Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Koniec epoki papierowej

Tak dobrze jeszcze nie było! Polscy producenci programów nawigacyjnych dla palmtopów wreszcie zrozumieli, że ich produkt to żaden luksus. Z końcem 2006 r. planowane były dwie znaczące premiery i poważna obniżka cen.

2012-10-12
AutoMapa w mieście AutoMapa w mieście

Wygląda na to, że epoka papierowych map i atlasów kończy się na dobre. Praktycznie, za niespełna 400 zł można zostać szczęśliwym posiadaczem oprogramowania nawigacyjnego i zakończyć swoją przygodę z wertowaniem setek stron, schowkiem wypchanym makulaturą, czy robieniem z siebie "Jasia Fasoli" szukającego adresu w obcym mieście. Do pełni szczęścia potrzebny jeszcze będzie palmtop, ale już teraz dynamika sprzedaży tych urządzeń jest tak wielka, że prognozy o powszechności ich zastosowania w najbliższym czasie są nad wyraz realne.

Autorem pierwszej niespodzianki jest firma Imagis - twórca oprogramowania MapaMap. Najnowsza wersja tej aplikacji, oznaczona symbolem v 3.0, już w listopadzie trafiła do sprzedaży. Nie byłoby w tym niczego nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że po trzech eksperymentach Imagis dopracował się wreszcie przyjaznego dla użytkownika zarządzania zbiorem map oraz stabilnej wersji swojego softu. Te dwa atuty, w połączeniu z najwyższej próby mapą Polski, tworzą zupełnie nową jakość, godną polecenia jadącym w nieznane.

Druga wielka premiera szykuje się nam prawdopodobnie na początku nowego roku. AutoMapa v 4.0, bo o niej mowa, z pewnością będzie nieco droższa, lecz ma zawierać nie lada luksusy. Po pierwsze, oprócz dróg naszego kraju, dostępny będzie pakiet AutoMapa EU zawierający mapy szczegółowe całej Europy. Po drugie, wzorem wszystkich zagranicznych produktów, trasa będzie mogła być wyświetlana w trybie przestrzennym - "z lotu ptaka". Wreszcie po trzecie, w produkcie tym, jako jedynym w Polsce, wciąż rozbudowywana jest liczba szczegółowych obrysów budynków wraz z przynależnymi im danymi adresowymi. Ta ostatnia cecha umożliwia łatwą i szybką orientację w nieznanym terenie oraz wzrokowe zlokalizowanie przez kierowcę celu podróży.

Na następnych stronach przedstawiamy opis obu aplikacji oraz ich nowe funkcje. Warto dodać, że przedstawiane polskie programy nawigacyjne są dokładniejsze pod względem zawartości map od tego, co oferuje wielu markowych, zagranicznych producentów.

MapaMap V 3.0

Zasadniczą cechą tej aplikacji jest nowy interfejs o nazwie "Finger Friendly". Umożliwia on obsługę systemu nawigacyjnego palcami, zamiast stosowanym w urządzeniach Pocket PC, niewygodnym dla wielu osób rysikiem. Nowy interfejs jest intuicyjny i prosty w obsłudze. Oferuje m.in. wprowadzenie dowolnej ilości punktów na mapie, przez które chcemy przejechać oraz modyfikację wyznaczonej trasy poprzez wykorzystanie funkcji "jedź przez okolicę". Umożliwia także dodawanie przez użytkownika własnych "ulubionych" punktów na mapie i utworzenie własnego profilu. System pozwala na przeprowadzenie symulacji trasy i zaplanowanie podróży poprzez dodawanie, usuwanie oraz zmianę kolejności odwiedzanych miejsc.

MapaMap 3.0 ma jedną z najbogatszych baz danych nawigacyjnych o Polsce. Zawiera 1,7 mln adresów oraz 1260 szczegółowych planów miast i miejscowości - z adresami i nazwami ulic, które umożliwiają nawigację "od drzwi do drzwi". Ma też bazę fotoradarów udostępnioną dzięki uprzejmości Komendy Głównej Policji oraz ponad 72 tys. POI, czyli obiektów takich, jak hotele, restauracje, stacje benzynowe, bankomaty, szpitale, apteki, warsztaty samochodowe.

Absolutną nowością jest roczny pakiet ubezpieczeniowy Assistance, jaki w cenie MapaMap 3.0 nabywca otrzymuje na rok. Ubezpieczenie obowiązuje na terenie całej Polski. MapaMap Assistance to 24-godzinna gotowość Centrum Alarmowego do organizowania pomocy użytkownikowi. W jej ramach ma on zapewnione bezpłatne świadczenia - naprawę pojazdu na drodze po awarii, holowanie pojazdu do warsztatu, wynajem pojazdu zastępczego, pomoc w przypadku włamania lub zatrzaśnięcia kluczyków, dostarczenie paliwa do unieruchomionego auta, pokrycie kosztów noclegu w hotelu w razie awarii pojazdu, opłacenie parkingu strzeżonego itp. Począwszy od wersji 3.0, MapaMap będzie dostępna wraz z mapami drogowymi Europy Zachodniej. Dostawcą map Europy do systemu będzie firma TeleAtlas. Nie jest jeszcze znana cena tego udogodnienia.

AutoMapa V 4.0 EU

Premierę wersji 4.0 odkładano wielokrotnie ze względu na żmudną standaryzację danych dotyczących map wielu krajów oraz trudności z "upakowaniem" ogromnej ilości informacji przy wymogu jednoczesnego szybkiego przetwarzania ich przez aplikację. Obsługa pełnej mapy Europy będzie możliwa bez konieczności przełączania czy przeładowywania map. W stosunku do wcześniejszych wersji, oprócz czysto technicznych zmian, rozszerzających możliwość instalacji programu na nowych urządzeniach, do zasadniczych przeobrażeń doszło w prezentacji trasy oraz graficznym interfejsie użytkownika.

Szczególnie ceniony widok 3D mapy ma być przydatny na urządzeniach pracujących z ekranem w poziomie. Błyskawiczne wybranie celu podróży z menu "Jedź do..." jest teraz podobne do tego, jakie znajduje się w wielu renomowanych, światowych produktach. Komponenty ekranowe obsługuje się za pomocą klawiszy sprzętowych zamiast rysikiem. Przeprojektowano okno aplikacji, przebudowano panele "Pilota" i "Komputera Pokładowego", dołożono nowe panele informacyjne oraz niezależne układy ekranu dla urządzeń pracujących w poziomie - lepiej wykorzystujące proporcje i rozmiary ekranu. Rozbudowano możliwości parametryzowania trasy (Szybka, Optymalna, Krótka, Terenowa, Przełajowa i Piesza). Można także pomijać płatne odcinki dróg i przeprawy promowe, czego nie było we wcześniejszych wersjach. Pojawi się ostrzeganie po przekroczeniu bezpiecznej prędkości oraz dostosowanie poziomu dźwięku komunikatów do tempa ruchu. Nowinką jest emulacja śledzenia w sytuacji zaniku sygnału GPS, np. podczas jazdy w tunelach.

Dokładność zawartej w tym pakiecie mapy Polski jest rewelacyjna - przeszło 1100 miast i miejscowości z pełnymi danymi adresowymi oraz 1,5 miliona budynków odwzorowanych z dokładnością do 1-2 metrów. Należy się liczyć, że baza ta zostanie poszerzona do czasu debiutu rynkowego Auto Mapy 4.0. Cena ma być mocno konkurencyjna w porównaniu z ceną wcześniejszej wersji.

Tekst: Jędrzej Nosal
Zdjęcia: producenci i autor

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Tak dobrze jeszcze nie było! Polscy producenci programów nawigacyjnych dla palmtopów wreszcie zrozumieli, że ich produkt to żaden luksus. Z końcem 2006 r. planowane były dwie znaczące premiery i poważna obniżka cen.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij