Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Blaski i cienie LPG

A może gaz - zastanawiają się niektórzy właściciele aut obserwując wysokie ceny benzyny. Jeżeli jeździmy rocznie 15 tys. km, zyski przyjdą dopiero po kilkunastu miesiącach.

2011-06-30
LPG

 

Dzisiaj benzyna w takiej cenie/że samochód nie na moją kieszeń/w lokomotywę wodę wleję/i taka jazda taniej mnie wyniesie" - śpiewa zespół Perfect w "Lokomotywie z ogłoszenia". W realnym świecie, żeby jazda była tańsza niż na benzynie, można wstawić gaz, czyli instalację do zasilania LPG (Liquefied Petroleum Gas, lekkie paliwo gazowe), ciekłą mieszankę propanu i butanu.

Ale czy warto? Zdaniem speców od LPG, roczny przebieg około 15 tys. km, czyli średnia krajowa, to jeszcze za mało, aby gaz stał się naprawdę opłacalny. Im więcej jeździmy, tym propan-butan przynosi większe oszczędności. A ponieważ każdy samochód kiedyś trzeba sprzedać, "zagazowany" egzemplarz kupi tylko miłośnik LPG. Są przecież kierowcy uważający gaz za techniczną profanację, bojący się ustawicznych kłopotów z regulowaniem instalacji, którzy takie auta omijają szerokim łukiem i wybierają używane diesle.

"Jakie są faktyczne oszczędności, to znaczy uwzględniające nie tylko koszty paliwa, ale też przeglądów i obsługi instalacji LPG?" Przy przebiegu wynoszącym ok. 15 tys. km (średnia krajowa) założenie gazu zwraca się po roku i kilku miesiącach. Zużycie gazu jest zawsze wyższe niż benzyny, 15% to realne założenie. Może być mniej niż 15%, ale przy wyjątkowo starannym doborze elementów instalacji. Szczegółowe wyliczenia prezentujemy w tabeli na str. 84.

Nie wolno porównywać tylko samych rachunków za benzynę i za LPG. Trzeba wziąć pod uwagę szereg innych kosztów: spalanie benzyny przez zimny silnik auta z instalacją LPG (do 0,5 l benzyny), przeglądy instalacji LPG, droższe o 63 zł badania techniczne na stacji kontroli pojazdów. W dłuższej perspektywie trzeba być przygotowanym na wymianę filtra fazy ciekłej gazu co 30 000 kilometrów (40-50 zł) oraz wtryskiwaczy po ponad 100 000 km (350-1200 złotych). Mogą pojawić się koszty częstszej wymiany świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia, bardziej obciążonych przy jeździe na gazie niż na benzynie.

PLUSY:
-interesujące rozwiązanie dla kierowców dużo jeżdżących, najlepiej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie
-zdecydowanie niższy koszt autogazu niż benzyny 95/98
-są zakłady wykonujące montaż dokładnie i starannie
-duża sieć stacji LPG, przynajmniej w Polsce
MINUSY:
-słaba opłacalność przy przebiegach rzędu 15 tys. km rocznie
-w wielu zakładach dobór elementów i jakość montażu pozostawia wiele do życzenia
-ograniczona funkcjonalność auta z powodu dodatkowego zbiornika na gaz, zwłaszcza zmniejszona objętość bagażnika
-w zdecydowanej większości wypadków spadek mocy silnika
-zakazy wjazdu do niektórych podziemnych parkingów
-odsprzedaż auta tylko i wyłącznie dla ludzi zdecydowanych na gaz

"Zakładów montujących gaz jest dużo w moim mieście. Wcześniej zupełnie nie interesowałem się nimi, więc jak mam wybrać dobry warsztat? Czym się kierować?"
- Należy kierować się renomą warsztatu a także opinią o świadczonych dotychczas usługach - radzi Krzysztof Rodels, ekspert Koalicji na Rzecz Autogazu (KNRA). - Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na profesjonalizm oraz kompetencje jego pracowników - dodaje.
- Niewłaściwe postępowanie podczas montażu może powodować usterki elementów pojazdu oraz mechaniczne uszkodzenia jego części - stwierdza dr inż. Wojciech Gis, kierownik Centrum Ochrony Środowiska Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. - Nieprawidłowo działająca instalacja LPG może powodować usterki układu rozrządu, katalizatora, a w szczególnych przypadkach przyczynić się do uszkodzeń tłoków, pierścieni tłokowych czy gładzi cylindrowych.

"Podobno są silniki źle znoszące gaz, wręcz nie tolerujące LPG. W jakich samochodach, w trosce o trwałość motoru, lepiej nie zakładać gazu?"
Zdaniem Krzysztofa Predki, prowadzącego od kilkunastu lat zakład montażu LPG w Olsztynie, nie ma takiego auta z benzynowym motorem, które by nie nadawało się do przestawienia na gaz. Wszystko zależy od właściwego wyboru komponentów oraz dokładności montażu. Zbyt mały reduktor w stosunku do pojemności i mocy silnika, niewłaściwie dobrane wtryskiwacze, nawet zbyt mała średnica przewodu prowadzącego ze zbiornika gazu do jednostki napędowej mogą powodować przerywaną pracę silnika na LPG. Dobra instalacja do nowoczesnej jednostki napędowej nie może być tania!

Z drugiej strony wiemy jednak, że precyzyjne dostrojenie instalacji gazowych do takich silników jak 1.4 TSI grupy Volkswagena (bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowanie) może przysporzyć sporo problemów nawet doświadczonym montażystom. Niektóre benzynowe silniki Forda, z serii Zetec, także nie najlepiej współpracują z autogazem.

"Wiem, co może zepsuć się w silniku. A w instalacji gazowej?"
Wojciech Gis: - Najmniej trwałym elementem instalacji LPG są wtryskiwacze. Dotyczy to szczególnie najbardziej popularnych, a zarazem najtańszych wtryskiwaczy tłoczkowych. Zawodne są też reduktory. Zdarzyć mogą się inne usterki. Lista jest dosyć długa i może dotyczyć wszystkich elementów instalacji LPG.


Dr inż. Wojciech Gis, Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie
- W oparciu o doświadczenia, nabyte w badaniach samochodów osobowych w Centrum Ochrony Środowiska Instytutu Transportu Samochodowego, można stwierdzić, że bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu czy turbodoładowanie nie są w zasadzie przeszkodą do stosowania instalacji LPG. Istnieją jednak silniki, w których możemy mieć problemy techniczne z układem zaworowym, jak też silniki, których głowice ulegają przyspieszonemu zużyciu w związku z zasilaniem LPG. Należą do nich niektóre nowoczesne silniki samochodów osobowych znanych marek. Nie jest do końca jednoznaczne, jakie czynniki są w danym przypadku odpowiedzialne za powstanie tych zjawisk. Wśród tych czynników za podstawowy uważa się zasilanie ubogą mieszanką. Może to dotyczyć całego silnika, jak też w niektórych przypadkach pojedynczych cylindrów.

"Mój sąsiad przerobił auto na gaz i ciągle jeździ na regulacje do warsztatu. Czy zawsze po zamontowaniu instalacji LPG wolne obroty pływają, a silnik krztusi się podczas gwałtownego przyspieszania?"
Albo warsztat dokonał niewłaściwego doboru instalacji do tego samochodu, albo samochód w momencie adaptacji nie był w pełni sprawny technicznie. Prawidłowo dobrana instalacja w przypadku auta ze zweryfikowanym stanem układu zapłonowego nie powinna się tak zachowywać. Przy bezbłędnie założonej instalacji, ewentualne regulacje przeprowadza się podczas przeglądów "gazu", które powinno się robić co 10 tysięcy kilometrów albo raz w roku.

"Skoro bywają kłopoty z właściwym ustawieniem zasilania LPG w silnikach czterocylindrowych, dlaczego montuje się gaz nawet do V8 czy V12?"
Dokładnie z tych samych powodów, co do mniejszych silników - żeby zmniejszyć koszty paliwa. Aspekt ekonomiczny jest najważniejszy. Ludzie zakładający gaz godzą się np. na niższą funkcjonalność auta, wszak zbiornik z gazem zajmuje przestrzeń w bagażniku albo wnękę na koło zapasowe, które wędruje do bagażnika.

"Natrafiłem na ogłoszenie o sprzedaży Opla Vectry C 1.8 z gazem założonym przed trzema miesiącami. Czy warto kupić taki samochód?"
Krzysztof Rodels: - Rzeczywiście ogłoszenie budzi obawy, że powodem sprzedaży może być niewłaściwie dobrana do tej jednostki instalacja gazowa. Przed ewentualną decyzją o zakupie samochodu warto sprawdzić go u zaprzyjaźnionego mechanika.

"Czy to prawda, że na gazie samochód ma więcej mocy niż na benzynie? Czy to tylko takie szczęśliwe przypadki?"
Szczęśliwe przypadki. Należy założyć, że spadek mocy wynosi 3-5 procent w stosunku do zasilania samą benzyną. Przy normalnej jeździe nie są to odczuwalne braki.

Pięć generacji i ceny
I - Instalacje z ręczną regulacją dawki gazu (mieszalnikowe), czyli bez możliwości regulacji dawki w trakcie jazdy; nadają się do jednostek gaźnikowych, a jeżeli z wtryskiem - to bez katalizatora i sondy lambda. Cena z montażem 1200-1600 zł.
II - Instalacje z elektroniczną regulacją dawki gazu (mieszalnikowe); nadają się do silników z katalizatorami i sondą lambda, z wtryskiem jednopunktowym. Cena z montażem 1400-2300 zł.
III - Wielopunktowy, ciągły wtrysk gazu, a więc rozwiązanie dla wielopunktowego wtrysku benzyny, choć trudne do ustawienia. Cena z montażem 1600-3000 zł.
IV - Wielopunktowy, sekwencyjny wtrysk gazu; komputer instalacji gazowej ustala czas otwarcia wtryskiwaczy gazu oddzielnie dla każdego cylindra - wykorzystuje oryginalne sygnały sterujące wtryskiwaczami benzyny. Cena z montażem 2300-6000 zł, zależy m.in. od liczby cylindrów.
V - Wielopunktowy, sekwencyjny wtrysk gazu w formie płynnej (pozostałe cztery w lotnej) - rozwiązanie najmniej rozpowszechnione ze względu na koszty. Cena z montażem 5000-10 000 zł.

"Za kilka tygodni odbieram z salonu nowego Seata Leona 1.4 MPI i zastanawiam się, czy nie zdecydować się na gaz. Podobno fabryczna gwarancja na auto zostanie utrzymana, mimo że gaz będzie montowany u dealera, a nie w fabryce Seata."
Można skorzystać. Wabikiem jest właśnie gwarancja na całe auto, w razie problemów z LPG jedzie się do autoryzowanego serwisu i już. Ale nie ma nic za darmo - u dealera Seata trzeba zapłacić za instalację około 4000 zł, w niezależnym warsztacie w granicach 2800 zł.

"Gdzie najlepiej umieścić wlew gazu? Nie chodzi mi o to, żeby ukryć przed innymi fakt przerobienia auta na gaz, ale o łatwość tankowania LPG, zwłaszcza jesienią i zimą."
Modne jest umieszczanie wlewu gazu pod klapką wlewu paliwa, tak że nic nie widać na zewnątrz. W większości przypadków przed tankowaniem LPG trzeba dokręcić tzw. przejściówkę. Ze względów bezpieczeństwa wlew gazu powinien być montowany na metalowym elemencie karoserii albo przykręconym do niej, gdy tylne błotniki są plastikowe. Lokalizacje takie jak pod zderzakiem czy dół zderzaka sprawiają kłopoty przy tankowaniu, szczególnie zimą.

"Dlaczego niektóre markety, ba, nawet wspólnoty mieszkaniowe ustawiają znaki zabraniające "gazowym" samochodom korzystania z podziemnych parkingów?"
"Gazownicy" twierdzą, że wynika to jedynie z niewłaściwej wentylacji podziemnych parkingów. Z kolei zarządcy takich parkingów argumentują, że mieszanina propanu i butanu jest cięższa od powietrza, więc zamiast ulatniać się, będzie zalegała przy podłodze, w studzienkach kanalizacyjnych itp. A ponieważ jakość montażu instalacji LPG bywa różna (o czym niejednokrotnie tu wspominaliśmy), stąd obawy przed skutkami utraty szczelności.

Tekst Jacek Dobkowski,
zdjęcia Jacek Hanusz, Shutterstock
amis 6/2011

CNG - gaz ziemny
Drugie, praktycznie stosowane gazowe paliwo to CNG (Compressed Natural Gas) - sprężony gaz ziemny, metan. Stacji w całej Polsce jest tylko około 30. CNG może zasilać również diesle, stąd jest stosowany na przykład w miejskich autobusach. Z powodu ciężkich i dużych zbiorników rzadko trafi a do mniejszych pojazdów. Tym niemniej w cennikach na Polskę figurują modele na gaz ziemny: Fiat Fiorino 1.4 Kombi CNG (Natural Power), Mercedes Sprinter Kombi 316 NGT (biwalentny), Opel Zafi ra 1.6 CNG, Volkswagen Caddy 2.0 Eco Fuel. Poza osobową Zafirą, są to dostawcze auta przystosowane do przewozu ludzi.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A może gaz - zastanawiają się niektórzy właściciele aut obserwując wysokie ceny benzyny. Jeżeli jeździmy rocznie 15 tys. km, zyski przyjdą dopiero po kilkunastu miesiącach.
    auto motor i sport, 2011-06-30 15:05:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij