Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Jak producenci aut mierzą spalanie

Jeśli porównasz zużycie paliwa podawane przez producenta z wynikami uzyskanymi na stacji benzynowej, możesz się niemile zdziwić. Zobacz, w jaki sposób producenci mierzą zużycie paliwa i dlaczego ma ono tak niewiele wspólnego z rzeczywistością.  

2014-05-08
Spalanie NEDC

Kupując samochód nie raz zastanawiałeś się ile tak naprawdę pali Twoje auto. W salonie wystarczyło zapytać sprzedawcę, który z uśmiechem na twarzy zachwalał niewiarygodnie oszczędny silnik. Jednak po wyjechaniu z salonu czar szybko pryskał. Sprawcą całego zamieszania jest norma NEDC, według której producenci mierzą zużycie paliwa.

Jak to robią? Badanie jest dość krótkie i trwa 20 minut. Prędkość samochodu oraz momenty zmiany biegów (skrzynia mechaniczna) są ściśle określone. Cykl pomiarowy w przeważającej mierze dotyczy jazdy miejskiej i uwzględnia 12 przerw. Dwie trzecie cyklu auto pokonuje z maksymalną prędkością 50 km/h. Prędkość maksymalna podczas testu wynosi 120 km/h, a auto jedzie z nią zaledwie przez 10 sekund. Według normy NEDC, średnia prędkość jazdy podczas testu wynosi jedynie 33,6 km/h. Teoretycznie jest to prędkość niewiele większa niż ta, z jaką jeździsz w zatłoczonym mieście. Czy zatem norma kłamie? Na pewno należy traktować ją z lekkim przymrużeniem oka.

Zebraliśmy najczęściej zadawane przez kierowców pytania dotyczące normy NEDC i poszukaliśmy na nie odpowiedzi.

Pomiar zużycia paliwa wg NEDC
Norma ta służy do oficjalnych porównań zużycia paliwa przez samochody i zakłada wyjątkowo oszczędny sposób jazdy. NEDC obowiązuje od 1996 roku. Cykl pomiarowy w przeważającej mierze uwzględnia jazdę miejską; zawiera 12 przerw postojowych. Dwie trzecie cyklu pomiarowego auto pokonuje z maksymalną prędkością 50 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h.

Czy w rzeczywistości auto może palić tak mało, jak podaje norma?
Nasza redakcja mierzy minimalne zużycie paliwa na trasie o długości 280 km, wyznaczonej na normalnych drogach. 80% testowanych samochodów uzyskuje na niej wyniki dokładnie takie, jakie podają producenci. Czyli można? Oczywiście, ale jest jeden mały haczyk.

Za kierownicą siadają znakomici kierowcy, którzy jadą na wynik. Żeby oszczędzić każdą kroplę, klimatyzacja podczas przejazdu jest wyłączona nawet w największe upały. Takie bicie rekordu niskiego spalania nie ma jednak nic wspólnego z normalną jazdą – podczas codziennej jazdy zużycie jest o 30 do 60% wyższe.

Czy NEDC pozwala oszacować realne zużycie?
Nie zawsze. Norma NEDC (New European Driving Cycle) najlepiej pasuje do silników o małej pojemności z turbosprężarkami oraz do aut z napędami hybrydowymi. Nawet duże silniki bez systemu start/stop potrafią podczas jazdy uzyskać bardzo niskie zużycie. Wszystko przez to, że podczas pomiaru według NEDC klimatyzacja musi być wyłączona, więc nie ma ona wpływu na zużycie paliwa. Tymczasem w małych samochodach proste urządzenia klimatyzacyjne powodują spory wzrost spalania.

Czy badania zużycia paliwa da się zmanipulować?
To i owo można naciągnąć, bo temperatura badań ma wynosić od 20 do 30 st. C – im wyższa, tym mniej paliwa potrzebuje auto. Poza tym testuje się auta wyposażone tak ubogo (a więc lżejsze), że praktycznie niewystępujące w takich wersjach w rzeczywistości. Samochód ma maksymalnie napompowane opony o niskich oporach toczenia, do silnika wlewa się specjalne oleje o zmniejszonym tarciu. Producenci stosują też triki poprawiające aerodynamikę.

Jakie są największe wady normy NEDC?
Norma wprowadzona w 1996 roku coraz gorzej przystaje do współczesności. Za duży wpływ na wynik mają symulacje jazdy miejskiej, za niskie prędkości przyjęte do badania przyspieszeń oraz uwzględnienie w zbyt małym stopniu szybkiej jazdy autostradą. Niedostatecznie uwzględnia się opór powietrza powstający przy 70-80 km/h – jest to m.in. powód, dla którego od lat 90. niewielu producentów zmniejszyło współczynnik oporu powietrza Cx.

Czy niebawem pojawi się nowa norma mierząca zużycie paliwa?
Od 2017 roku ma obowiązywać międzynarodowa norma WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Test Procedure). Przewiduje ona podział samochodów na trzy klasy, testowane na różnych trasach.

Tyle palą naprawdę
W naszej redakcji sami mierzymy zużycie paliwa. Gdy za wszelką cenę staramy się zaoszczędzić każdą kroplę, wyniki są zbliżone do tych wyznaczonych przez normę NEDC.

Te auta palą więcej niż przewiduje norma NEDC
Fiat 500 0.9 TwinAir
Moc 85 KM, Różnica plus 27,5 %
Min. zużycie wg amis 5,1 l/100 km (Pb)
Zużycie wg NEDC 4,0 l/100 km (Pb)
Zużycie w teście amis 6,5 l/100 km (Pb)

Kia Rio 1.4
Moc 109 KM, Różnica plus 17,0 %
Min. zużycie wg amis 6,2 l/100 km (Pb)
Zużycie wg NEDC 5,3 l/100 km (Pb)
Zużycie w teście amis 7,9 l/100 km (Pb)

Peugeot 3008 Hybrid4
Moc 200 KM, Różnica plus 36,8 %
Min. zużycie wg amis 5,2 l/100 km (D)
Zużycie wg NEDC 3,8 l/100 km (D)
Zużycie w teście amis 6,4 l/100 km (D)

BMW 530d
Moc 258 KM, Różnica plus 22,6 %
Min. zużycie wg amis 6,5 l/100 km (D)
Zużycie wg NEDC 5,3 l/100 km (D)
Zużycie w teście amis 8,3 l/100 km (D)

Mini Cooper D
Moc 120 KM, Różnica plus 26,3 %
Min. zużycie wg amis 4,8 l/100 km (D)
Zużycie wg NEDC 3,8 l/100 km (D)
Zużycie w teście amis 6,2 l/100 km (D)

Renault Laguna
Moc 110 KM, Różnica plus 16,7 %
Min. zużycie wg amis 4,9 l/100 km (D)
Zużycie wg NEDC 4,2 l/100 km (D)
Zużycie w teście amis 7,1 l/100 km (D)

Te auta palą mniej niż przewiduje norma NEDC
Jeep Grand Cherokee
Moc 286 KM, Różnica minus 26,2 %
Min. zużycie wg amis 11,0 l/100 km (Pb)
Zużycie wg NEDC 14,9 l/100 km (Pb)
Zużycie w teście amis 15,1 l/100 km (Pb)

Toyota GT86
Moc 200 KM, Różnica minus 23,1 %
Min. zużycie wg amis 6,0 l/100 km (Pb)
Zużycie wg NEDC 7,8 l/100 km (Pb)
Zużycie w teście amis 9,5 l/100 km (Pb)

Porsche 911 Carrera S
Moc 400 KM, Różnica minus 22,1 %
Min. zużycie wg amis 7,4 l/100 km (Pb)
Zużycie wg NEDC 9,5 l/100 km (Pb)
Zużycie w teście amis 13,3 l/100 km (Pb)

Tekst Roman Skąpski, Alexander Bloch

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Podawane przez producentów spalanie bardzo często nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Dlaczego tak jest? Zobacz, w jaki sposób producenci mierzą zużycie paliwa.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-05-08 13:03:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij