Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Jak w grach komputerowych

Tak jeszcze nie było. W nowym Infiniti Q50 debiutuje układ kierowniczy, w którym kierowca nie kręci bezpośrednio kołami, bo nie ma bezpośredniego połączenia z przekładnią! Jak elektroniczna kierownica sprawdza się w praktyce?

2014-01-22
Infiniti Q50

Oto kolejny obszar, na który wkracza elektronika. Jak dotychczas tam, gdzie ją zastosowano, sprawdziła się. W sterowaniu silnikiem pomaga, w zarządzaniu zmianą biegów – także. Z zawieszeniem – jest OK, poprawia komfort i właściwości jezdne. Teraz wchodzi na obszar zarezerwowany dla mechaniki. Niewyobrażalne stało się faktem – koło kierownicy nie ma sztywnego połączenia z kołami.

Pierwsze na zastosowanie takiego rozwiązania odważyło się Infiniti. W nowym Q50 debiutuje układ kierowniczy steer-by-wire nazwany Direct Adaptive Steering (DAS). W samochodzie za skręt kół odpowiadają silniki elektryczne, główny i pomocniczy, umieszczone po lewej i prawej stronie auta na układzie drążków kierowniczych. Zasilane są prądem elektrycznym o napięciu 12V, czyli takim, jakim karmione są wszystkie odbiorniki w samochodzie. Czujniki sprzężone z kołem kierownicy poprzez sterownik elektroniczny przekazują sygnał do silników elektrycznych, a te bez żadnej zwłoki i bardzo precyzyjnie skręcają kołami. W ten sposób uniknięto strat energii występujących w typowych układach mechanicznych, które są mniej skuteczne i mają opóźnioną reakcję na ruch kołem kierownicy; w Q50 koła skręcają w tym samym momencie, w którym następuje obrót kierownicą.

Czy takie rozwiązanie jest bezpieczne?
Działanie układu sprawdzono w rzeczywistych warunkach, przejeżdżając testowymi samochodami 400 tys. km. Potwierdziła się absolutna bezawaryjność wirtualnej kierownicy. Ale, dla bezpieczeństwa podróżujących, tak, jak w samolotach, zastosowano wiele zabezpieczeń. Zabudowano trzy identyczne sterowniki elektroniczne; w razie awarii główny jest zastępowany w działaniu przez któryś z dwóch pozostałych.

Dla jeszcze większej pewności auto ma również konwencjonalny układ kierowniczy z kolumną, przekładnią zębatkową i elektrohydraulicznym wspomaganiem. Ale w normalnych warunkach kolumna kierownicy jest odłączona od kół na sprzęgle elektromagnetycznym. W razie uszkodzenia
systemu steer-by-wire błyskawicznie i na sztywno sprzęgło łączy kierownicę z kołami.

Nowa jakość prowadzenia
Układ jest bardzo bezpośredni, ale podobne wyniki można uzyskać czystą mechaniką. Jednak w nowym rozwiązaniu dodatkową zaletą jest nieprzenoszenie drgań pochodzących od kół na kierownicę. Na wybojach samochód nie „myszkuje”, elektronika za pomocą silników elektrycznych momentalnie koryguje tor jazdy wyręczając kierowcę.

DAS działa tak również przy bocznym wietrze. Dodatkowo DAS realizuje funkcję asystenta toru jazdy precyzyjnie go korygując. Inaczej niż w innych autach, gdzie po prostu jest przyhamowywane odpowiednie koło, tu skręcają same, oszczędzając okładziny hamulcowe w zaciskach. To nie wszystko, na dotykowym ekranie można zaprogramować sztywność systemu kierowniczego, opór na kierownicy i reakcje według kilku wariantów, a nawet według indywidualnych preferencji kierowcy. I auto je zapamięta. Np. na parkingu w trybie „light” kierownica obraca się lekko i płynnie.

Elektronicznej kierownicy nie znajdziemy w każdym Q50, nie jest dostępna w podstawowej wersji tego modelu, w opcji występuje w wersji Premium jako pakiet „Kierowanie” wraz z aktywnym asystentem toru jazdy ALC (Active Lane Control) za całkiem przystępną kwotę (4100 zł). DAS jest seryjny w wersjach Q50 Sport i Q50S Hybrid.

Czy warto? Naszym zdaniem warto dopłacić, bo to nowa jakość, samochód prowadzi się precyzyjniej, a brak wibracji na kierownicy poprawia komfort.

Układ kierowniczy Infiniti Q50 z systemem DAS
Nowością, nigdzie nie stosowaną, jest sprzęgło elektromagnetyczne umieszczone na kolumnie kierowniczej, które jest stale rozłączone. Elektroniczne sygnały informujące o obrocie kołem kierownicy z czujników znajdujących się przy nim są przesyłane do jednego z trzech modułów sterowniczych. Przelicza on konieczny kąt skrętu kół (różny dla prawego i lewego) i wysyła sygnał do silników elektrycznych, które za pomocą systemu drążków kierowniczych obracają kołami. Wszystko dzieje się błyskawicznie, reakcja jest natychmiastowa, szybsza niż przy typowych układach. W systemie DAS nie ma takich luzów jak w normalnych przekładniach, gdyż połączenia drążków z silnikami elektrycznymi są bezpośrednie. Jako rezerwowy zastosowano typowy układ kierowniczy z zębatkową przekładnią.

Tak to działa w typowym samochodzie

Kierowca musi nieustannie reagować na nierówności drogi, korygując tor jazdy poprzez delikatne obroty kierownicą. Koło kierownicy jest na stałe połączone z kołami poprzez kolumnę, przekładnię kierowniczą, trapezowy system poprzecznych drążków kierowniczych (zewnętrznych i środkowych) oraz system wąsów (ramion) zwrotnic. Najczęściej spotyka się przekładnię zębatkową, sporadycznie ślimakową (zwaną też śrubową). Poza najtańszymi samochodami powszechnie stosowane są układy wspomagające, hydrauliczne i elektrohydrauliczne wyposażone w pompę cieczy oraz czysto elektryczne. Często wspomaganie ma zmienną siłę, niewielką przy większych prędkościach i dużą przy manewrowaniu.

Sebastian Vettel dyrektor ds. osiągów Infiniti

Sprawdza się
Jestem pod wrażeniem Infiniti Q50 – samochodu naprawdę przyjemnego w prowadzeniu. Zawieszenie przypomina to stosowane w autach sportowych, a w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym wyposażonym w DAS zapewnia bardzo dobrą reakcję na ruchy kierownicą. Podoba mi się również wysoka moc dostarczana przez układ hybrydowy z systemem Direct Respond, który działa w taki sposób, jak turbosprężarka przy zwykłym silniku katapultując samochód.

Bogdan Czajkowski

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 155 091 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    albo myszka zamiast kiero...

    Pastuch, 2014-01-29 01:35:14
  • avatar
    zgłoś
    To już nie byłby samochód ...

    Samuraj, 2014-01-28 23:59:43
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe jakby zamiast kierownicy były tylko strzałki jak na klawiaturze :P

    Mappe, 2014-01-27 12:03:04
  • avatar
    zgłoś
    Tak jeszcze nie było. W nowym Infiniti Q50 debiutuje układ kierowniczy, w którym kierowca nie kręci bezpośrednio kołami, bo nie ma bezpośredniego połączenia z przekładnią! Jak elektroniczna kierownica sprawdza się w praktyce?Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-01-22 09:28:42
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij