Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Historia świateł w samochodach

Człowiek nie jest zwierzęciem nocnym, jednak w nocy trzeba żyć, czytaj: jeździć autem. Dzieje oświetlenia to fantastyczna historia postępu – od górniczej lampy karbidowej z drugiej połowy XIX wieku po diody LED i lasery, które właśnie zaczynają świecić w samochodowych reflektorach.  

Roman Popkiewicz 2015-03-29
Historia świateł w samochodach

1906 Lampa karbidowa

Do samochodów trafiła prosto z ulicznych latarni i latarek górników. „Karbidówka” to urządzenie proste, w którym karbid zostaje skropiony wodą i powstaje acetylen, czyli paliwo lampy. Cały reflektor składa się z płomienia oraz umieszczonego za nim lustra. Światło, jakie dawały te pierwsze reflektory było znacznie słabsze niż światło współczesnych latarek, ale prawdziwy problem polegał na tym, że chlupnięcie wody albo mocniejszy powiew wiatru natychmiast gasiły lampę.

 

1910 Żarówka elektryczna

Potrzeba matką wynalazków – liczba samochodów na drogach i ich osiągi szybko rosły, co wymagało oświetlenia nowego typu. Pierwsze żarówki miały moc pół wata, a ich masowa produkcja jest ponoć owocem spotkania Henry’ego Forda i Antona Philipsa. Natomiast w latach 20. pojawiły się żarówki z dwoma żarnikami – dla świateł „zwykłych” (współcześnie: mijania) i „drogowych”.

 

 

1955 Żarówka "Duplo D"

Potrzeba matką wynalazków – ciąg dalszy. W latach 50. zastosowano asymetryczny strumień światła, taki jaki znamy dziś ze wszystkich aut. Światło prawego reflektora sięga dalej niż lewego, co pozwala widzieć więcej bez oślepiania nadjeżdżających kierowców. Jednocześnie laboratoria badawczo-rozwojowe pracowały nad kolejnym wynalazkiem – żarówką halogenową.

 

 

1962 Żarówka halogenowa

„Halogen” to wielki przełom w samochodowym oświetleniu. Żarówka (właściwie: lampa) halogenowa jest wypełniona gazem szlachetnym, który regeneruje żarnik, przedłużając jego żywotność. Światło „halogenu” jest mocniejsze i bardziej białe w porównaniu ze światłem klasycznej żarówki – o kilka klas poprawiło bezpieczeństwo nocnej jazdy. Jeszcze przed 1970 r. pojawiła się lampa halogenowa z dwoma żarnikami. Dziś żarówki halogenowe ma aż 91% samochodów na świecie i szacuje się, że za 20 lat wciąż będzie to około 60%.

 

 

1993 Halogen H7

Najwyższa forma lampy halogenowej, współczesna żarówka H7, to techniczny majstersztyk. Chociaż pojawiła się dwa lata po rynkowym debiucie lampy ksenonowe j, żarówka H7, szczególnie ta o mocy 55 W, panuje w świecie samochodowego oświetlenia. Musi spełniać wiele norm – z około 140 regulacji dotyczących konstrukcji samochodu aż 30 dotyczy oświetlenia – a jej wydajność i żywotność w przeliczeniu na cenę nie mają sobie równych.

Nowoczesne halogeny

Żarówka halogenowa jest wciąż rozwijana. Najnowsze modele potrafią świecić na odległość do 130 m (średni zasięg halogenu to 75-80 m), a także emitują światło bardziej zbliżone barwą do światła dziennego (prawie jak lampy ksenonowe), co znakomicie poprawia komfort widzenia.

Ksenony

Trzy razy więcej światła, dwa razy niższe zużycie energii i kilkakrotnie wyższa żywotność w porównaniu z żarówką halogenową to najlepsza rekomendacja. Jednak czas „ksenonów” się kończy – w coraz większym stopniu będą wypierane przez diody LED.

 

Diody LED

Diody LED to panowanie nad światłem na poziomie atomowym. Są znacznie mniejsze niż lampy ksenonowe, zużywają mniej energii i – a jakże – mają znacznie większą żywotność. Najnowszy trend to tzw. Matrix LED, czyli reflektor z kilkoma źródłami światła. Dziś diody LED mają 1 procent rynku, ale za 20 lat będzie to już 35-40 proc.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    http://www.swiece-zaplonowe.pl
    ten sklep smialo moge polecic jestli chodzi o swiece
    znajdziecie tutaj takie marki jak NGK, BOSH, BRISK, DENSO, CHAMPION oraz BERU.

    Timati1986, 2016-03-08 10:35:41
  • avatar
    zgłoś
    Szukam dobrych lamp led. Znacie jakieś sklepy, targi czy sprawdzonych sprzedawców na serwisach aukcyjnych?
     
    P.S. Dobra już znalazłem: http://sklep.oemtuning.pl/pl/c/LED/73

    RobertM, 2016-02-08 10:14:30
  • avatar
    zgłoś
    Przede wszystkim mają dobre testy i wysokie standardy jakości. Dlatego najwięcej producentów korzysta z Osram (Ferrari również). W żarócw to gra szczegółów czy świeci lepiej czy gorzej.

    makumba, 2016-01-31 22:56:39
  • avatar
    zgłoś
    Zastanawiam się jak producenci tacy jak np OSRAM który jest liderem tworzy technologię ze światłem o niebo lepszym niż zwykłe żarówki, np nightbreaker.

    hlaski, 2015-04-25 08:32:39
  • avatar
    zgłoś
    <p>Karbidowe, elektryczne, halogenowe, ksenonowe i w końcu LED-owe. Tak w skrócie można opisać drogę świateł drogowych. Zobacz, jak wyglądała ich historia.</p><br /><br /><a href="/technika/Historia-swiatel-w-samochodach,19371,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-03-27 15:06:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij