Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jak jeździć SUV-em w terenie

SUV to w uproszczeniu kombi z „wyliftowanym” nadwoziem i prostym napędem na obie osie. Nie służy do jazdy po wertepach, ale czasem można nim zjechać z utwardzonego szlaku. Oto kilka wskazówek, jak sobie poradzić poza asfaltem.  

Michał Hutyra 2014-10-31
Jazda SUV-em w terenie

Chociaż SUV-y budową i przeznaczeniem bardzo różnią się od aut terenowych, ich wygląd może sugerować, że poradzą sobie z jazdą po bezdrożach. Jeśli zdecydujesz się na zjazd z asfaltu, nie zapomnij zabrać linki holowniczej – w razie kłopotów pozwoli uratować unieruchomiony samochód. Oczywiście, lepiej żebyś nie musiał z niej korzystać – dlatego zobacz, jak jeździć po wertepach i pamiętaj, że umiejętności kierowcy to połowa sukcesu w jeździe terenowej.

Upewnij się też, czy droga, na którą wjeżdżasz jest dopuszczona do ruchu kołowego. Za wjazd do lasu grozi nawet 500-złotowy mandat.

1. Wjazd na wzniesienie
Jedź z taką prędkością, żeby silnikowi wystarczyło pary podczas podjazdu. Staraj się jechać tym samym tempem, na wysokich obrotach, bez gwałtownych przyspieszeń, aby nie zerwać przyczepności kół. Lepszy będzie drugi bieg, a nie pierwszy.

2. Zjazd ze wzniesienia
Jeśli w aucie jest tzw. asystent zjazdu, uruchom go. Dalej procedura wygląda zawsze tak samo (nawet w aucie bez tego systemu): wbijasz pierwszy bieg i kontynuujesz jazdę, bez dodawania gazu. Nie używaj hamulca, obserwuj drogę daleko przed samochodem.

3. Koleiny
SUV-y nie mają dużo większego prześwitu niż zwykłe osobowe auta (najwyżej o około 3 cm). Podwozie jest chronione delikatnymi plastikowymi osłonami, a wydech wisi nisko nad ziemią. Jeśli nie chcesz zawiesić się na „brzuchu”, staraj się jechać szczytem koleiny.

4. Przełomy
Ze względu na aerodynamikę kąt natarcia w SUV-ach nie jest imponujący. Oznacza to, że w terenie musisz raczej omijać dziury. Jeśli nie da się tego zrobić, nie przejeżdżaj na wprost, tylko atakuj je pod możliwie dużym kątem. Jest szansa, że nie urwiesz zderzaka.

5. Jazda po błocie i piasku
SUV-y jeżdżą na typowo szosowych oponach. Ich bieżnik błyskawicznie zapycha się błotem, a wtedy kończą się możliwości trakcyjne auta. Jedź z wyczuciem, jeśli tylko poczujesz buksowanie kół, zatrzymaj się. Dalsze wciskanie gazu sprawi, że auto będzie się coraz głębiej zakopywać.

6. Przejazd przez wodę
Przed wjazdem do wody sprawdź jej głębokość (wystarczy patyk). Przeszkoda może okazać się na tyle głęboka, że woda wleje się do auta albo zostanie zassana do silnika. Uważaj też na rozgrzane tarcze hamulcowe – nie lubią gwałtownego schłodzenia (krzywią się).

7. Jazda po kamieniach
Generalna zasada jest taka, żeby podnieść ciśnienie w oponach do maksymalnego zalecanego przez producenta auta. W ten sposób chronisz obręcze kół i opony przed uszkodzeniem. Podczas forsowania poważniejszej przeszkody warto wyjść z samochodu i wytyczyć trasę przejazdu.

8. Poruszanie się w trawie
Wysoka trawa maskuje przeszkody terenowe. Nigdy nie jedź na oślep. Możesz trafić na kamień lub w głęboką dziurę. Wysoka trawa owija się wokół osłon przegubów i może doprowadzić do ich uszkodzenia. Dla osłon przegubów, a także dla chłodnic równie niebezpieczne jest ściernisko.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeśli jeździsz SUV-em, może zechcesz czasami zjechać z asfaltu i trochę poszaleć w terenie. Żeby nie uszkodzić auta, zobacz jak poradzić sobie w kilku sytuacjach poza asfaltem.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-31 11:29:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij