Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Ekspert: opony i mechanika lekka

2012-03-29
Zapytaj eksperta

 

1) Wczesną wiosną temperatury w nocy spadają często poniżej zera, zaś w dzień osiągają kilkanaście stopni powyżej. Kiedy nadejdzie właściwy moment na zmianę ogumienia z zimowego na letnie?
 
Generalna zasada, którą kierujemy się podczas wiosennej wymiany opon to przekroczenie średniej dobowej temperatury 7 stopni Celsjusza. Naturalnie należy również wziąć pod uwagę, kiedy najczęściej eksploatujemy samochód, bo np. jeżeli jeździmy wczesnym rankiem lub nocą to opony możemy zmienić znacznie później, ponieważ temperatury w tych godzinach są znacznie niższe.
 
2) Obręcze aluminiowe poprawiają wygląd samochodu. Czy dają jakieś inne korzyści?

Obręcze aluminiowe poprawiają wygląd samochodu i często jest to główne kryterium wyboru.
Są jeszcze inne korzyści z używania felg z lekkich stopów aluminiowych np. zmniejszenie masy koła, a zatem masy nieresorowanej pojazdu, co ma bezpośredni wpływ na mniejsze zużycie elementów zawieszeń i jakość prowadzenia pojazdu. Należy przy tym pamiętać że felgi i ich kształt są elementem chłodzącym układ hamulcowy, więc należy bezwzględnie przestrzegać odpowiedniego doboru ""wzoru"" felgi ponieważ jej prawidłowy dobór bezpośrednio wpływa na skuteczne chłodzenie układu hamulcowego. 

3) Jak często należy wymieniać w samochodzie płyn hamulcowy? 

Płyn hamulcowy należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta auta. Z uwagi na to, że płyn jest substancją higroskopijną co oznacza że chłonie wilgoć z powietrza, czego następstwem jest obniżenie temperatury wrzenia (nawet o 30-40%) należy go wymieniać co 2-3 lata. Są marki aut (dynamiczna jazda, system ESP), gdzie zaleca się wymianę co 1 rok. Jest to jeden z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy samochodem a jego parametry powinny być regularnie sprawdzane. Przy wymianie płynu zaleca się również kontrolę stanu technicznego przewodów układu hamulcowego. 

4) Dlaczego żarówki przepalają się zazwyczaj w komplecie - np. najpierw lewa, a w krótkim czasie prawa?

Wszystkie żarówki posiadają określoną ilość godzin świecenia (obliczone są na konkretny okres), dlatego też, jeżeli były zamontowane w tym samym czasie, przepalą się w niewielkich odstępach czasowych. Zalecamy wymieniać żarówki w serwisach albo po samodzielnej wyminie żarówek sprawdzić ustawienie reflektorów urządzeniem kontrolnym, ponieważ żarówki mogą być źle zamontowane. Krzywo zamontowana żarówka może spowodować wytopienie plastikowych elementów reflektora i uszkodzić całą lampę, co wiąże się z dużym wydatkiem dla użytkownika.
Żarówki xsenonowe (żarniki) wymieniamy parami.
 
5) W wielu nowoczesnych samochodach z silnikami wysokoprężnymi montowane są filtry cząstek stałych. Czy w kilkuletnim pojeździe należy się ich "obawiać"? Czy wymagają specjalnego traktowania? Czy są dostępne zamienniki takich filtrów?
Czy szkodzi im tzw. chiptuning?

Filtr cząstek stałych (DPF czy FAP) to element układu wydechowego, który ma za zadanie separować sadzę gazów spalinowych powstałą po niepełnym spaleniu oleju napędowego w komorze spalania silnika wysokoprężnego .
Jest to urządzenia bardzo precyzyjne, delikatne i trudne w obsłudze. Trwałość filtra zależy od techniki jazdy kierowcy (sposobu uzytkowania) oraz fizycznego zamontowania filtra w samochodzie. W samochodach z filtrem zamontowanym bezpośrednio na wylocie gazów spalinowych za turbosprężarką, regeneracja (dopalanie cząstek sadzy) przebiega najczęściej samoistnie (wysoka temperatura) - w samochodach starszych, gdzie filtry montowane były daleko od silnika, czas nagrzania filtra cząstek stałych do wymaganej temperatury wypalania jest niejednokrotnie zbyt długi szczególnie podczas jazdy na krótkich dystansach, w wyniku czego, filtr ulega szybkiemu zapchaniu sadzą. Gdy już nie pomaga regeneracja, należy filtr wymienic na nowy (koszt kilka tysiecy PLN). Serwisy sieci Euromaster nie świadczą usług "chiptuningu" dlatego warto na ten temat spytać serwisy tunningowe.

6) Jakie skutki może wywołać jeżdżenie na oponach zimowych w lecie?

Dopuszcza się jeżdżenie latem na oponach zimowych do wysokości bieżnika 1,6 mm.
Skutkami takiej eksploatacji jest:
- zmniejszenie efektywności hamowania,
- gorsze manewrowanie przy wyższych prędkościach,
- szybsze zużycie opon szczególnie przy jeździe miejskiej,
- wcześniejsze załączanie układu ABS,
Mimo wszystko, opony zimowe użytkowane w lecie posiadają osiągi na poziomie akceptowalnego bezpieczeństwa, czego nie można powiedzieć o oponach letnich użytkowanych w zimie. 


 

Jeżeli masz jakieś pytanie związane z motoryzacją, na które nie znasz odpowiedzi, przyślij je do nas. Nasi eksperci chętnie ci pomogą.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij