Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Jak działają nowe technologie w samochodach

Silniki, układy wydechowe, sieci danych, kable, fotele, opony i hamulce – to tylko skrawek całej listy. Samochody to inżynieria i technika, owszem, ale i sztuka. Dowodem ilustracje w naszym artykule. 

Roman Popkiewicz 2015-02-21

Lexus RC-F, czyli mięśnie jak na dłoni


Ta fantastyczna ilustracja pokazuje wszystkie mięśnie 477-konnego Lexusa RC-F. Potężny silnik 5.0 V8 jest lekko cofnięty za przednią oś, co poprawia rozkład masy, a od skrzyni biegów do mechanizmu różnicowego biegnie dwuczęściowy wał napędowy. Za zdrowy oddech silnika oraz za efekty dźwiękowe odpowiada układ wydechowy z dwoma potężnymi tłumikami i charakterystycznymi dla Lexusa czterema owalnymi końcówkami.

 

Samochodowy Matrix – Sieć wymiany danych


Samochód to dziś właściwie komputer z silnikiem, nawet polecenie włączenia kierunkowskazu trafia najpierw do jednego ze sterowników (a nie prosto do żarówki). Po aucie krążą tony informacji, a pierwszeństwo mają te związane z bezpieczeństwem (np. prędkość obrotowa kół). Niektóre dane są potrzebne różnym systemom, np. prędkość auta – desce rozdzielczej, by pokazać ją na prędkościomierzu oraz odpowiednio wyregulować głośność sprzętu audio. Gdyby współczesna sieć wymiany danych była wykonana klasycznie jako sieć elektryczna, to średnica wiązki przewodów miałaby nawet do 8 cm.     

 

Ceramiczne hamulce


Wykonane z ceramicznego materiału wzmacnianego włóknem węglowym wytrzymują temperatury 1300 Co (o 500 stopni więcej niż tarcze stalowe) i mają o 25% wyższy od nich współczynnik tarcia. Nawiercanie pomaga błyskawicznie usunąć film wodny oraz gazy, jakie powstają podczas pracy w wysokiej temperaturze. Z kolei wewnętrzna „wentylacja” pozwala odprowadzić ciepło.    

 

Porsche 918 SPYDER – Najlepsza konstrukcja wśród superhybryd


Ferrari LaFerrari i McLaren P1 mogą wydawać się jeszcze bardziej egzotyczne, ale najlepiej skonstruowaną superhybrydą świata jest Porsche 918 Spyder. Całą konstrukcję określa umieszczenie zestawu akumulatorów – niemal idealnie w centrum auta i tuż nad podłogą. Przy przedniej i tylnej osi znajdują się silniki elektryczne o mocy odpowiednio 129 i 156 KM, jednak sercem „918” pozostaje wspaniały, wolnossący, wysokoobrotowy i wywodzący się z wyścigów silnik 4.6 V8, rozwijający 608 KM – czyli aż 132 KM z jednego litra pojemności (!).    

Fotele i siedzenia – Współcześni cisi bohaterowie


Zajmując miejsce w aucie nie zdajemy sobie sprawy, jaki high- -tech jest dziś zawarty w fotelach. Mają być lekkie, a jednocześnie bardzo wytrzymałe, bo za bezpieczeństwo odpowiadają w zestawie z pasami i airbagami. Ich szkielet jest wykonany z cienkich, za to w bardzo przemyślny sposób uformowanych elementów – to on w dużej mierze decyduje o jakości fotela. Dodatkowo, niemal osobną dziedziną nauki jest dziś dbałość o stan kręgosłupa. Wreszcie, fotele mieszczą zestaw czujników, airbagów i silników elektrycznych, a do tego specjalne pompowane poduszki pozwalające zmieniać kształt siedziska i oparcia – albo też zrobić kierowcy masaż pleców...

 

Silnik elektryczny w skrzyni biegów


To rozwiązanie coraz częściej stosowane w hybrydach. Potrafi zarówno wspomóc pracę jednostki spalinowej, jak i napędzić auto samemu, a do tego podczas hamowania działa jak prądnica i ładuje akumulatory.  

 

Subaru WRX STI – stara szkoła


Oto konstrukcja, która kiedyś Subaru Imprezie WRX STI, a dziś po prostu WRX STI, pozwoliła stać się jednym z najbardziej wszechstronnych sportowych samochodów świata. Silnik typu bokser ze swojej natury jest płaski, co przyczynia się do obniżenia środka ciężkości, natomiast układ stałego napędu na cztery koła wykorzystuje tzw. aktywny centralny mechanizm różnicowy. Wszelkie elementy są umieszczone tak nisko, jak to tylko możliwe, całość zaś zestrojona tak, że 300 KM wystarcza, by napędzić stracha znacznie mocniejszym autom.    

 

Opona na mokrej nawierzchni


Oto obraz burzy jaka przetacza się między oponą a mokrą nawierzchnią. Kierunek jazdy na tej ilustracji jest w lewo – widać spiętrzenie (falę) wody przed oponą oraz szczelnie wypełnione wodą rowki bieżnika. Ponieważ woda jest nieściśliwa, to gdy bieżnik nie nadąża z jej odprowadzeniem, pod oponą szybko rośnie ciśnienie – do tego stopnia, że jego siła (pod czterema kołami) potrafi dosłownie podnieść samochód, co niewinnie nazywa się aquaplaningiem. Z kolei z tyłu opony powstaje wodny „ogon”, który, podobnie jak fala z przodu, zwiększa opory; dlatego na mokrej nawierzchni rośnie zużycie paliwa.    

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Dzisiejsze samochody wyposażane są w technologię trudną do zrozumienia dla przeciętnego zjadacza chleba. Budowanie aut to jednak nie tylko laboratorium, ale również sztuka, która wykracza poza obszar chłodnej kalkulacji.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/technika/budowa-konstrukcja-samochod-technologia,19013,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-02-20 14:54:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij