Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Maluchy z automatem: Dobre z automatu

Małe auta z automatem? Czemu nie, taka skrzynia świetnie sprawdza się w mieście. Ale nie każda, marnie działają zwłaszcza zautomatyzowane skrzynie mechaniczne. Podpowiadamy, na które rozwiązanie warto się zdecydować.  

2014-04-18

Pierwszy raz zimne poty oblewają nas na podjeździe na piętrowy parking. Próbujemy wspiąć się na trzecią kondygnację, a tu nasza Skoda Citigo zaczyna staczać się w dół! Jakim prawem?! Dźwignia skrzyni biegów znajduje się przecież w pozycji D. Sięgamy po hamulec ręczny i umiejętnie nim operując jakoś pokonujemy podjazd. Na tym mocne wrażenia się nie kończą. Wyjeżdżając z parkingu chcemy włączyć się do ruchu, ale zanim po naciśnięciu pedału gazu skrzynia wybierze właściwe przełożenie i auto ruszy z miejsca, samochody nadjeżdżające z lewej strony są już niebezpiecznie blisko. Sorry, macie rację, na waszym miejscu też byśmy trąbili.

Podobnie jak jej krewniaka VW Up!-a, Skodę Citigo można kupić ze zautomatyzowaną mechaniczną skrzynią biegów, w której pracą sprzęgła i zmianami przełożeń sterują siłowniki. Skonstruowano ją w oparciu o mechaniczną skrzynię pięciobiegową, dlatego dopłata w wysokości 2625 zł nie jest przesadnie wysoka. Tradycyjne skrzynie automatyczne bywają dwa razy droższe.

Zmiana biegów w Citigo trwa za długo
Niska cena tej przekładni to chyba jedyna jej zaleta. Nie dość, że nie radzi sobie ze stromymi podjazdami, to w sumie niezły komfort jazdy małą Skodą niweczą długie przerwy w dopływie siły napędowej spowodowane powolną zmianą biegów. Przy każdej powstają szarpnięcia wstrząsające głowami pasażerów, a ponieważ Citigo raz namyśla się krócej, a raz dłużej nim wybierze przełożenie, nie sposób wypracować sobie płynnego sposobu jazdy. Ręczna zmiana biegów niewiele zmienia, bo przełożenia wcale nie są wybierane szybciej.

Zautomatyzowana skrzynia z koncernu VW nie jest wyjątkiem. Z powodu swojej konstrukcji słabo spisują się także tego rodzaju skrzynie w autach innych marek. Obok VW i Skody w maluchach instalują je Citroën, Fiat, Peugeot, czy Smart. Ale nie wszystkie automaty w małych autach zasługują na krytykę.

Lepiej wybrać dobrą tradycyjną automatyczną skrzynię, w której siła napędowa bez szarpnięć przenoszona jest za pośrednictwem dwóch łopatkowych kół w kąpieli olejowej. W wielu małych samochodach stosuje się niewielkie czterostopniowe automaty, które z powodu długich przełożeń powodują wzrost zużycia paliwa nawet o 1 l/100 km. Ponieważ skrzynia automatyczna pochłania trochę siły napędowej (poślizg), nieduże motorki małych aut mają dość ciężkie zadanie. Dlatego automaty polecamy w zestawieniu z silnikami o mocy co najmniej 90 KM.

Dwusprzęgłowa – dobra do małych aut Takich problemów nie ma w wypadku aut ze skrzyniami dwusprzęgłowymi. Są to w zasadzie dwie skrzynie w jednej obudowie, gdzie za pomocą dwóch sprzęgieł przełożenia są zmieniane w ułamku sekundy, niemal bez jakiejkolwiek przerwy w dopływie momentu napędowego. Ponieważ skrzynie te mają sześć lub siedem przełożeń, nie powodują większego zużycia paliwa, jak to się dzieje w przekładniach zautomatyzowanych, a samymi biegami żonglują tak sprawnie i komfortowo jak klasyczne automaty. Skrzynie dwusprzęgłowe mają VW Polo, Alfa Romeo Mito i Ford Fiesta.

Skoro dodatkowe biegi potrafią spowodować zmniejszenie zużycia paliwa, to skrzynie bezstopniowe (CVT) muszą być spełnieniem marzeń każdego inżyniera. Moment napędowy jest w nich przenoszony najczęściej za pomocą stalowej taśmy znajdującej się pomiędzy dwoma kołami w kształcie stożków. Przełożenie wybierane jest płynnie (bezstopniowo), a auto przyspiesza bez szarpnięć.

Jednak z wyjątkiem krajów azjatyckich skrzynie CVT nie zrobiły dotąd kariery, bo są montowane w samochodach ze słabymi silnikami, które na wysokich obrotach są za głośne a ich osiągi pozostawiają sporo do życzenia. Wyjątkiem jest Toyota Yaris Hybrid, w której niezbyt mocny silnik benzynowy wspierany jest przez jednostkę elektryczną o sporej mocy (45 kW).

Nie z tą skrzynią

Skoda Citigo 1.0 75KM
Cena 40 715 zł
Rodzaj automatu zautomat. mechan.
Dopłata za automat 2625 zł
0–100 km/h 13,2 s
Prędkość maksymalna 171 km/h
Długie przerwy w dostawie siły napędowej i nieprzewidywalne czasy zmiany przełożenia powodują, że zautomatyzowana skrzynia mechaniczna w Citigo rozczarowuje i mimo przystępnej ceny, nie warto jej kupować.

Te maluchy z automatem warto kupić

Alfa Romeo MiTo 1.4 135KM
Cena 80 900 zł
Rodzaj automatu skrzynia 2-sprzęgłowa
Dopłata za automat 8000 zł
0–100 km/h 8,2 s
Prędkość maksymalna 207 km/h
W zestawieniu z mocnym silnikiem Multi- Air „szybka” sześciobiegowa skrzynia z dwoma sprzęgłami czyni z małej Alfy Romeo groźnego konkurenta Mini i Audi A1 w wersjach z automatami.

Ford Fiesta 1.0 100KM
Cena 51 000 zł
Rodzaj automatu skrzynia 2-sprzęgłowa
Dopłata za automat 9000 zł
0–100 km/h 11,2 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Ford w Fieście z silnikiem 1.0 Ecoboost zastosował skrzynię dwusprzęgłową z sześcioma przełożeniami – zmienia ona biegi bardzo szybko, a przy tym płynnie. Kto szuka Fiesty z automatem, może śmiało po nią sięgać.

Kia Picanto 1.2 85KM
Cena 39 990 zł
Rodzaj automatu klasyczny automat
Dopłata za automat 4000 zł
0–100 km/h 13,4 s
Prędkość maksymalna 163 km/h
Tradycyjna czterostopniowa skrzynia automatyczna nie należy już wprawdzie do najnowszych urządzeń tego rodzaju, ale wyposażona w nią Kia Picanto (tylko z silnikiem 1.2) należy do najtańszych maluchów z automatem.

Opel Corsa 1.4 100KM
Cena 53 750 zł
Rodzaj automatu klasyczny automat
Dopłata za automat 5000 zł
0–100 km/h 13,9 s
Prędkość maksymalna 172 km/h
Opel daje wybór – oprócz niemrawej zautomatyzowanej skrzyni mechanicznej do Corsy oferuje znacznie bardziej harmonijnie pracującą czterostopniową klasyczną skrzynię automatyczną.

Toyota Yaris Hybrid
Cena 69 700 zł
Rodzaj automatu CVT
Dopłata za automat seryjny
0–100 km/h 11,8 s
Prędkośc maksymalna 165 km/h
Chociaż ma przekładnię CVT, hybrydowy Yaris zasługuje na pochwałę i wart jest zakupu, bo mocny silnik elektryczny kompensuje w nim niedostatki mocy jednostki benzynowej i zwiększa komfort pracy układu napędowego.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Chciałbym zwrócić uwagę, że Toyota Yaris nie posiada przekładni CVT, choć często jest tak podawane w opisie tego samochodu. Wszystkie trzy silniki (spalinowy, elektryczny służący do napędu samochodu oraz dodatkowy wykorzystywany jako rozrusznik i generator prądu) są na stałe połączone ze sobą za pośrednictwem przekładni planetarnych rozdziału mocy i planetarnej przekładni redukcyjnej, znajdujących się w przekładni napędowej, przekazującej napęd na przednie koła.
     

    pmich, 2014-04-24 15:30:17
  • avatar
    zgłoś
    Małe samochody są głównie przeznaczone do miasta. W miastach często są korki, a w korkach niezastąpiona jest skrzynia automatyczna. Jednak nie wszystkie są dobre.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-18 13:26:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij