Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Co dają większe koła

Jeśli nie chcesz jeździć na kołach „jakie fabryka dała”, możesz zmienić ich rozmiar. Ale który jest najlepszy i pod jakim względem? Przetestowaliśmy Audi A3 oraz Mercedesa C na kołach 16-, 17- i 18-calowych. Niektóre wyniki mocno nas zdziwiły. 

Roman Skąpski, Thiemo Fleck 2015-01-07

Auto na szerokich oponach lepiej hamuje, a wąskie dają wyższy komfort i lepiej odprowadzają wodę – w teorii. Pomiary z testów opon mówią co innego.

Często zdarza się, że szerokie opony uzyskują zaskakująco dobre wyniki w aquaplaningu, z kolei seryjne węższe opony potrafią wykręcać na torze bardzo dobre czasy. Ale czy te różnice są duże? Odpowiedź może dać tylko bezpośrednie porównanie. W naszym teście frakcję samochodów z przednim napędem reprezentuje Audi A3 Sportback. Seryjnie jest wyposażane w opony 205/55 R 16 zamontowane na stalowych kołach 6,5 J x 16 cali. Usportowione wersje A3 mają opony 225/45 R 17 na „alusach” z podwójnymi „szprychami” 7,5 J x 17, a w opcji – koła z lekkich stopów 7,5 J x 18 i opony 225/40 R 18.

Mercedes C z tylnym napędem staje do testu w podstawowej wersji na stalowych „szesnastkach”. Ma na nich opony 205/60 R 16. Eleganckie „alusy” w Klasie C są seryjne od wersji Avantgarde – mają rozmiar 7,5 J x 17 cali, a opony 225/50 R 17.

Żeby wyniki porównania były miarodajne, felgi – w rozmiarze od 16 do 18 cali – muszą mieć ten sam wzór. W A3 wymóg ten spełniają opcjonalne koła z lekkich stopów z serii „Cliff” firmy AEZ, w Mercedesie C – koła Zenit od Auteca. Opony na „17” i „18” to Conti Sport Contact 5, a na „16” – Conti Premium Contact 5, jak w wielu seryjnych autach, w których liczą się komfort i niskie opory toczenia.

Wyjeżdżamy na tor. Zestaw ćwiczeń jest taki, jak w wypadku testu opon według procedury „auto motor i sport”. Jednak – by precyzyjniej wychwycić różnice między oponami  w różnych rozmiarach – znacznie zaostrzyliśmy kryteria. Najpierw próby na mokrej nawierzchni. Tu podczas hamowania i skręcania liczy się głównie powierzchnia styku opony z asfaltem. Opony 205 o szerokości zaledwie 168 mm są na gorszej pozycji – w porównaniu z „siedemnastkami” droga hamowania z 80 km/h w A3 i w Mercedesie C wynosi 42 i 43 m, czyli jest o 3 m dłuższa, także prowadzenie „205” w zakrętach nie jest tak dobre jak szerszych opon. Za to zapas bezpieczeństwa okazuje się szeroki. Klasa C prowadzi się dość ociężale, ale – jak A3 – pozostaje pod kontrolą kierowcy.

Lepsze przyczepność i precyzja prowadzenia, wyższe bezpieczeństwo i to przy dobrym odprowadzaniu wody spod kół – na mokrym 17-calowe koła w A3 zaznaczają swoją przewagę.

Za to w Klasie C zaskakują „18”, które najlepiej hamują i zapewniają precyzyjne prowadzenie. Jednak w aquaplaningu „18” mają skłonność do poślizgu, podczas oberwania chmury nic nie pokona kół 16-calowych – najbezpieczniej poruszają się na mokrym. Ale na suchym dynamika nie jest mocną stroną seryjnych „16” Mercedesa C – nie brylują w zakrętach i słabiej hamują, zatrzymują się 2,5 m dalej niż auto na kołach 17- i 18-calowych. Ceną wyższego komfortu jest podsterowność. Z kolei w A3 na suchym „16” hamują i prowadzą się przyzwoicie. I w przednio-, i w tylnonapędowym aucie bardzo dobrze spisują się „17”. Zapewniają dużą precyzję prowadzenia i są neutralne, więc nie sprawiają żadnych niespodzianek.

Że „18” są „szybsze”? Ani jadąc Mercedesem C, ani Audi A3 nie stwierdziliśmy znaczących różnic. Wprawdzie „18” okazują się precyzyjniejsze w prowadzeniu, ale ich zakres bezpieczeństwa jest mniejszy. „18” w A3 podczas hamowania na suchym osiągają wręcz taki sam wynik, jak opony na kołach 16-calowych! Poza tym większa pewność prowadzenia „18” jest okupiona niższym komfortem i wyższymi oporami toczenia. 

Najlepiej wypadają koła 17-calowe (choć w Klasie C ich przewaga nie jest tak duża). W każdej dyscyplinie uzyskują dobre wyniki, są więc najbardziej uniwersalne. Ale o wyborze decydują upodobania kierowcy. Jeśli zależy mu na niskim zużyciu paliwa, „16” w przednionapędowym Audi będą OK, do Klasy C to trochę za mały rozmiar.

Świetnie wyglądającym „18”, mimo drobnych uchybień w komforcie i oporach toczenia, niczego zarzucić nie można. Na A3 nie w pełni demonstrują swój potencjał, ale w Mercedesie C – tak. Tu gorsze odprowadzanie wody „osiemnastki” wynagradzają na mokrym asfalcie najkrótszą drogą hamowania, najlepszym trzymaniem poprzecznym oraz prowadzeniem, o mało co wygrywając test.   

Audi 

  • 16 cali
    205/55 R 16 to podstawowy rozmiar opon do Audi A3 i wielu innych kompaktów. Przeważnie są montowane na stalowych kołach, na zimówki można zakładać łańcuchy    
  • 17 cali
    Najczęściej stosowany rozmiar 225/45 R 17 – te opony czynią z przednionapędowego A3 mistrza zakrętów, nie wymagając zbyt wielkich ustępstw w komforcie
  • 18 cali 
    W nadkolach A-trójki Conti Sport Contact 5 w rozmiarze 225/40 R 18 wyglądają naprawdę masywnie. Niski bok opony poprawia precyzję prowadzenia, ale zmniejsza komfort jazdy   

Mercedes

  • 16 cali
    205/60 R 16 jest seryjnym rozmiarem nowego Mercedesa C. Można wybrać koła stalowe lub z lekkich stopów. Na opony zimowe można zakładać łańcuchy   

  • 17 cali
    Rozmiar 225/50 R 17 – także do nowego VW Passata – jest coraz częściej spotykany w autach średniej klasy. W Klasie C na koła tej wielkości pasują nawet łańcuchy przeciwśnieżne   

  • 18 cali 
    Fabrycznie „18” montuje się w sportowych autach z tylnym napędem. Mercedes C ma z przodu gumy w rozmiarze 225/45 R 18, a z tyłu szersze – 245/40 R 18   

 

TAK TESTUJEMY
Zgodnie ze standardami
16-, 17- i 18-calowe opony poddano takim samym badaniom, jak w teście opon letnich i zimowych według standardów „auto motor i sport”. W każdej kategorii opona mogła uzyskać maksymalnie 10 punktów. Aby różnice stały się dostatecznie widoczne, zaostrzyliśmy skalę ocen w porównaniu z tą stosowaną w zwykłych testach. Pomiary hamowania na mokrej nawierzchni oraz badania w aquaplaningu wzdłużnym (czyli podczas jazdy po mokrej drodze na wprost) przeprowadziliśmy posługując się specjalnym pojazdem poruszającym się na szynach. Opór toczenia opon mierzyliśmy na stanowisku rolkowym, zgodnie ze standardami Unii Europejskiej, odpowiadającymi współczynnikowi oporów toczenia CR przy prędkości jazdy 80 km/h.  

 

Audi A3
  16-calowe Continental
Premium Contact 5
17-calowe Continental
Sport Contact 5
18-calowe Continental
Sport Contact 5
  7 J x 16 ET 48 8 J x 17 ET 45 8 J x 18 ET 48
Marka/model koła AEZ Cliff dark AEZ Cliff dark AEZ Cliff dark
Masa koła 8,7 kg 9,5 kg 11,2 kg
Rozmiar opony 205/55 R 16 225/45 R 17 225/40 R 18
Indeks nośności i prędkości 91 V 91 Y 92 Y
Marka/model opony Continental
Premium Contact 5
Continental
Sport Contact 5
Continental
Sport Contact 5
Masa opony 8,2 kg 9,1 kg 9,3 kg
Szerokość powierzchni styku bieżnika z podłożem 168 mm 194 mm 194 mm
Całkowita szerokość opony 210 mm 233 mm 230 mm
Cena opony 314 zł 445 zł 507 zł
OSIĄGI NA MOKREJ NAWIERZCHNI (maksymalna liczba punktów – 10)
Droga hamowania 40% 6 10 9
Trzymanie poprzeczne 15% 6 9 10
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% 7 10 8
Prowadzenie subiektywnie 15% 8 9 9
Aquaplaning wzdłużnie 5% 8 10 7
Aquaplaning poprzecznie 10% 9 6 10
Pośrednia ocena ważona: na mokrym 6,9 9,3 9,0
OSIĄGI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
Droga hamowania 40% 7 10 7
Bezp. przy zmianie pasa ruchu 10% 8 9 9
Reakcja na ruchy kierownicą 10% 8 9 10
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% 7 10 10
Prowadzenie subiektywnie 15% 8 9 9
Szumy toczenia/hałas we wnętrzu 10% 8 7 6
Pośrednia ocena ważona: na suchym 7,5 9,4 8,2
WPŁYW NA ŚRODOWISKO
Opór toczenia 70% 10 7 6
Szum opon 30% 10 8 8
Pośrednia ocena ważona: środowisko 10 7,3 6,6
OCENA KOŃCOWA
(Na mokrym 50%, na suchym 40%, środowisko 10%)
 7,4  9,1  8,4
OCENA warunkowo polecana  bardzo polecana  polecana

Tak oceniamy: 
W każdej dyscyplinie testowej można uzyskać maksymalnie 10 punktów. Ponieważ nie wszystkie są równie ważne na co dzień, każda dyscyplina ma własny, wyrażony w procentach udział w ocenie. Zależnie od rodzaju opon (letnie, zimowe, o niskich oporach toczenia) w drugim etapie sporządzania testowej oceny odnosimy do siebie procentowo także kategorie „osiągi na mokrej nawierzchni“, „osiągi na suchej nawierzchni“ oraz „wpływ na środowisko“. W tym teście poszczególne działy mają taki procentowy udział w ocenie końcowej, jak w wypadku testu opon letnich, czyli: jazda po mokrej nawierzchni 50%, jazda po suchej nawierzchni 40%, wpływ na środowisko 10%.    

 

16-calowe Continental Premium Contact 5:
plus  
Najbardziej komfortowy zestaw koła i opony dla Audi A3. Wąskie „dwieściepiątki“ toczą się bardzo lekko, dzięki temu samochód oszczędza paliwo. Duet koła i opony prezentuje dobry średni poziom, jest podsterowny w sposób zamierzony, dlatego A3 prowadzi się bezpiecznie, zwłaszcza na suchej drodze.
minus Dość mała powierzchnia styku opony z drogą nie sprzyja dobremu hamowaniu i przyczepności w zakrętach na mokrym i na suchym. Wbrew oczekiwaniom, w porównaniu z szerszymi oponami „16“ nie jest lepsza w aquaplaningu. 

 

17-calowe Continental Sport Contact 5:
plus 
Wyraźnie szersza opona 225 pozwala na znacznie dynamiczniejszą jazdę. Większa powierzchnia styku z drogą sprawia, że nawet na mokrym większa opona precyzyjniej reaguje na ruchy kierownicą, ma lepszą przyczepność przy skręconych kołach i najkrótszą drogę hamowania.
minus Aby cieszyć się lepszą dynamiką jazdy, jaką daje szersza opona, trzeba zaakceptować znacznie wyższy opór toczenia i gorsze odprowadzanie wody przy skręconych kołach (aquaplaning poprzeczny). Zapas bezpieczeństwa w zakrętach jest mniejszy, a koło o prawie 2 kg cięższe od „16“.   

 

18-calowe Continental Sport Contact 5:
plus 
Powierzchnia styku opony 18-calowej z podłożem jest taka sama, jak w wypadku „siedemnastki“. Niski bok opony „18“ sprawia, że A3 bardziej bezpośrednio i precyzyjniej reaguje na ruchy kierownicą. 
minus W ekstremalnych przypadkach zestaw w rozmiarze 18 cali wykazuje nieco większą skłonność do podsterowności niż koło i opona „siedemnastki“. Pewne braki „18“ ujawnia podczas aquaplaningu na wprost oraz przy hamowaniu na suchej drodze. Uderzenia powodowane nierównościami drogi są mocno odczuwane w kabinie.   

 

Mercedes C180
  16-calowe Continental
Premium Contact 5
17-calowe Continental
Sport Contact 5
18-calowe Continental
Sport Contact 5
  6,5 J x 16 ET 40 8 J x 17 ET 45 8 J x 18 ET 48
Marka/model koła Autec Zenit Autec Zenit Autec Zenit
Masa koła 8,9 kg 10,2 kg 12,0/12,3 kg
Rozmiar opony 205/60 R 16 225/50 R 17 przód: 225/45 R 18,
tył: 245/40 R 18
Indeks nośności i prędkości 92 V 98 Y 91 Y/93 Y
Marka/model opony Continental
Premium Contact 5
Continental
Sport Contact 5
Continental
Sport Contact 5
Masa opony 8,6 kg 9,7 kg 9,5/9,9 kg
Szerokość powierzchni styku bieżnika z podłożem 168 mm 193 mm 198 mm/208 mm
Całkowita szerokość opony 210 mm 226 mm 208 mm/240 mm
Cena opony 379 zł 623 zł 678 zł/655 zł
OSIĄGI NA MOKREJ NAWIERZCHNI (maksymalna liczba punktów – 10)
Droga hamowania 40% 6 9 10
Trzymanie poprzeczne 15% 6 8 10
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% 7 8 10
Prowadzenie subiektywnie 15% 8 10 8
Aquaplaning wzdłużnie 5% 10 8 6
Aquaplaning poprzecznie 10% 10 7 6
Pośrednia ocena ważona: na mokrym 7,1 8,6 9,1
OSIĄGI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
Droga hamowania 40% 6 10 10
Bezp. przy zmianie pasa ruchu 10% 7 10 9
Reakcja na ruchy kierownicą 10% 7 8 9
Prowadzenie wg czasu przejazdu 15% 6 10 10
Prowadzenie subiektywnie 15% 7 10 9
Szumy toczenia/hałas we wnętrzu 10% 9 9 7
Pośrednia ocena ważona: na suchym 6,7 9,7 9,4
WPŁYW NA ŚRODOWISKO
Opór toczenia 70% 10 8 6
Szum opon 30% 10 8 7
Pośrednia ocena ważona: środowisko 10 8,0 6,3
OCENA KOŃCOWA
(Na mokrym 50%, na suchym 40%, środowisko 10%)
 7,2  9,  8,9
OCENA warunkowo polecana  bardzo polecana  polecana

 

16-calowe Continental Premium Contact 5:
plus 16-calowy duet okazuje się najbardziej komfortowy także w Klasie C z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia. Podstawowe opony do tego modelu toczą się lekko (co oszczędza paliwo) i są ciche. Aquaplaning nie robi na nich wrażenia. 
minus Letnie opony 205/55 R 16 nie nadążają za aspiracjami Mercedesa C w dziedzinie dynamiki. Przyczepność na skręconych kołach i hamowanie na mokrej oraz na suchej drodze są poniżej przeciętnej. Reakcje na ruchy kierownicą są spowolnione, w krytycznych warunkach pojawia się podsterowność.   

 

17-calowe Continental Sport Contact 5: 
plus Opony w rozmiarze 225/50 R 17 na 17-calowych kołach w Mercedesie C okazują się najbardziej wszechstronne. Zapewniają przyzwoity komfort jazdy, a w krytycznych sytuacjach (przy lekkiej tendencji do podsterowności) gwarantują neutralne prowadzenie. Auto pozostaje stabilne podczas omijania przeszkody na drodze.  
minus Stosunkowo wysoki bok opony zwiększa komfort, ale powoduje nieco gorszą reakcję na ruchy kierownicy, niż to jest w wypadku „18“. Tylko podczas aquaplaningu na zakręcie opony 17-calowe ujawniły niewielkie niedomogi.   

 

18-calowe Continental Sport Contact 5: 
plus Mercedes C na oponach 225/45 R 18 z przodu i 245/40 R 18 z tyłu w ostrych manewrach na torze zachowuje się neutralnie, jest posłuszny ruchom kierownicy, precyzyjnie skręca, a podczas szybkiej zmiany pasa ruchu nie traci stabilności.
minus Wymienione wyżej zalety Klasa C na „18“ osiąga kosztem niższego komfortu, węższego marginesu bezpieczeństwa, widocznych braków w dziedzinie aquaplaningu wzdłużnego i poprzecznego oraz kosztem zwiększonych oporów toczenia. Wysoka cena opon.   

 

PODSUMOWANIE
Thiemo Fleck redaktor „auto motor und sport”    

Najważniejsze w naszym teście opon są hamowanie, prowadzenie i bezpieczne zachowanie na suchej i mokrej jezdni. Pod tymi względami prowadzą „siedemnastki”. Opony 18-calowe to dobry wybór dla kierowców ceniących sportową jazdę, 16-calowe zaś zapewniają najwyższy komfort i mają najniższe opory toczenia, czyli pozwalają oszczędzać paliwo.   

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Chciałbyś wymienić seryjne koła w swoim samochodzie ale nie wiesz jakie będą najlepsze? Przetestowaliśmy 16-, 17- i 18-calowe koła na Mercedesie C180 oraz Audi A3. Zapraszamy do testu, którego wyniki mogą pomóc podjąć Ci właściwą decyzję.</p><br /><br /><a href="/technika/kola-alufelga,18709,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-07 13:43:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij