Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Czarne złoto

Swoim wyglądem zdradzają, że coś jest na rzeczy. Oponiarskim nowościom na sezon letni - Goodyear Eagle F1 Asymmetric i Pirelli P Zero the Hero - niestraszne są szybkości 300 km/h i większe.

2007-05-30
Opony Test opon Goodyear

Gdyby samochód ciągle poruszał się ze stałą prędkością, znanym ze szkolnej fizyki "ruchem jednostajnym prostoliniowym", jej zadanie byłoby bardzo proste. Na oponę, mającą zapewnić autu kontakt z nawierzchnią, działają jednak nieustannie zmieniające się w czasie jazdy siły - przy przyspieszaniu, hamowaniu i pokonywaniu zakrętów. Są jeszcze zmienne warunki atmosferyczne, które dodatkowo komplikują całą sprawę.

Przy prędkościach rzędu 200 km/h i większych, opona samochodowa przylega do jezdni powierzchnią równą powierzchni kartki pocztowej. W zakrętach "ślad" pozostawiany przez gumę jest jeszcze mniejszy, gdyż działa na nią siła odśrodkowa. Nie dziwi więc fakt, że w pojazdach potrafiących naprawdę szybko jeździć montuje się opony niskoprofilowe.

Aby jeszcze bardziej ograniczyć wpływ sił bocznych, producenci ogumienia od kilku lat stosują asymetryczną rzeźbę bieżnika. Dzięki temu, zewnętrzny bark opony, przy którym znajdują się wypukłości bieżnika bardziej obciążone w czasie jazdy po łuku, może być sztywniejszy. W oponie Goodyear Eagle F1 Asymmetric zastosowano także asymetryczną konstrukcję w jej wnętrzu. Niewielki pasek aramidowy, zatopiony w boku opony bliższym linii środkowej auta, zwiększa sztywność opony, co przekłada się na lepszy kontakt tej części bieżnika z nawierzchnią w czasie szybkiego przejeżdżania zakrętów, a więc i na lepszą przyczepność.

Konstruując opony, producenci muszą wziąć pod uwagę szereg, często wykluczających się, wymagań. Nawet opona do aut sportowych powinna być cicha, trwała, w jak najmniejszym stopniu oddziaływać na środowisko naturalne, a przede wszystkim cechować się świetną przyczepnością. Eagle F1 Asymmetric może się pochwalić bardzo niskim poziomem hałasu, uzyskanym po wielu godzinach testów w specjalnej komorze bezodbiciowej, dzięki optymalizacji rowków. Wynik 70,2 decybela przy prędkości 80 km/h stawia oponę Goodyeara wśród najlepszych w klasie. Inne testy, w czasie których używane są nawet tomografy komputerowe pozwalające na wgląd do wnętrza opony (widać nawet najmniejsze detale), sprawiły, że ten flagowy produkt amerykańskiego koncernu świetnie przenosi moc z silnika na asfalt, może pochwalić się dobrymi właściwościami jezdnymi na mokrej i suchej nawierzchni oraz pewnym prowadzeniem w zakrętach.

Również Pirelli P Zero the Hero - opona przeznaczona do samochodów rozwijających prędkość grubo ponad 300 km/h - musi spełniać wszystkie powyższe warunki. Ferrari 599 GTB Fiorano, czy Lamborghini Murcielago - to tylko dwa auta z 15, które swoje motoryzacyjne życie rozpoczynają właśnie na oponach Pirelli. Opatentowany przez tę włoską markę system Hybrid Cord (specjalna budowa osnowy) eliminuje deformację opony nawet przy największych prędkościach (370 km/h) i zwiększa jej wytrzymałość w czasie całego użytkowania. O tym, że opony samochodowe - niby proste, czarne "pączki z dziurką" - to niezwykle skomplikowane urządzenie, od którego w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo, świadczy fakt, że producenci opracowują je już na poziomie cząsteczkowym. Pirelli P Zero the Hero charakteryzuje się unikatowymi nanołączeniami w połączeniach bieżnika i stopki, dbającymi o przyczepność w czasie jazdy z największymi prędkościami.

Tajemnicą każdego producenta jest skład zastosowanej w oponie mieszanki. Ma on niesłychane znaczenie szczególnie na mokrej nawierzchni. Wystarczy wziąć dwa różne kawałki gumy i przejechać nimi po mokrej nawierzchni drogi. Mniej przyczepny będzie ten, do przesuwania którego po asfalcie trzeba użyć mniejszej siły. Odprowadzanie wody spod opony to już zadanie odpowiednio ukształtowanego bieżnika.

Za oponę Goodyear Eagle F1 Asymmetric o rozmiarze 225/45 R17 zapłacimy 650 zł, Pirelli za P Zero o takim samym rozmiarze życzy sobie 728 zł.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: producenci



Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Swoim wyglądem zdradzają, że coś jest na rzeczy. Oponiarskim nowościom na sezon letni - Goodyear Eagle F1 Asymmetric i Pirelli P Zero the Hero - niestraszne są szybkości 300 km/h i większe.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:54
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij