Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.4

Gaz LPG w silnikach TSI

Od niedawna gazem można karmić silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Sprawdzamy, jak instalacja gazowa spisuje się w popularnych jednostkach TSI.  

Michał Hutyra 2015-05-31
Skoda Rapid LPG Zawór do tankowania gazu umieszczono w tylnym zderzaku. Lepszym pomysłem byłoby umieszczenie go obok wlewu benzyny i schowanie pod wspólną klapką

Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa działają znacznie efektywniej niż jednostki napędowe z wtryskiem pośrednim, dlatego korzystanie z osiągów samochodu oznacza w ich przypadku znacznie niższe zużycie paliwa.

Niższe – nie znaczy jednak małe, więc żeby jeszcze zmniejszyć wydatki na paliwo, do aut montuje się instalacje gazowe. Niestety silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny z powodu specyficznej konstrukcji układu wtryskowego (wtryskiwacze są umieszczone bezpośrednio w cylindrze, nie zaś w kolektorze ssącym) nie bardzo się do tego celu nadawały. Główny kłopot polegał na tym, że podczas pracy jednostki napędowej na gazie wtryskiwacze benzyny były „bezrobotne” – nie podawały paliwa, a więc ich końcówki nie były chłodzone paliwem. Z tego powodu osiągały ekstremalnie wysokie temperatury i upalały się, powodując kosztowną w naprawie usterkę.

Pod maską
W Rapidzie zamontowano instalację LPG z wtryskiem IV generacji. Wtryskiwacze firmy MED, używane w innych modelach Skody, umieszczono w kolektorze ssącym – tam, gdzie montuje się je w autach z pośrednim wtryskiem benzyny. Czujnik temperatury instalacji umieszczono na przewodzie doprowadzającym płyn chłodniczy do parownika. Wg niezależnego eksperta Konrada Gałuszy, właściciela firmy Sparko Auto Gaz we Wrocławiu, nie jest to najlepsze miejsce. Korzystniejszy, ze względu na precyzję działania systemu, byłby pomiar temperatury bezpośrednio w reduktorze, który może być chłodzony powietrzem przepływającym przez komorę silnika.
W bagażniku
W miejscu koła zapasowego znajduje się 42-litrowy zbiornik gazowy, który mieści 39 litrów LPG. Jego producentem jest firma Stako, zbiornik ma homologację na 10 lat. Dla porządku dodamy, że zbiorniki na gaz są bardziej wytrzymałe niż te na benzynę, nie należy się obawiać ich rozszczelnienia podczas wypadku. Koło zapasowe w Skodzie Rapid z instalacją LPG trzeba wozić w bagażniku, można je też zamienić na zestaw naprawczy, który zmieści się w schowku, na ścianie bocznej bagażnika.
   

Aby silnik pracował bezawaryjnie, podczas jazdy na gazie poprzez wtryskiwacze musi sączyć się paliwo (tzw. dotrysk). Pierwsze instalacje tego typu powstały kilka lat temu, niestety z powodu ich wysokiej ceny (około 10 tys. zł dla silnika czterocylindrowego) oraz za sprawą wysokiego zużycia benzyny (ok. 30%) podczas jazdy na gazie, okazały się niezbyt popularne. Teraz się to zmienia.

Instalacja gazowa do silnika 1.2 TSI w Skodzie Rapid kosztuje 2,6 tys. zł

Skoda jako pierwsza marka wprowadza instalację do silników z bezpośrednim wtryskiem; na razie oferuje ją w jednostce 1.2 TSI o mocy 86 KM. Auta objęte są pełną dwuletnią gwarancją mechaniczną; dostawcą układu jest firma Landi Renzo.

W instalacji tej gaz do komór spalania jest podawany w fazie lotnej. Silnik tradycyjnie już jest uruchamiany na benzynie, a przełączanie na gaz odbywa się wtedy, gdy jednostka napędowa osiągnie temperaturę roboczą. Jazda na gazie okazuje się najmniej opłacalna wtedy, gdy auto porusza się po mieście, na krótkich dystansach, bo wtedy silnik pracuje niemal wyłącznie na benzynie. W trasie jej zużycie przy normalnym stylu jazdy wynosi od 0,3 do 1,5 l/100 km. Podczas szybkiej jazdy autostradą silnik pracuje niemal wyłącznie na benzynie. Sposób przełączania paliwa jest niezauważalny dla kierowcy.

Można inaczej

Firma Prins oferuje dwa rodzaje instalacji gazowych do aut wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Pierwsza nazywa się VSI-DI 2.0, kosztuje ok. 5 tys. zł i w teorii działa tak samo jak system Landi Renzo w Skodzie Rapid. Główna różnica polega jednak na tym, że dotrysk benzyny w instalacji Prins wynosi ok. 5%, niezależnie od obciążenia jednostki napędowej. Ciekawszy jest system DLM 2.0. Tu gaz do cylindrów trafia w fazie ciekłej (jak benzyna). Instalacja gazu nie ma reduktora ani dodatkowych wtryskiwaczy.

Pod maską jest niewiele „obcych” elementów. Silnik pracuje wyłącznie na gazie Zbiornik gazowy wyposażono w pompę paliwa, która tłoczy gaz w formie płynnej do silnika
   

Pod maską znajdują się dwie dodatkowe pompy; jedna wyrównuje ciśnienie w układzie paliwowym (benzyny), gdy kończy się gaz, druga – cofa gaz do butli w bagażniku. Montuje się też elektrozawór trójdrożny, który służy do przełączania rodzaju zasilającego paliwa. Butla na gaz zajmuje standardową ilość miejsca, choć wyposażono ją w pompę paliwa. To, co najistotniejsze – silnik jest uruchamiany na gazie; podczas pracy ma minimalnie większą moc niż silnik pracujący na benzynie. Bardzo dobrze współpracuje z systemami start/stop, odstraszać może jedynie cena 8 tys. zł.

Dane producenta Skoda Rapid 1.2 TSI ACTIVE MAX
Cena 53 650 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1197 cm3
Moc maks./przy obrotach 86 KM/4800 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 160 Nm/1500 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 11,8 s
Prędkość maksymalna 183 km/h
Nadwozie
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4483 x 1706 x 1461 mm, rozstaw osi 2589 mm, masa własna 1155 kg, pojemność bagażnika 550/1490 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A czy gaz nie mógł by w fazie ciekłej podawany być przez wtryskiwacze paliwowe?
    ~kat, 2016-11-10 14:54:50
  • avatar
    zgłoś
    <p>Gaz LPG zawitał do nieco skomplikowanych silników TSI. Sprawdzamy, jak instalacja działa w praktyce na przykładzie Skody Rapid 1.2 TSI.</p><br /><br /><a href="/technika/Gaz-LPG-w-silnikach-TSI,19881,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-05-29 13:20:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij