Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Saab

Rozwiń
Marka Saab powstała w 1937 roku jako przedsiębiorstwo lotnicze. 10 lat później powstał motoryzacyjny odłam firmy. Tworzeniem pierwszego Saaba zajął się m.in. projektant skrzydeł do samolotów. Stawiał on przede wszystkim na aerodynamikę, co spowodowało, że pierwszy model Saaba Ursaab, był testowany w tunelu aerodynamicznym. Miał bardzo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.32 Cx. Jednak Ursaab był jedynie prototypem, pierwszy produkcyjny Saab 92 trafił do sprzedaży w 1949 roku.
Napędzał go mały silnik dwucylindrowy o mocy 25 KM. Jednak niska masa pojazdu i jego bardzo dobre właściwości aerodynamiczne, sprawiały, że niewielka moc wystarczała do sprawnego poruszania się. Auto przeszło dwie modyfikacje i było oznaczane najpierw jako Saab 92a, później 92b. Produkcję zakończono w 1956 roku. Pod koniec lat 60. Saab połączył się ze szwedzkim producentem aut ciężarowych Scania. W latach 70. miało dojść do fuzji dwóch szwedzkich marek, Saaba i Volvo, jednak Ci drudzy wycofali się z umowy. W 1989 roku współwłaścicielem Saaba stał się amerykański gigant General Motors. Od tej pory szwedzka marka już nigdy nie była samodzielna. 10 lat później GM stał się właścicielem marki Saab, wykupując 100% akcji. W wyniku przejęcia powstały takie modele jak 9-3, czy 9-5. Bazowały one na Oplach. W 2009 roku Saab wpadł w tarapaty finansowe. GM zwrócił się do szwedzkiego rządu o pożyczkę w celu utrzymania marki, jednak ten odmówił. Firmę miała przejąć manufaktura Spyker, jednak nic z tego nie wyszło. Saaba więc zlikwidowano. W 2010 roku ogłoszono, że jednak uzgodniono warunki przejęcia szwedzkiej marki przez Spykera. Jednak po roku ogłoszono bankructwo firmy. W 2012 roku zaprzestano produkcji wszystkich modeli. To jednak nie koniec historii, bowiem pojawił się nowy inwestor, firma NEVS (National Electric Vehicle Sweden), która jest obecnym właścicielem marki Saab. Pierwszego Saaba po przejęciu pokazano w 2013 roku, był to odświeżony model 9-3.

Modele marki Saab