Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

BMW świętuje 30-lecie napędu x-Drive

W 1985 roku, na targach we Frankfurcie zaprezentowano pierwsze w historii BMW auto z napędem na wszystkie koła. Patrzymy wstecz i przyglądamy się jak pisała się historia, począwszy od 325i Allrad E30 do nowoczesnych napędów xDrive.

Konrad Maruszczak 2015-10-19

Dziś napęd xDrive jest dostępny praktycznie w każdym modelu BMW (wyjątkami są Z4 oraz i3). W sumie aż 12 modeli oferuje dziś napęd na wszystkie koła. A zaczęło się 30 lat temu, od modelu 325i Allrad E30.

Mały sedan z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 170 KM z pierwszym w BMW napędem 4x4 przekazywał 37% mocy na przód oraz 63% na tył. Wersja Allrad okazała się przełomowym modelem marki, bowiem auto świetnie spisywało się w trudnych warunkach. Zastosowanie tego napędu polepszyło trakcję oraz osiągi.

W 1988 roku zmieniono nazwę z Allrad na literę "X". Wówczas do sedana dołączyło kombi, czyli Touring. Trzy lata później pojawiło się BMW 525iX. W tym aucie po raz pierwszy napęd przekazywany był elektronicznie. Sprzęgło wielopłytkowe rozkładało siłę momentu obrotowego na obie osie w proporcjach 36:64 (odpowiednio na przód i tył). System elektroniczny potrafił sam rozkładać moc na podstawie informacji dostarczanych przez ABS, a także obroty silnika oraz prędkość. Był to wówczas jeden z lepiej działających systemów 4x4 oferowany w samochodach osobowych.

W 1999 BMW otworzyło nowy rozdział (to wydarzenie BMW świętowało rok temu), pojawił się pierwszy SAV (Sports Activity Vehicle), czyli BMW X5. W tym aucie inteligentny napęd na cztery koła współpracował z systemami DSC (Dynamic Stability Control), ADB-X (Automatic Differential Brake) oraz HDC (Hill Descent Control). Dzięki temu moc była rozdzielana na obie osie w stosunku 38:62 (przód i tył). To rozwiązanie w 2000 roku pojawiło się w Serii 3, która w tym roku obchodzi 40. urodziny.

W 2003 roku do dużego X5 dołączyło mniejsze X3. W drugim SAV-ie napęd był przykazywany przez błyskawicznie działające, wielopłytkowe sprzęgło, sterowane elektronicznie. Opracowany na nowo napęd xDrive w tandemie pracował razem z systemem DSC, który rozdzielał moc odpowiednio do warunków na drodze. System zbierał też informacje z układu kierowniczego i kąta pod jakim skręcone były koła. Inteligentny napęd z BMW X3 przeniesiono później także do Serii 3 oraz 5.

Napęd xDrive w BMW ciągle się rozwija. W 2014 roku po raz pierwszy znalazł zastosowanie w hybrydowym aucie sportowym - i8. W nowej Serii 7 inteligentny napęd xDrive współpracuje też z aktywnym układem kierowniczym. Bawarska marka chce rozwijać napęd 4x4, szczególnie w połączeniu z układem hybrydowym, jak to ma miejsce w i8 oraz X5 xDrive40e.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 121 671 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Trzydzieści lat - tyle czasu minęło od wprowadzenia pierwszego napędu na cztery koła w samochodach BMW. Wszystko zaczęło się od modelu 325i Allrad E30.</p><br /><br /><a href="/technika/BMW-swietuje-30-lecie-napedu-x-Drive,20961,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-10-19 12:13:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij