Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Miasto 2030: Jazda autonomiczna - cz.2

Dziś nawet najtańsze samochody wyposaża się w systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy. Ich liczba stale rośnie. Wszystko po to, by jazda była bezpieczna.

2014-09-12
Wszechobecne radary, kamery i czujniki sprawiają, że współczesne auta całkiem nieźle „widzą” – nawet lepiej niż człowiek

TO KUPISZ JUŻ DZISIAJ

Pre Crash

Zapewnia ochronę przeciwzderzeniową. Zaczyna działać, gdy auto podlega gwałtownym przeciążeniom, np. podczas nagłego hamowania lub gdy wpada w poślizg. Pre Crash stara się ochronić pasażerów przed groźnymi skutkami wypadku. W tym celu automatycznie napinane są pasy bezpieczeństwa i domykane okna oraz szyberdach (chroni to pasażerów przed uderzeniami odłamków szkła lub łamiących się plastików).

Elektronika w aucie zapewnia więcej bezpieczeństwa, ale odbiera niezależność

W autach wyposażonych w elektrycznie ustawiane fotele oparcie samo podnosi się do pionu, by kierowca przyjął pozycję, która pozwoli poduszce powietrznej najskuteczniej chronić jego ciało przed obrażeniami.

Multi Collision Brake

Aktywuje się, gdy dojdzie do wypadku. Uderzenie w tył pojazdu lub uderzenie przodem, np. w barierę energochłonną, powoduje uruchomienie systemu, który automatycznie wyhamowuje samochód do prędkości 10 km/h. Zapobiega to wypchnięciu uderzonego auta na przeciwległy pas ruchu i czołowemu zderzeniu z innym, nadjeżdżającym z przeciwka.

Attention Assist

Kontroluje kondycję psychofizyczną kierowcy. Jeśli wykryje sygnały, które mogą świadczyć o braku koncentracji (zbyt częste mruganie powiekami, bezwiedne przekraczanie bocznej lub środkowej linii na drodze), zaproponuje przerwę w podróży, wyświetlając na ekranie komputera pokładowego symbol filiżanki z kawą.

Collision Assist

System nieustannie kontroluje prędkość auta oraz odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli pojawia się ryzyko najechania na samochód jadący z przodu, ostrzeże kierowcę sygnałem świetlnym i dźwiękowym. Przy prędkości nie przekraczającej 30 km/h samoczynnie rozpocznie hamowanie, zatrzymując pojazd, by uniknąć zderzenia. W zależności od marki pojazdu stosowane są kamera (np. w Skodzie Citigo) albo radar (np. w Volvo V40).

Aktywny tempomat

Utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość oraz odległość od auta jadącego z przodu. Kiedy samochód zbliża się do auta jadącego wolniej, automatycznie zwalnia, dostosowując prędkość do warunków jazdy. Utrzymuje cały czas bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Kiedy kierowca zmieni pas ruchu albo auto jadące z przodu przyspieszy lub opuści dotychczasowy pas ruchu, samochód samoczynnie przyspiesza do zadanej wcześniej prędkości. Aktywne tempomaty potrafią dziś nie tylko zwalniać i przyspieszać, ale też zatrzymać auto i ponownie ruszyć. System korzysta z radaru odległości oraz z kamery, zapewnia też bezpieczeństwo podczas jazdy we mgle.

Rozpoznawanie znaków drogowych

Korzysta z kamery, która rejestruje mijane znaki – ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania i odwołania tych znaków. W warunkach ograniczonej widoczności, gdy kierowca jest zmęczony lub kiedy na drodze panuje spory ruch, łatwo przeoczyć ważny znak drogowy.

TO POJAWI SIĘ WKRÓTCE

Aktywny tempomat z funkcją śledzenia

To rozwinięcie systemów oferowanych dzisiaj (aktywny tempomat z asystentem pasa ruchu). Auto ma poruszać się torem pojazdu jadącego z przodu. Kierowca będzie tylko musiał pilnować, żeby nie pojechać za kimś pod jego garaż! To przedsmak autonomicznej jazdy – siedzisz za kierownicą, ale nie prowadzisz auta tylko je kontrolujesz. Prototypy już jeżdżą.

System w pełni automatycznego parkowania

Kierowca nie będzie tracił czasu na szukanie miejsca do parkowania. Zrobi to za niego sam samochód. Przywołanie auta nastąpi poprzez wysłanie smsa lub po uruchomieniu specjalnej aplikacji. Samochody parkujące samodzielnie potrzebują mniej miejsca (nie trzeba do nich wsiadać). System korzysta z dokładnych map GPS oraz czujników radarowych systemu automatycznego parkowania.

Car to car communication

Idea polega na tym, żeby samochody poruszające się w tej samej okolicy informowały się nawzajem o zagrożeniach związanych z ruchem drogowym (wypadek, przejazd pojazdu uprzywilejowanego). Rozwinięciem systemu byłoby informowanie o stanie trzeba do nich wsiadać). System korzysta z dokładnych map GPS oraz czujników radarowych systemu automatycznego parkowania.  

System unikający zderzenia z barierą energochłonną

Zbawienie dla wszystkich, którym zdarzyło się przysnąć za kierownicą na autostradzie. Za pomocą układu hamulcowego i kierowniczego system skoryguje tor jazdy auta. Debiut już w tym roku w Volvo XC90. 7Car to car communication Idea polega na tym, żeby samochody poruszające się w tej samej okolicy informowały się nawzajem o zagrożeniach związanych z ruchem drogowym (wypadek, przejazd pojazdu uprzywilejowanego). Rozwinięciem systemu byłoby informowanie o stanie nawierzchni, pogodzie (np. mgła), korkach, robotach drogowych, a nawet o długości trwania „zielonej fali” na konkretnym skrzyżowaniu po to, by kierowca dobrał odpowiednią prędkość jazdy. Na drogach byłoby bezpieczniej, a ruch odbywałby się w sposób bardziej płynny. Warunkiem jest, by wszystkie samochody miały taki system.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    I bardzo dobrze - może będzie mniej wypadków na drogach. 

    beret, 2014-09-12 16:16:28
  • avatar
    zgłoś
    Dziś nawet najtańsze samochody wyposaża się w systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy. Ich liczba stale rośnie. Wszystko po to, by jazda była bezpieczna.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-12 11:08:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij