Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.8

Hallo Stuttgart - mamy problem!

To, co dla jednych jest marzeniem, dla innych staje się punktem wyjścia. Okazuje się, że siedząc za kierownicą Mercedesa ML można także poczuć rozczarowanie. Co gorsza, wcale nie tak łatwo się go pozbyć.

2012-10-12
System audio Mercedesa ML 500 Mercedes ML 500

Ktoś, kto wybiera taki pojazd chce się w nim czuć niczym w garniturze od Armaniego. Z góry wiadomo, że to osoba wymagająca i potrafiąca ściśle określić swoje potrzeby. Także te dotyczące multimediów i dźwięku. "W praniu", czyli podczas wizyty w autoryzowanym salonie, okazuje się szybko, że nie wszystkie zachcianki są do spełnienia To, czemu nie podoła ASO - nie jest jednak problemem dla firm specjalistycznych.

Właściciel samochodu zażyczył sobie osiągnięcia konkretnych efektów: brzmienia z masującą plecy stopą perkusji, wzbudzającym ciarki basem i wyczuwalnym oddechem gitarzysty Angusa Younga z AC/DC. Do tej iście wybuchowej mieszanki dorzucił syntetyczny electropop z licznymi wokalizami ∫ la Yello oraz zaczarowaną gitarę i ciepły głos Chrisa Rei - trudno o większą skalę trudności w osiąganiu idealnego odwzorowania muzyki.

Inżynierowie ze Stuttgartu bardzo się starają, by schlebić gustom nabywców swoich pojazdów. Należy jednak przyznać, że przy tak postawionych wymaganiach nie mieli szans. Wyrzucenie fabrycznie montowanych komponentów jest w takim przypadku regułą. W ich miejsce pojawiły się zupełnie nowe "klocki". Ale najpierw wykonano kompletne wytłumienie i tak już dobrze wygłuszonego Mercedesa. Poszukując stosownych dla klasy ML-a rozwiązań i komponentów wybrano sprzęt Kenwooda i głośniki Hertza z najwyższej pół- ki - serię Mille. Wykonująca zabudowę poznańska ekipa - mając doświadczenie z poprzednich projektów - doszła do wniosku, że taka konfiguracja sprosta wymaganiom. W tym samym czasie na prośbę właściciela zmieniono skórę na siedzeniach, ze smutno czarnej na rozświetlającą wnętrze i dającą dużo większe poczucie luksusu beżową. Boki foteli obszyto gładką skórą, siedziska i oparcia pokryto perforowaną i w tym samym kolorze.

Po kompletnym wytłumieniu i okablowaniu pojazdu zaczęto montować sprzęt. Nie obeszło się bez problemów. Gdzie np. schować zwrotnice od głośników, które w zestawie Mille są ogromnych gabarytów? Mimo sporych rozmiarów ML-a, nie było to proste. Zwrotnice rozłożono na czynniki pierwsze i ukryto w częściach pod tapicerką. Cała zabudowa nie miała mieć formy pokazowej, wręcz przeciwnie. Co prawda może temu przeczyć widok zabudowanych w bagażniku wzmacniaczy. De facto schowane są one pod unoszoną podłogą, więc widoczny na zdjęciu głównym efekt ukazuje się dopiero po podniesieniu specjalnej pokrywy. Zatopione są one w podświetlonej obudowie lakierowanej pomalowanej w kolorze samochodu i widoczne przez grawerowaną płytę pleksi. Wzmacniacze te to produkty Kenwooda z limitowanej serii XXV, wydanej na 25-lecie firmy.


Sercem nowego systemu AV jest konsola multimedialna 2DIN, czyli o rozmiarze odpowiadającym dwukrotnej wielkości zwykłego radioodtwarzacza. Elementem tym jest Kenwood DDX-6029 posiadający w wyposażeniu: radio, odtwarzacz DVD, dekoder plików skompresowanych MP3, Windows Media Audio oraz kolorowy, panoramiczny monitor o przekątnej 6,95 cala z aktywną matrycą TFT. Urządzenie to, dzięki licznym dodatkom instalacyjnym, może współpracować z pokładowym systemem sterowania (np. regulacją z poziomu przycisków na kierownicy) oraz licznym urządzeniami zewnętrznymi z palety Kenwooda. W zastosowanej w Mercedesie konfiguracji urządzeniami tymi są: moduł nawigacji satelitarnej Kenwood KNA-G520 PL+EU, opracowany specjalnie dla Japończyków przez firmę Garmin. Jest to o tyle ciekawe, że w odróżnieniu od popularnych urządzeń nawigacyjnych moduł KNA-G520 posiada własny żyroskop i zapewnia wyjątkowo precyzyjną lokalizację pojazdu w terenie. Do nowej konsoli dołączono także moduł Bluetooth zapewniający zdalną obsługę telefonu komórkowego wraz z importem zawartości książki telefonicznej. Wszystkie te funkcje dostępne są teraz z poziomu menu ekranowego konsoli multimedialnej.

Po zakończeniu instalowania nadeszła pora na serię prób z dźwiękiem i eksperymenty. Nie ma się co łudzić, że zaraz po zmontowaniu systemu wszystko będzie grało tak, jak chcemy. Trzeba mieć czas na przesłuchanie wielu płyt, wprowadzić pewne korekty i udoskonalenia. Co nieco zmieniło się w komponentach zwrotnic pasywnych, pomieszano troszkę w ustawieniach wbudowanego w jednostkę główną Equalizera. Aż pewnego dnia właściciel ML-a sam zadzwonił do firmy montującej i oświadczył, że "wreszcie ma takie audio, o jakim marzył i że jest bardzo zadowolony..."

Sukcesy Kubicy i wzrastająca popularność wyścigów Formuły 1 także "inspirują" brzmienie, jakie prezentuje samochód. Ryczące wydechy Mercedesów ze stajni AMG same z siebie działają na wyobraźni ę. Stąd koncept wykonania układu wydechowego. Klient dokładnie określił jego wygląd, pokazał nawet zdjęcia i opisał, jaki odgłos ma wydawać - ma "bulgotać" jak rasowy silnik w układzie widlastym. W końcu to ML 500 z 5,5-litrową jednostką V8 o mocy prawie 400 KM. Wykonano więc na zamówienie tłumik ze stali kwasoodpornej wraz z końcówkami. Pierwsze podejście - było zbyt głośno. Druga próba i... strzał w dziesiątkę! Tak oto powstał Mercedes ML z rasowo brzmiącym wydechem, powodującym skręt szyi u przechodniów i respekt u innych kierowców. Do tego dochodzi nagłośnienie dające superprzyjemność ze słuchania i wzbudzające doznania, jak na koncercie AC/DC.

Tekst i zdjęcia: Jędrzej Nosal




MERCEDES ML 500

Wykaz sprzętu audio
Stacja multimedialna Kenwood DDX-6029
Nawigacja satelitarna Kenwood KNA-G520 PL+EU
Moduł Bluetooth GSM Kenwood KCA-BT100

WZMACNIACZE
Czterokanałowe Kenwood XXV-02A 1 szt.
Monoblok klasy D Kenwood XXV-03A 1 szt.

GŁOŚNIKI
Przód: dwudrożny
system odseparowany Hertz Mille MLK2 1 kpl.
Tył: dwudrożny
system odseparowany Hertz Mille MLK165 1 kpl.
Subwoofer 12" Kenwood KFC-W1205DB 1 szt.
Projekt i wykonanie Budsound, Poznań

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    To, co dla jednych jest marzeniem, dla innych staje się punktem wyjścia. Okazuje się, że siedząc za kierownicą Mercedesa ML można także poczuć rozczarowanie. Co gorsza, wcale nie tak łatwo się go pozbyć.
    auto motor i sport, 2008-02-14 12:07:45
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij