Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Volvo

Rozwiń
Pierwszy model Volvo - Volvo ÖV 4 - po raz pierwszy oficjalnie ujrzał światło dzienne 14 kwietnia 1927 roku i tę datę uznaje się dziś jako moment powstania firmy Volvo. Jednak jej założyciele - inżynier Gustaf Larson oraz biznesmen Assar Gabrielson - spotkali się i stworzyli podwaliny firmy już trzy lata wcześniej. Od początku istnienia szwedzkiej marki produkowane przez nią modele charakteryzowały się wysoką jakością wykonania, wysokim poziomem bezpieczeństwa oraz wieloma nowinkami technologicznymi.
Volvo ÖV 4, potocznie nazywany jako "Jakob", był kabrioletem wzorowanym na amerykańskich modelach. Napędzany był dwulitrowym, czterocylindrowym silnikiem o mocy 28 koni mechanicznych. Dwa lata później pojawia się PV651 - pierwszy model z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą oraz hydraulicznymi hamulcami. Ważnym modelem był PV444, który w latach 50. był najczęściej nabywanym modelem Volvo. W 1957 roku na rynek trafia Volvo 120 Amazon - pierwszy model z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. Z kolei w 1966 roku debiutuje Volvo 144, w tamtym okresie jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie modeli na świecie. Auto posiadało strefy kontrolowanego zgniotu, hamulce tarczowe na wszystkich kołach, pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie oraz urządzenia do kontroli emisji spalin. W latach 70. Volvo otwiera Volvo Technical Center, specjalny tor, gdzie przeprowadzane są eksperymenty i testy nowych pojazdów. Testowano tam m.in.: system ABS, poduszki powietrzne oraz teleskopowe zderzaki. W kolejnej dekadzie Volvo po raz pierwszy wprowadza turbodoładowaną jednostkę w modelu 240 Turbo, która generowała moc 155 KM. W latach dziewięćdziesiątych pojawia się rewolucyjny, pięciocylindrowy silnik, zawieszenie Delta-link czy system chroniący przed skutkami bocznych zderzeń (SIPS). W 1996 roku wprowadzone zostało znane dziś nazewnictwo modeli Volvo - literka S oznacza sedany, V - kombi, XC - auta terenowe, zaś C - coupe. Od 1999 roku Volvo w połowie należy do Forda, jednak ten mariaż przetrwał zaledwie 11 lat. W 2010 roku szwedzka firma została przejęta za kwotę 1,8 mld dolarów przez chińską firmę Zhejiang Geely Holding Group Company Limited, produkującą auta marki Geely.