Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ekspert: oleje silnikowe

2012-03-06
Zapytaj eksperta

 

1) Dlaczego taki sam olej silnikowy przez niektórych producentów samochodów jest zalecany do wymiany co 15 tys. km lub raz w roku, a w wypadku innych, co 30 tys. km lub raz na dwa lata?
 
Przebiegi miedzywymianowe zawsze defi niuje producent silnika. Jezeli silnik jest konstrukcyjnie przystosowany do obsługi w trybie Longlife, wtedy mozemy rzadziej wymieniac olej. Jezeli samochód nie jest do tego przystosowany, a mimo to stosujemy olej, który w innych pojazdach mozna stosowac do wydłuzonych okresów miedzyobsługowych, to i tak musimy przestrzegac zalecen producenta pojazdu i wymieniac olej co 15 tys. km lub raz w roku.
 
2) Czy w sytuacji awaryjnej, gdy poziom oleju w silniku jest zbyt niski, brak mozna uzupełnic dowolnym olejem silnikowym, dostepnym na stacji benzynowej (innej klasy i innej lepkosci niz ten w silniku)?
 
Podstawowym wymaganiem, które musimy spełnic, jest norma jakosciowa i lepkosciowa okreslana przez producenta. Zatem przede wszystkim nalezy zajrzec do instrukcji obsługi pojazdu. Tam okreslone sa parametry lepkosci i jakosci oleju w postaci: lepkosc – np. SAE 5W-30, SAE 10W-40, jakosc – np. ACEA A3/ B4, API SL/CF, VW 507.00, MB 229.51, BMW Longlife-01. Nalezy dobrac taki olej, który bedzie miał lepkosc okreslona w instrukcji oraz bedzie posiadał norme jakosciowa wymagana w niej. Wtedy mozemy byc pewni, ze dobralismy olej prawidłowo.
 
3) Powszechna opinia mówi, ze do silników starszych aut powinno stosowac sie oleje półsyntetyczne. Czy to prawda? Jesli tak, z czego to wynika?
 
Nie ma potrzeby stosowania olejów półsyntetycznych lub mineralnych w silnikach samochodów starszych lub z duzym przebiegiem, jezeli od poczatku stosowany był olej syntetyczny. Nalezy uzywac tego rodzaju oleju do konca uzytkowania samochodu. Jezeli nie wiemy, jaki olej był stosowany wczesniej przez poprzedniego własciciela, powinnismy sprawdzic wymagania producenta w instrukcji samochodu lub dowiedziec sie tego w serwisie.
 
4) Czy nowoczesne oleje silnikowe wymagaja stosowania jakichkolwiek dodatków, dolewanych do silnika? Jesli tak, dlaczego oraz kiedy i jakie mozna lub nalezy stosowac?
 
W dzisiejszych, coraz bardziej ekstremalnych warunkach pracy silników samochodowych, przy coraz ostrzejszych normach emisji spalin i wydłuzonych przebiegach miedzywymianowych, dodatki uszlachetniajace sa obligatoryjnie dodawane do formulacji olejowych przez producentów olejów. Dlatego nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek dodatków samodzielnie.
 
5) Olej jakiej klasy lepkosciowej jest najlepszy w naszej strefi e klimatycznej do nowoczesnych silników?
 
Klase lepkosciowa oleju silnikowego defi niuje producent silnika. Nie ma potrzeby zmiany tego parametru w odniesieniu do temperatury zewnetrznej, zaleznej od strefy klimatycznej. Potwierdzeniem tego jest fakt, ze nawet w bardzo goracych klimatach (takich jak np. w Kalifornii) stosuje sie oleje o lepkosci np. 5W-20.

6) Producent mojego auta zezwala na wymianę oleju raz na 2 lata lub co 30 000 km zamiast raz do roku lub po 15 000 km pod warunkiem zastosowania oleju typu Long Live. Finansowo rzadsza wymiana nawet minimalnie droższego oleju, jest dla mnie korzystniejsza. Czy taka praktyka może mieć negatywny wpływ na silnik?

Jeżeli silnik jest przewidziany do takiego trybu obsługi (Longlife), stosując odpowiednie oleje możemy rzadziej wymieniać olej w silniku. Z praktycznego punktu widzenia, warto jednak skrócić okres wymiany oleju o kilka tysięcy kilometrów. Należy pamiętać, iż na trwałość oleju silnikowego mają wpływ różne czynniki (nie tylko rodzaj oleju) takie jak np.: jakość paliwa, styl jazdy kierowcy i sposób użytkowania samochodu. Jeżeli użytkujemy samochód na krótkich odcinkach, przeważnie w mieście, warto jest wymieniać olej częściej.

7) Według instrukcji wymiana oleju w silniku należy się raz w roku lub co 15 000 km. Jeżeli rocznie przejeżdżam nim około 5 000 km (częściej auto stoi w garażu niż jeździ), czy mogę wydłużyć czas między wymianami do dwóch lat?

Olej silnikowy podlega procesowi starzenia. Producent samochodu zwykle określa wymianę oleju co rok lub 15 000 km, w zależności co wcześniej wystąpi. Dlatego jeżeli użytkownik auta nie przejedzie 15 000 km, a minie rok od ostatniej wymiany oleju, również należy go wymienić.

8) Jak często należ wymieniać płyn chłodniczy?

To zależy jakie są zalecenia producenta samochodu i jaka technologia płynu chłodniczego jest zastosowana. Jeżeli jest to płyn oparty na technologii krzemianowej (IAT), wtedy wymiana powinna następować po maksymalnie 2 latach. Jeżeli zastosowano technologię bezkrzemianową - OAT, wówczas wystarczy wymieniać płyn co 5 lat.

9) Czy do chłodnic samochodowych lepiej jest stosować koncentraty czy gotowe płyny chłodnicze?

To zależy od nas samych. Gotowy płyn charakteryzuje się tym, że można zastosować go od razu po zakupie, więc idealnie nadaje się na dolewki. Natomiast koncentrat wymaga samodzielnego
sporządzenia mieszaniny.

10) Czy w awaryjnej sytuacji do zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodniczego można nalać zwykłą wodę z kranu, czy musi to być woda demineralizowana?

Zawsze powinniśmy dążyć do tego, aby była to woda demineralizowana. Unikniemy wówczas wielu zanieczyszczeń, jakie mogą dostać się do układu chłodzenia podczas dolewania wody z kranu. Jednak w sytuacji awaryjnej lepiej jest uzupełnić poziom płynu chłodniczego wodą z kranu i dojechać do celu, niż przegrzać silnik. Jeżeli dolejemy ponad 0.5l wody z kranu, wymieńmy płyn chłodniczy w układzie przy najbliższej okazji na nowy.

11) Czy to prawda, że w samochodach wyposażonych w systemy ABS i ESP należy stosować inny - lepszy płyn hamulcowy? Jeśli tak, to z czego to wynika?

O ile w układach ABS nie jest wymagane stosowanie płynu hamulcowego o specjalnych właściwościach, o tyle w układach ESP jest to konieczne. Płyny do tego typu układów powinny charakteryzować się możliwie małą lepkością w warunkach niskiej (ujemnej) temperatury zewnętrznej, gdyż ma to wpływ na poprawne działanie systemu ESP w warunkach zimowych.

12) Od początku użytkowania Corsy 1.2 16V (Z12-XEP) 80 KM rocznik 2007 zalewam ją olejem Castrol Edge 0W-30, który to posiadał aprobatę GM-LL-A/B-025. Posiadał gdyż wraz z wprowadzeniem technologii FST aprobata ta zniknęła i tu pojawił sie mój problem: jaki olej zastosować przy następnej wymianie? Chce pozostać przy parametrach 0W-30, ale czy nowy olej FST dalej wchodzi w grę ? Dlaczego GM pozbawiło go swojej aprobaty?

Wraz z pojawieniem się na rynku olei EDGE FST, nastąpiła zmiana formulacji w oleju EDGE 0W-30. Do tej pory był to olej konwencjonalny, tzw. "High SAPS". Od momentu wprowadzenia technologii FST do serii EDGE, formulacja zmieniła się na formulację "Low SAPS", czyli teraz jest to olej niskopopiołowy. Specyfikacje GM-LL-A/B-025 są specyfikacjami odnoszącymi się do olei konwencjonalnych (High SAPSów), więc nie mogą być spełniane przez oleje Low SAPS. Polecam przejście na olej Castrol EDGE Professional OE 5W-30, który spełnia najnowszą specyfikację koncernu GM - GM dexos2. Specyfikacja ta zastępuje poprzednie, czyli w Pańskim przypadku GM-LL-A-025.

13) Witam, moje pytanie dotyczy przejścia z oleju 10W40 na olej 5W30, który to jest zalecany przez producenta samochodu. W samochodzie Audi A6 1,8 T, z 1998r został wymieniony olej, przed wymianą zostało przeprowadzone płukanie układu smarowania przy pomocy sprawdzonych preparatów następnie został zlany olej 10W40, a zalany olej wysokiej klasy 5W30. Po przejechaniu około 1000 km zaczęła zapalać się kontrolka ciśnienia oleju. Początkowo było to sporadyczne i chwilowe, po kilku mignięciach gasła. Jednak z czasem zaczyna się to objawiać częściej nieraz nawet po przejechaniu kilku czy kilkunastu kilometrów. Stan oleju jest cały czas taki sam.

Pytanie: czy przyczyną może być płukanie układu olejowego i przejście z 10W40 na 5W30 (wśród mechaników panuje taka opinia, że nie powinno się tego robić). Według mnie jest to bzdura bo wiele razy miałem do czynienia z podobnymi praktykami i nigdy coś podobnego nie miało miejsca. Przykładem może być Ford z silnikiem 1,4TDCi z 2003 roku, w którym po naprawie głowicy i wymianie rozrządu, zalano olej 10W40, gdzie wcześniej był zalany 15W40 (układ olejowy był płukany). Auto przejechało juz ponad 8000 tys. km i nic się nie dzieje. We wspomnianym Audi, którego dotyczy pytanie bardziej winił bym wadliwie działającą pompę oleju, ale mogę się mylić, stąd moje pytanie.

Jeżeli chodzi o przechodzenie z olejów mineralnych na półsyntetyczne lub półsyntetycznych na syntetyczne jest to dopuszczone pod kilkoma warunkami. Dopuszcza się taki zabieg, jeżeli samochód nie przejechał więcej niż 80 000 km na danym typie oleju (powyżej tego przebiegu mogą, choć zaznaczam, że nie muszą, pojawić się problemy). Pierwsze dwie wymiany po zmianie na olej klasy wyższej należy zrobić dwa razy szybciej niż zwykle, należy także kontrolować stan zużycia oleju w silniku. W przypadku, który został opisany, należy zdiagnozować poprawność działania systemu informującego o zbyt niskim ciśnieniu.


 

Jeżeli masz jakieś pytanie związane z motoryzacją, na które nie znasz odpowiedzi, przyślij je do nas. Nasi eksperci chętnie ci pomogą.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
     r1) Dlaczego taki sam olej silnikowy przez niektórych producentów samochodów jest zalecany do wymiany co 15 tys. km lub raz w roku, a w wypadku innych, co 30 tys. km lub raz na dwa lata? Przebiegi miedzywymianowe zawsze defi niuje producent silnika. Jezeli silnik jest konstrukcyjnie przystosowany do obsługi w trybie Longlife, wtedy mozemy rzadziej wymieniac olej. Jezeli samochód nie jest do tego przystosowany, a mimo to stosujemy olej, który w innych pojazdach mozna stosowac do wydłuzonych okresów miedzyobsługowych, to i tak musimy przestrzegac zalecen producenta pojazdu i wymieniac olej co 15 tys. km lub raz w roku. 2) Czy w sytuacji awaryjnej, gdy poziom oleju w silniku jest zbyt niski, brak mozna uzupełnic dowolnym olejem silnikowym, dostepnym na stacji benzynowej (innej klasy i innej lepkosci niz ten w silniku)? Podstawowym wymaganiem, które musimy spełnic, jest norma jakosciowa i lepkosciowa okreslana przez producenta. Zatem przede wszystkim nalezy zajrzec do instrukcji obsługi pojazdu. Tam okreslone sa parametry lepkosci i jakosci oleju w postaci: lepkosc – np. SAE 5W-30, SAE 10W-40, jakosc – np. ACEA A3/ B4, API SL/CF, VW 507.00, MB 229.51, BMW Longlife-01. Nalezy dobrac taki olej, który bedzie miał lepkosc okreslona w instrukcji oraz bedzie posiadał norme jakosciowa wymagana w niej. Wtedy mozemy byc pewni, ze dobralismy olej prawidłowo. 3) Powszechna opinia mówi, ze do silników starszych aut powinno stosowac sie oleje półsyntetyczne. Czy to prawda? Jesli tak, z czego to wynika? Nie ma potrzeby stosowania olejów półsyntetycznych lub mineralnych w silnikach samochodów starszych lub z duzym przebiegiem, jezeli od poczatku stosowany był olej syntetyczny. Nalezy uzywac tego rodzaju oleju do konca uzytkowania samochodu. Jezeli nie wiemy, jaki olej był stosowany wczesniej przez poprzedniego własciciela, powinnismy sprawdzic wymagania producenta w instrukcji samochodu lub dowiedziec sie tego w serwisie. 4) Czy nowoczesne oleje silnikowe wymagaja stosowania jakichkolwiek dodatków, dolewanych do silnika? Jesli tak, dlaczego oraz kiedy i jakie mozna lub nalezy stosowac? W dzisiejszych, coraz bardziej ekstremalnych warunkach pracy silników samochodowych, przy coraz ostrzejszych normach emisji spalin i wydłuzonych przebiegach miedzywymianowych, dodatki uszlachetniajace sa obligatoryjnie dodawane do formulacji olejowych przez producentów olejów. Dlatego nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek dodatków samodzielnie. 5) Olej jakiej klasy lepkosciowej jest najlepszy w naszej strefi e klimatycznej do nowoczesnych silników? Klase lepkosciowa oleju silnikowego defi niuje producent silnika. Nie ma potrzeby zmiany tego parametru w odniesieniu do temperatury zewnetrznej, zaleznej od strefy klimatycznej. Potwierdzeniem tego jest fakt, ze nawet w bardzo goracych klimatach (takich jak np. w Kalifornii) stosuje sie oleje o lepkosci np. 5W-20.6) Producent mojego auta zezwala na wymianę oleju raz na 2 lata lub co 30 000 km zamiast raz do roku lub po 15 000 km pod warunkiem zastosowania oleju typu Long Live. Finansowo rzadsza wymiana nawet minimalnie droższego oleju, jest dla mnie korzystniejsza. Czy taka praktyka może mieć negatywny wpływ na silnik?rJeżeli silnik jest przewidziany do takiego trybu obsługi (Longlife), stosując odpowiednie oleje możemy rzadziej wymieniać olej w silniku. Z praktycznego punktu widzenia, warto jednak skrócić okres wymiany oleju o kilka tysięcy kilometrów. Należy pamiętać, iż na trwałość oleju silnikowego mają wpływ różne czynniki (nie tylko rodzaj oleju) takie jak np.: jakość paliwa, styl jazdy kierowcy i sposób użytkowania samochodu. Jeżeli użytkujemy samochód na krótkich odcinkach, przeważnie w mieście, warto jest wymieniać olej częściej.r7) Według instrukcji wymiana oleju w silniku należy się raz w roku lub co 15 000 km. Jeżeli rocznie przejeżdżam nim około 5 000 km (częściej auto stoi w garażu niż jeździ), czy mogę wydłużyć czas między wymianami do dwóch lat?rOlej silnikowy podlega procesowi starzenia. Producent samochodu zwykle określa wymianę oleju co rok lub 15 000 km, w zależności co wcześniej wystąpi. Dlatego jeżeli użytkownik auta nie przejedzie 15 000 km, a minie rok od ostatniej wymiany oleju, również należy go wymienić.r8) Jak często należ wymieniać płyn chłodniczy?rTo zależy jakie są zalecenia producenta samochodu i jaka technologia płynu chłodniczego jest zastosowana. Jeżeli jest to płyn oparty na technologii krzemianowej (IAT), wtedy wymiana powinna następować po maksymalnie 2 latach. Jeżeli zastosowano technologię bezkrzemianową - OAT, wówczas wystarczy wymieniać płyn co 5 lat.r9) Czy do chłodnic samochodowych lepiej jest stosować koncentraty czy gotowe płyny chłodnicze?rTo zależy od nas samych. Gotowy płyn charakteryzuje się tym, że można zastosować go od razu po zakupie, więc idealnie nadaje się na dolewki. Natomiast koncentrat wymaga samodzielnegosporządzenia mieszaniny.r10) Czy w awaryjnej sytuacji do zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodniczego można nalać zwykłą wodę z kranu, czy musi to być woda demineralizowana?rZawsze powinniśmy dążyć do tego, aby była to woda demineralizowana. Unikniemy wówczas wielu zanieczyszczeń, jakie mogą dostać się do układu chłodzenia podczas dolewania wody z kranu. Jednak w sytuacji awaryjnej lepiej jest uzupełnić poziom płynu chłodniczego wodą z kranu i dojechać do celu, niż przegrzać silnik. Jeżeli dolejemy ponad 0.5l wody z kranu, wymieńmy płyn chłodniczy w układzie przy najbliższej okazji na nowy.r11) Czy to prawda, że w samochodach wyposażonych w systemy ABS i ESP należy stosować inny - lepszy płyn hamulcowy? Jeśli tak, to z czego to wynika?rO ile w układach ABS nie jest wymagane stosowanie płynu hamulcowego o specjalnych właściwościach, o tyle w układach ESP jest to konieczne. Płyny do tego typu układów powinny charakteryzować się możliwie małą lepkością w warunkach niskiej (ujemnej) temperatury zewnętrznej, gdyż ma to wpływ na poprawne działanie systemu ESP w warunkach zimowych.r12) Od początku użytkowania Corsy 1.2 16V (Z12-XEP) 80 KM rocznik 2007 zalewam ją olejem Castrol Edge 0W-30, który to posiadał aprobatę GM-LL-A/B-025. Posiadał gdyż wraz z wprowadzeniem technologii FST aprobata ta zniknęła i tu pojawił sie mój problem: jaki olej zastosować przy następnej wymianie? Chce pozostać przy parametrach 0W-30, ale czy nowy olej FST dalej wchodzi w grę ? Dlaczego GM pozbawiło go swojej aprobaty?rWraz z pojawieniem się na rynku olei EDGE FST, nastąpiła zmiana formulacji w oleju EDGE 0W-30. Do tej pory był to olej konwencjonalny, tzw. "High SAPS". Od momentu wprowadzenia technologii FST do serii EDGE, formulacja zmieniła się na formulację "Low SAPS", czyli teraz jest to olej niskopopiołowy. Specyfikacje GM-LL-A/B-025 są specyfikacjami odnoszącymi się do olei konwencjonalnych (High SAPSów), więc nie mogą być spełniane przez oleje Low SAPS. Polecam przejście na olej Castrol EDGE Professional OE 5W-30, który spełnia najnowszą specyfikację koncernu GM - GM dexos2. Specyfikacja ta zastępuje poprzednie, czyli w Pańskim przypadku GM-LL-A-025.r13) Witam, moje pytanie dotyczy przejścia z oleju 10W40 na olej 5W30, który to jest zalecany przez producenta samochodu. W samochodzie Audi A6 1,8 T, z 1998r został wymieniony olej, przed wymianą zostało przeprowadzone płukanie układu smarowania przy pomocy sprawdzonych preparatów następnie został zlany olej 10W40, a zalany olej wysokiej klasy 5W30. Po przejechaniu około 1000 km zaczęła zapalać się kontrolka ciśnienia oleju. Początkowo było to sporadyczne i chwilowe, po kilku mignięciach gasła. Jednak z czasem zaczyna się to objawiać częściej nieraz nawet po przejechaniu kilku czy kilkunastu kilometrów. Stan oleju jest cały czas taki sam. rPytanie: czy przyczyną może być płukanie układu olejowego i przejście z 10W40 na 5W30 (wśród mechaników panuje taka opinia, że nie powinno się tego robić). Według mnie jest to bzdura bo wiele razy miałem do czynienia z podobnymi praktykami i nigdy coś podobnego nie miało miejsca. Przykładem może być Ford z silnikiem 1,4TDCi z 2003 roku, w którym po naprawie głowicy i wymianie rozrządu, zalano olej 10W40, gdzie wcześniej był zalany 15W40 (układ olejowy był płukany). Auto przejechało juz ponad 8000 tys. km i nic się nie dzieje. We wspomnianym Audi, którego dotyczy pytanie bardziej winił bym wadliwie działającą pompę oleju, ale mogę się mylić, stąd moje pytanie. rJeżeli chodzi o przechodzenie z olejów mineralnych na półsyntetyczne lub półsyntetycznych na syntetyczne jest to dopuszczone pod kilkoma warunkami. Dopuszcza się taki zabieg, jeżeli samochód nie przejechał więcej niż 80 000 km na danym typie oleju (powyżej tego przebiegu mogą, choć zaznaczam, że nie muszą, pojawić się problemy). Pierwsze dwie wymiany po zmianie na olej klasy wyższej należy zrobić dwa razy szybciej niż zwykle, należy także kontrolować stan zużycia oleju w silniku. W przypadku, który został opisany, należy zdiagnozować poprawność działania systemu informującego o zbyt niskim ciśnieniu.rr rJeżeli masz jakieś pytanie związane z motoryzacją, na które nie znasz odpowiedzi, przyślij je do nas. Nasi eksperci chętnie ci pomogą.rrEkspert - oleje silnikowerEkspert - opony i mechanika lekkarZobacz artykuł
    auto motor i sport, 2012-10-23 10:43:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij