancia weszła w skład nowo utworzonej spółki Iveco i pod tą nazwą do dziś produkuje samochody użytkowe. Od 1969 roku Lancia należy do koncernu Fiata. Pierwszym modelem pod skrzydłami Fiata był model Gamma. Była luksusowym coupe zaprojektowanym przez Pininfarinę. Powrócono także do tradycji marki i zastosowano napęd na przednią oś. Modele przełomowe Lancii to także te odnoszące spore sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata. Pierwszą Lancią, która wygrała WRC była Fulvia. Typowo dla Lancii, Fulvia miała napęd na przód i silnik V4. Kolejnym zwycięskim modelem był legendarny Stratos. Auto napędzane było silnikiem V6 z Ferrari. Motor umieszczony był centralnie. To spowodowało, że Lancia wygrała Mistrzostwa Świata trzy razy w 1974, 1975 i 1976 roku. Kolejna była 037, która w 1983 roku zdobyła tytuł mistrza. Był to ostatni tylnonapędowy samochód, który wygrał WRC. Zwycięstwo było spektakularne, bowiem wtedy na odcinkach specjalnych królowało czteronapędowe Audi Quattro. Ostatnim zwycięskim i zarazem najbardziej utytułowanym modelem była Delta Integrale. Podstawą była zwykła Delta zbudowana na bazie Fiata Ritmo. Delta Integrale otrzymała 2-litrowy silnik turbo o mocy 215 KM. W sumie Lancia za pomocą Delty wygrała 49 eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata, co pozwoliło Lancii sześć razy z rzędu otrzymać mistrzostwo świata w kategorii producentów. Takiego sukcesu do tej pory nie powtórzono. Niestety dziś Lancia jest bardzo niszową i mało popularną marką. Obecnie w ofercie są cztery modele, ale dwa z nich to tak naprawdę odpowiedniki modeli Chryslera (Fiat, który jest właścicielem Lancii, posiada też Chryslera). Lancia produkuje modele: Ypsilon, Delta, Thema (na bazie Chryslera 300), Voyager (bliźniaczy model Chryslera).