Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Hybryda i Diesel z LPG

Utarło się, że na zamontowanie instalacji gazowej decydują się głównie taksówkarze i właściciele starszych samochodów. Tymczasem na LPG jeżdżą coraz nowsze auta, także sportowe, a ostatnio nawet hybrydowe. Dlaczego? Bo jest taniej.

Michał Hutyra 2016-08-01

SPORTOWE - WIĘKSZA MOC
„Zamontowałem do mojej Panamery gaz z jednego powodu – niższych kosztów spalania. Za przejechanie 100 km płacę 28, a nie 54 zł” – tłumaczy nam właściciel. W ciągu dwóch lat Panamera 4S (silnik V6, ponad 400 KM, przyspieszenie do setki w 4,8 s) napędzana gazem przejechała ok. 50 tys. km. Przez ten czas jej właściciel nie miał z autem żadnych kłopotów, a zaoszczędził 13 tys. zł. Sportowy charakter auta i wysoka moc nie są przeciwwskazaniem do montażu instalacji LPG. Kluczem do poprawnej pracy silnika zasilanego gazem jest wybór właściwej instalacji. Do niedawna w większości aut sportowych montowano silniki, które miały pośrednie układy wtryskowe. Paradoksalnie przystosowanie takiego auta do pracy na paliwie gazowym było wyjątkowo łatwe. Najnowsze samochody mają jednak silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które wymagają innych instalacji – V lub VI generacji. Pierwsza z nich oprócz gazu cyklicznie dotryskuje do cylindrów benzynę, co chroni wtryskiwacze benzyny przed przegrzaniem. Taka instalacja ma jednak wadę, bo pod dużym obciążeniem (jazda z wysokimi prędkościami) silnik spala głównie benzynę. Lepszy, ale i droższy (8 tys. zamiast 5,5 tys. zł) jest montaż instalacji V generacji (brak reduktora i dodatkowych wtryskiwaczy, oddzielna pompa paliwa przy zbiorniku gazowym). Tak przystosowane auto jeździ tylko na gazie. Zatem Porsche i Ferrari na gaz? Jest to możliwe.

HYBRYDY - NIŻSZA EMISJA CO2
Pojazdy hybrydowe są oszczędne, ponieważ podczas jazdy silnik spalinowy jest wspomagany silnikiem elektrycznym. Na krótszych trasach auta te mogą korzystać tylko z energii elektrycznej, poza tym dłużej i częściej może działać w nich system start/stop. Eksploatacja hybryd najwięcej korzyści przynosi więc w mieście, kupuje się je przede wszystkim z myślą o oszczędzaniu paliwa i ochronie środowiska naturalnego. W Polsce do hybrydowych modeli Toyoty i Lexusa pomysłowi właściciele coraz częściej montują instalacje LPG. Sprzyja temu prosty technologicznie silnik spalinowy z pośrednim wtryskiem paliwa i hydrauliczną regulacją luzów zaworowych. Takie jednostki napędowe doskonale współpracują z dość tanimi instalacjami IV generacji, czyli tzw. sekwencją. Za instalację dobrej klasy (np. firmy BRC), z systemem lubryfikacji wzbogaconym o tzw. pająka (olej jest dotryskiwany oddzielnie do każdego cylindra) trzeba zapłacić około 2,7 tys. zł. Instalacja LPG w hybrydzie musi także mieć funkcję start/stop i zmienione oprogramowanie, by po osiągnięciu temperatury 50° C silnik od razu uruchamiał się na gazie. Aby uniknąć częstszej wymiany świec zapłonowych, warto te oryginalne zastąpić takimi, których temperaturę podwyższono o 1 stopień. Przejechanie Priusem z instalacją LPG 100 km w mieście kosztuje ok. 15 zł (6 l gazu i 1,5 l benzyny).

GAZ I DIESEL - WYDAJNIEJSZA PRACA DPF-u
Dlaczego silniki Diesla zasilane gazem propan-butan to rzadkość? Główną przyczyną jest nie tylko cena instalacji (ok. 8 tys. zł), ale niewielki udział gazu LPG w procesie spalania paliwa – zaledwie ok. 20%. Silnik wysokoprężny nie może być zasilany gazem ani podczas pracy na biegu jałowym, ani wtedy, gdy pracuje z niewielką prędkością obrotową. Szkoda, bo jeżdżąc dieslem, najczęściej wykorzystuje się właśnie niskie i średnie obroty silnika. Instalacja LPG zwróciłaby się dopiero po przejechaniu wielu kilometrów w trasie. Nie sprawdzi się w ruchu miejskim, dlatego nie interesują się nią taksówkarze czy kurierzy. W wypadku silników Diesla bardziej opłacalny jest montaż instalacji na gaz ziemny (CNG). Tutaj udział gazu w procesie spalania paliwa sięga nawet 80%. Niestety przeszkodą są dostępność paliwa (w Polsce działa mniej niż 30 stacji) i sposób przechowywania gazu ziemnego – jego ciśnienie robocze jest znacznie wyższe niż gazu propan-butan, a to sprawia, że zbiornik jest cięższy i zajmuje więcej miejsca w bagażniku. Właśnie dlatego gazem CNG częściej są „karmione” silniki autobusów, aut dostawczych oraz pick-upów. Największa zaleta tandemu diesel i gaz to mniejsza emisja cząstek stałych oraz tlenków azotu w spalinach. Gdy silnik jest zasilany gazem, temperatura spalin jest wyższa, a filtr cząstek stałych (DPF) pracuje wydajniej.

LPG W LICZBACH
W Polsce jest zarejestrowanych około 3 milionów aut z instalacją LPG. Każdego roku przybywa ich 100 tysięcy. W sprzedaży znajduje się ponad 30 modeli z fabryczną instalacją LPG. Średni koszt montażu najpopularniejszej instalacji z wtryskiem (IV generacji) to około 2,2-2,5 tys. zł. W Polsce jest około 5,5 tysiąca stacji tankowania gazu LPG. Litr tego paliwa kosztuje średnio 2 zł i stanowi mniej więcej 45% ceny 1 litra benzyny LOB95. Przegląd rejestracyjny samochodu z instalacją LPG trzeba wykonywać co roku. Jego koszt to 162 zł (64 zł więcej niż w przypadku auta bez LPG). Najszybszym autem na LPG (333 km/h) jest BMW M5 E60. Silnik po modyfikacjach osiągnął moc 660 KM. Najsłabszym (24 KM) był Fiat 126p, z butlą zamontowaną na miejscu pasażera. Zastosowanie LPG jako paliwa powoduje wydzielanie mniejszej ilości gazów cieplarnianych niż w wypadku benzyny (24% mniej tlenków azotu i 60% mniej dwutlenku węgla).

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Instalacja LPG sprawdza się nie tylko w taksówce lub starym samochodzie. W ostatnim czasie "oszczędzają" także właściciele samochodów sportowych oraz hybryd. Dlaczego?</p><br /><br /><a href="/technika/Hybryda-i-Diesel-z-LPG,22768,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-08-01 01:12:42
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij