Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jakość tkwi w szczegółach

Identyczna szerokość szczelin między elementami karoserii, porządne plastiki i równe szwy tapicerki – jakie to ma właściwie znaczenie? Bardzo duże, bo tylko solidnie zmontowane auto może być niezawodne. Czy Kia Rio jest wykonana tak dobrze jak Mercedes S?

2014-03-26
Jakość tkwi w szczegółach Jakość tkwi w szczegółach

Identyczna szerokość szczelin między elementami karoserii, porządne plastiki i równe szwy tapicerki – jakie to ma właściwie znaczenie? Bardzo duże, bo tylko solidnie zmontowane auto może być niezawodne. Czy Kia Rio jest wykonana tak dobrze jak Mercedes S?

Kupując nowe auto masz prawo przypuszczać, że wykonano je solidnie, zresztą na wszelki wypadek producent daje Ci gwarancję – najczęściej dwuletnią. Tylko że diabeł tkwi w szczegółach, których gwarancja nie obejmuje. Czy auto okaże się niezawodne, zależy m.in. od solidności wykonania. Jaka ona jest dobrze wiedzą kupujący auta używane – modele pewnych marek zawsze znajdą nabywców, z innymi nie jest tak łatwo.

Przyjrzeliśmy się 20 modelom różnych klas – prezentujemy je wg marek, w kolejności alfabetycznej. Zaglądaliśmy w zakamarki, nasłuchiwaliśmy czy na dziurawej drodze nie dobiega jakieś skrzypienie, sprawdzaliśmy jakie wrażenie pozostawiają plastiki, gdy przesunie się po nich dłonią. I nie jest to szukanie dziury w całym, bo czy kupujesz auto za 30, czy za 230 tys. złotych (o droższych nie wspominając) masz prawo żądać solidnego produktu. Jasne, że luksusowe, drogie auto ma lepsze tworzywa i tapicerkę niż maluch, ale nawet w tym drugim elementy z twardego plastiku można zmontować tak, żeby nic nie trzeszczało.

Co wynika z naszych badań? Choćby przekonanie o solidności aut z Korei. Zarówno mała Kia Rio, jak i SUV Sportage mają nadwozie tak porządnie zmontowane, jak Mercedes S czy Audi A7. Dopiero we wnętrzu widać, że nie wszystko jest perfekcyjne, ale jakość i tak nie odbiega od prezentowanej np. przez Opla. Obydwie Kie mają w środku zwykły twardy plastik, tylko Skoda Rapid Spaceback ma gorszy. Czeskie auto jest za to solidniej wykonane w szczegółach, w Kii natomiast tu i ówdzie widać niestarannie wykończone krawędzie z tworzyw sztucznych. W sumie jakość nadwozia jest w Kii na wyższym poziomie niż wnętrza.

Im staranniej wykonany samochód, tym dłużej posłuży właścicielowi. Bo jakość nie bierze się z przypadku.

Wykonanie bliskie perfekcji widać w Audi A7. Ale jeśli sądzicie, że to oczywiste w samochodzie za takie pieniądze (ok. 250 000 zł) to jesteście w błędzie. W testowanym towarzystwie jeszcze tylko Lexus GS może się poszczycić równie doskonałym wykonaniem, ale już BMW Gran Coupé, VW Touarega czy Mercedesa S słowem „perfekcyjny” byśmy nie określili.

Interesująco wypada porównanie aut tańszych z tymi za większe pieniądze. Audi A3 np. może się poszczycić nie tylko wnętrzem o równie wysokiej jakości jak w A7, ale wręcz przewyższa go precyzją montażu elementów nadwozia, a nawet jakością lakierowania. Podobnie w wypadku Lexusa – kompaktowy CT ma lepiej położony lakier niż większy GS.

Jeszcze wyraźniej widać różnicę w autach Peugeota – 508 nie bardzo ma się czym pochwalić, podczas gdy kompaktowy 308 jakością wykonania nadwozia może się porównywać z Audi A7 i Mercedesem S. Po 308 widać, że Francuzi znacznie poprawili jakość. Zanim jednak jego wnętrze będzie robiło równie dobre wrażenie jak to w Audi A3, Peugeot będzie musiał sporo zainwestować.

Gdyby Mercedes produkował tylko S- -Klasę, wszystko byłoby w porządku, po Audi i Lexusie zająłby trzecie miejsce. Ale jest A-Klasa, która ciągnie Mercedesa w dół. Krzywe klejenia na nadwoziu, nieosłonięte śruby, nierówne spawy nie przystają do wizerunku tej marki. W środku można trafić na ostre krawędzie, a podczas jazdy po brukowanej nawierzchni z tablicy rozdzielczej dochodzą dziwne dźwięki.

Przeciwnego przykładu dostarcza Opel – maluch Adam ma znacznie lepiej wykonane wnętrze niż Insignia należąca do klasy średniej. Na marginesie: Opel zajmuje też wysoką pozycję w statystykach Dekry, badającej auta na przeglądach technicznych – okazuje się mało usterkowy.

Na gorszej pozycji w teście ląduje Ford – jakość wnętrza oraz nadwozia aut tej marki zostały ocenione najniżej w teście. W Focusie i S-Maksie stwierdziliśmy nierówne uszczelki, niedbale osadzone drzwi i nierówno spasowane zderzaki czy pomarszczony lakier. Na dodatek w obydwu Fordach podczas jazdy po dziurawych drogach daje się słyszeć niepożądane skrzypienie, w vanie dochodzi klekot dobiegający z bagażnika.

Po zmierzeniu w 20 autach szerokości szczelin nadwozia, sprawdzeniu jaki dźwięk wydają drzwi przy zamykaniu i na ile równo uszyto tapicerkę, jedno jest oczywiste – właściciele samochodów sygnowanych przez marki z czołówki testu mogą liczyć na długą i bezawaryjną eksploatację. Bo im wyższa jakość wykonania tym bardziej pewne, że samochód długo posłuży kierowcy. Jakość bowiem nie bierze się z przypadku.

1. Miejsce Audi: Tak wygląda porządnie wykonany samochód

A7 -
Stylistyka modeli Audi nie każdemu się podoba, ale z punktu widzenia techniki i technologii nadwozie A7 jest niełatwe do wykonania. Tymczasem Audi udaje się to perfekcyjnie.
plus Pod względem jakości lakieru, wykonania karoserii oraz wnętrza A7 osiąga bardzo wysoki poziom.
minus Minimalna nierówność pasowania na łączeniu zderzaka i błotnika.

A3 - Eleganckie materiały we wnętrzu i wzorcowe pasowanie elementów nadwozia zapewniają A-trójce czołową pozycję w tym teście.
plus Zbiera plusy za świetnie położony lakier i precyzyjny montaż. Słabych punktów nie stwierdzono.
minus Zrobionej ze stali szlachetnej dźwigni do odblokowania pokrywy silnika A-trójce pożałowano, ma ją tylko koncernowy bliźniak Golf.

Od lat w branży twierdzi się, że miarą solidności wykonania samochodu jest między innymi równomierna szerokość szczelin między elementami nadwozia. Kto potrafi tak zmontować auto, żeby wszystkie „szpary” były równe, ten potrafi produkować samochody. Audi od lat miało obsesję na tym punkcie, co teraz przynosi pozytywne owoce.

Czy luksusowe A7, czy kompaktowe A3 – wąskie i równe szczeliny oraz perfekcyjnie osadzone reflektory to znak rozpoznawczy samochodów Audi. W środku widać dobrane ze znawstwem materiały, cieszy solidny montaż. Do tego dochodzą udane oświetlenie kabiny pasażerskiej oraz działające z przyjemnym kliknięciem i odpowiednim oporem pokrętła mające ergonomiczne kształty.

2. Miejsce Lexus: Lepiej się (prawie) nie da

GS - Lexus to luksusowa marka Toyoty, a GS to jej przedstawiciel w klasie średniej. Można go kupić z silnikiem benzynowym albo jako hybrydę.
plus Bardzo równe szczeliny i dokładnie spasowane elementy nadwozia, wysoka jakość materiałów we wnętrzu, elegancko osłonięte podzespoły w komorze silnika.
minus Lekko pofalowana skóra na fotelach, niezbyt poręczne pokrętła.

CT - CT 200h to pierwszy kompaktowy model Lexusa. Jest dostępny wyłącznie jako hybryda i ma rozwiązania techniczne przejęte z Toyoty Prius.
plus Idealnie równe szczeliny w miejscach pasowania elementów nadwozia, drzwi zamykają się bardzo lekko, a mimo to skutecznie.
minus Ostre krawędzie na ramkach szyb w drzwiach, śliskie pokrętła we wnętrzu kabiny.

Nadwozie modeli Lexusa zostało zmontowane tak perfekcyjnie, że śmiało można je porównywać z nadwoziami aut najbardziej luksusowych. Miejsca łączenia części karoserii są wąskie i idealnie równe na całej długości, reflektory schodzą się równo z blachami nadwozia – dotyczy to obydwu badanych modeli.

We wnętrzu GS-a jest wiele detali z prawdziwego aluminium (a nie plastiku, który udaje metal) oraz ze skóry, po której widać wysoką jakość; samą tapicerkę uszyto z niej bardzo starannie. Pod względem jakości materiałów za GS-em nie nadąża kompaktowy CT 200h. Poza tym, podczas jazdy drogami o kiepskiej jakości gdzieś z czeluści tablicy rozdzielczej CT dobiega skrzypienie.

3. Miejsce Volkswagen: Modele małe i duże są równie dobre

Touareg - SUV Volkswagena w swoim drugim wcieleniu stał się nie tylko jeszcze większy, ale też prezentuje wyższą jakość.
plus Przyjemne w dotyku i estetyczne tworzywa, duże i ergonomiczne pokrętła z aluminium.
minus Podczas zamykania drzwi „piszczy” uszczelka, niezbyt równe szwy tapicerki na zagłówkach foteli.

Golf - Tylko Octavia i Focus sprzedają się wśród kompaktów lepiej niż Golf. Siódma generacja tego modelu jest wykonana bez zarzutu.
plus Perfekcyjne spasowanie elementów nadwozia, a także bardzo dobry montaż detali we wnętrzu.
minus Jakość lakierowania nieco poniżej poziomu Audi, minimalne pofalowania
skórzanej tapicerki.

Volkswageny cieszą się dużą popularnością nie tylko wśród kupujących auta nowe, ale też używane. W naszym plebiscycie 16% głosujących wskazało modele VW jako niezawodne. Test pokazał, że porządnie wykonany jest nie tylko, drogi przecież, Touareg, ale też popularny Golf. Wszelkie elementy nadwozia i karoserii zmontowano w nim bardzo precyzyjnie, w środku zastosowano eleganckie tworzywa.

Wyzwaniem technologicznym są wszelkie wynikające ze stylistyki modeli zagięcia i załomy blach nadwozia, a także okrągłości o wyjątkowo niewielkim promieniu – wszystko to VW ma pod kontrolą. A właśnie technologie, dzięki którym poziom wykonania samochodów tej marki jest tak wysoki sprawiają, że także ich awaryjność jest niska.

4. Miejsce BMW: Trzyma wysoki poziom

6 Gran Coupe - Ujmuje elegancją i opływowymi kształtami. Wysoka jakość to w wypadku BMW sprawa honoru – wnętrze Gran Coupé może być wzorem.
plus Perfekcyjnie położony lakier, zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu auta, równe powierzchnie na styku poszczególnych części nadwozia.
minus Równe, ale szerokie szczeliny między elementami karoserii, z tyłu niezbyt dokładnie spasowane drzwi.

Seria 1 - „Jedynka” nadrabia zaległości – konstrukcję auta pomyślano tak, by możliwe było staranniejsze wykonanie nadwozia.
plus Materiały w kabinie sprawiają bardzo dobre wrażenie, precyzyjne wykończenie tapicerki.
minus Szerokie szczeliny, nie zawsze równo spasowane blachy nadwozia, drzwi otwierają się z trudnością.

Po autach BMW widać dbałość o szczegół, całość wykończona jest starannie. Specyficzny model, jakim jest „szóstka” Gran Coupé, ma tylko minimalne uchybienia pod względem jakości nadwozia, wnętrze jest na najwyższym poziomie. Niewiele gorzej wypada znacznie popularniejsza „jedynka”, która może się pochwalić starannie wykończoną tapicerką, a tworzywa i tkaniny w jej wnętrzu okazują się całkiem przyjemne w dotyku.

Obawy o trwałość i niezawodność samochodów BMW podczas wieloletniego użytkowania nie mają podstaw – z badań rzeczoznawców wynika, że auta tej marki nie są awaryjne. Dobrą opinię BMW wystawiają również głosujący w redakcyjnym plebiscycie „Najlepsze samochody roku”. 28% z nich wskazało na BMW jako na markę niezawodną, a 58% uważa, że auta BMW są solidne i dobrze wykonane.

5. Miejsce Mercedes: Klasa A nie taka doskonała

Klasa S - Flagowy model Mercedesa, jak zawsze jest pełen technicznych wynalazków. Jego sylwetka i jakość wykonania mają spełniać najwyższe wymagania.
plus Przyjemna cisza we wnętrzu, bo brak jakichkolwiek niepożądanych odgłosów, świetna jakość tapicerki.
minus Niezbyt estetyczne miejsca klejenia części nadwozia, nie najwyższa jakość lakierowania.

Klasa A - Mercedes całkowicie zmienił pomysł na A-klasę przekształcając ją z vana w auto usportowione. Sprzedaż wzrosła, ale czy jakość odpowiada oczekiwaniom?
plus Estetyczna tablica rozdzielcza z ozdobnikami pokrytymi metalem.
minus Widoczne spawy elementów nadwozia, a także widoczne miejsca klejenia oraz śruby.

Nie każde auto obwożące na masce gwiazdę Mercedesa jest perfekcyjnie wykonane. Nowa Klasa S trzyma pod tym względem poziom bezpośrednich konkurentów spod znaku Audi i BMW, ale Klasa A na pewno nie jest najlepsza w gronie kompaktów. Chodzi nie tylko o taki drobiazg, jak słabo ryflowane i nieporęczne pokrętła na tablicy rozdzielczej.

Gorzej, że gdzieniegdzie widoczne są spawy karoserii – np. na drzwiach, w innym miejscu zaś kłują w oczy miejsca klejenia blach nadwozia. Wszystko to sprawia, że Klasa A nie gwarantuje najwyższej jakości, na jaką stać Mercedesa. A tę Czytelnicy „amis” potrafią jednak docenić – 46% zapytanych twierdzi, że auta tej marki są dobrze wykonane.

6. Miejsce Kia: Porządnie i solidnie, mało niedoróbek

Sportage - To najlepiej sprzedający się u nas SUV – widać, że zaufanie do „koreańczyków” rośnie. Sportage jest krewniaczką Hyundaia ix35 (trzeci pośród SUV-ów w Polsce).
plus Bardzo wysoka jakość powłoki lakierowej, równa szerokość szczelin nadwozia, staranny montaż elementów karoserii.
minus Dużo twardego plastiku w kabinie pasażerskiej, zdarzają się nieobrobione, ostre krawędzie.

Rio - Rio to model pośredni między autem małym, a kompaktowym. Nie tak popularna jak Cee’d czy Venga, ale prezentująca wysoki poziom wykonania.
plus Szerokość szczelin, precyzja pasowania części nadwozia i jakość pokrycia lakierem – wysokie.
minus Dużo twardego plastiku we wnętrzu, niektóre krawędzie nie dość dokładnie zeszlifowane. Słychać odgłosy trzeszczenia.

Popularność samochodów Kii i Hyundaia (tworzą wspólny koncern) świadczy o tym, że Polacy przekonali się do aut z Korei. W pięciu klasach samochodów, w pierwszej dziesiątce wg wielkości sprzedaży zawsze znajdzie się Kia albo Hyundai, albo jeden i drugi. Pod względem jakości karoserii i precyzji montażu Kia może się równać z niemieckimi markami premium. Badania Dekry świadczą z kolei o niskiej awaryjności „koreańczyków”.

Na dodatek auta są objęte siedmioletnią gwarancją, co ma wzbudzić zaufanie do ich jakości. Wszystko to pozwala wybaczyć drobne mankamenty, jak widoczne punkty zgrzewania z tyłu nadwozia Sportage’a albo po wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika w Rio.

7. Miejsce Peugeot: Młodsze auto prezentuje wyższy poziom

508 - jest sprzedawany od 2011 roku i ma dość bogate wyposażenie. Reprezentuje Peugeota w gronie aut klasy średniej.
plus Przyjemnie lekko otwierające się i zamykające drzwi, wysoka jakość lakieru.
minus Niedokładne pasowanie elementów nadwozia, cienka warstwa lakieru w komorze silnika.

308 - zadebiutował w zeszłym roku. Kompaktowe auto chwaliliśmy miesiąc temu w teście m.in. za wysoką jakość kabiny.
plus Wąskie, równe szczeliny między częściami karoserii, bardzo lekko domykające się drzwi, gładka powłoka lakieru.
minus Stukot podczas jazdy po nierównej nawierzchni.

Peugeot 308 ma wąskie i równe szczeliny pomiędzy elementami nadwozia, został bardzo precyzyjnie zmontowany i ma gładko położony lakier. We wnętrzu zastosowano tworzywa o różnej strukturze, estetyczne i rozmieszczone w przemyślany sposób. Wraz z detalami wystroju wykonanymi z prawdziwego aluminium dają one wrażenie wysokiej jakości i elegancji.

Pozytywny obraz zakłócają jednak niezbyt starannie wykończone krawędzie plastików na samym dole tablicy rozdzielczej nad pedałami, wybrzuszenia skórzanej tapicerki i lekki stukot dobiegający podczas jazdy po kiepskich drogach. Peugeot 508, mimo że jest autem wyższej klasy i droższym, wypada gorzej niż 308.

8. Miejsce Opel: Mniejszy model lepszy od większego

Insignia - Model po liftingu ma nowe reflektory i zmieniony przód – pod względem sprzedaży Insignia zajmuje 5. miejsce w Polsce wśród samochodów klasy średniej.
plus Drzwi zamykają się lekko i z przyjemnym „kliknięciem”, dobrze położony lakier.
minus Ostre krawędzie kieszeni w tylnych drzwiach, skrzypienie plastików podczas jazdy.

Adam - Nietypowy maluch chce być konkurentem Mini i Audi A1. Nie jest tani, ale dzięki licznym akcesoriom można mu nadać niepowtarzalny wygląd.
plus Wysoka jakość nadwozia oraz powłoki lakierowej, wygodne fotele, ergonomiczne pokrętła.
minus Drzwi otwierają się z pewnym oporem i wydają „blaszany” odgłos przy zamykaniu, materiały we wnętrzu w dotyku – takie sobie.

Insignia poddana zeszłej jesieni stylistycznym zmianom zyskała na wyglądzie, a jej wnętrze sprawia o wiele lepsze wrażenie. Przyczyniają się do tego ładnie wyglądające materiały użyte do wykończenia kabiny. Jednak, jeśli przyjrzeć się dokładniej, można zauważyć ostre krawędzie plastików czy nieco pofałdowaną skórę tapicerki; z tablicy rozdzielczej podczas jazdy dobiega skrzypienie.

Mały Adam też całkiem cichy nie jest, ale mimo drobnych mankamentów, prezentuje zaskakująco wysoki poziom, jak na mały samochód. Według głosujących w plebiscycie „Best Cars” jakość wykonania nie jest jednak najmocniejszą cechą Opli. Większe uznanie marka ta zdobyła w kategorii „cena odpowiada wartości”.

9. Miejsce Skoda: Solidnie, ale bez emocji

Superb - Mnóstwo miejsca i wygoda za rozsądną cenę – tak można określić Superba, który po VW Passacie jest najchętniej u nas kupowanym autem średniej klasy.
plus Wysoka jakość wykonania wnętrza, eleganckie lakierowane elementy w kabinie.
minus Skórzana tapicerka w niektórych miejscach lekko pofałdowana, na drogach o zniszczonej nawierzchni stuki od zawieszenia.

Rapid Spaceback - Z zewnątrz nieduży, w środku całkiem pojemny – Rapid Spaceback ma być przede wszystkim funkcjonalny. Jak to u Skody.
plus Wąskie i równe szczeliny między elementami nadwozia, dobrze spasowane i lekko zamykające się drzwi.
minus We wnętrzu przeważnie twardy plastik, niektóre szwy tapicerki niezbyt równe.

Skoda korzysta z doświadczeń większego brata – Volkswagena. Świadczą o tym bardzo precyzyjnie zmontowane nadwozia i bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Superb, najelegantszy model Skody, pod względem jakości nie osiąga poziomu VW czy Audi, ale i tak robi bardzo dobre wrażenie.

Także młodszy, mniejszy i tańszy model – Rapid Spaceback – chociaż pod względem wyposażenia znacznie uboższy i wykonany z mniej wyrafinowanych materiałów, prezentuje przyzwoity poziom jakości. To dobra wiadomość, bo czeska marka piąty rok z rzędu sprzedaje na naszym rynku najwięcej aut. 8% uczestników plebiscytu „Najlepsze samochody roku 2014” uważa auta Skody za niezawodne.

10. Miejsce Ford: Wstydliwe szczegóły

S-Max - jest konstrukcyjnie spokrewniony z popularnym Mondeo. Ma wzięcie, bo może przewieźć nawet 7 pasażerów i ma duży bagażnik.
plus Trwałe materiały w dobrze rozplanowanym wnętrzu, równe szczeliny nadwozia.
minus Drzwi zacinają się przy otwieraniu, przeciętna jakość lakierowania, niska jakość wykończenia tapicerki.

Focus - Focus Turnier należy do klasy kompaktów, w której brylują Skoda, Volkswagen czy marki koreańskie. I one okazują się lepiej wykonane niż Focus.
plus Drzwi otwierają się lekko, elementy tapicerowane są zrobione bardzo starannie.
minus Marnie położony lakier, nierówne szczeliny między elementami karoserii, ostre krawędzie w kabinie, skrzypienie podczas jazdy.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Fordy wykonane są starannie, a zastosowane plastiki czy tapicerka mają wysoką jakość. Jeśli jednak przyjrzeć się szczegółom, można natknąć się w kabinie na kratki nawiewu powietrza z ostrymi krawędziami albo na chromowane „na błysk” pokrętła, które są śliskie i niełatwo ująć je w palce.

Na zewnątrz widać, że nie wszystkie miejsca łączenia części nadwozia są równe, a szczeliny między nimi mają w wielu miejscach różną szerokość. Nadwozie dużego vana S-Max jest nieco lepiej wykonane, ale z wnętrza w czasie jazdy dobiega irytujące stukanie. 6% Czytelników głosujących w naszym plebiscycie „Najlepsze samochody roku 2014” uważa Fordy za niezawodne.

Tak testowaliśmy
Solidność wykonania 20 modeli oceniliśmy wnikliwie im się przyglądając. Braliśmy pod lupę po dwa modele jednego producenta. Liczyła się szerokość szpar pomiędzy elementami nadwozia, to jak położono lakier, czy równo osadzono drzwi, wygląd plastików i tapicerki, czy tworzywa są przyjemne w dotyku, na ile równo i starannie fotele obszyto tkaniną lub skórą. Na koniec każdy z 20 samochodów odbył przejażdżkę po kocich łbach, tramwajowych torach i wystających z asfaltu pokrywach studzienek, żebyśmy mogli sprawdzić, czy w autach nic nie grzechocze i nie trzeszczy. Szczegółowe zapiski na specjalnym formularzu pozwoliły nam stworzyć ranking, przy czym kolejność w nim dotyczy całej marki, a nie poszczególnych modeli.

Tekst Roman Skąpski, Marcus Peters, fot. Ingolf Pompe

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Identyczna szerokość szczelin między elementami karoserii, porządne plastiki i równe szwy tapicerki – jakie to ma właściwie znaczenie? Bardzo duże, bo tylko solidnie zmontowane auto może być niezawodne. Czy Kia Rio jest wykonana tak dobrze jak Mercedes S?Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-01 16:25:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij