Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Na tablicy przyrządów - Zegarowy mikrokosmos

Tablica przyrządów to jeden z najbardziej charakterystycznych detali każdego samochodu. Kiedy wzrok kierowcy odrywa się od drogi, kieruje się najczęściej właśnie na zegary. Oto nasz subiektywny wybór instrumentów. Smacznego.

2011-11-16
zegary Lamborghini Aventador - cyfrowo, ale analogowo Oto supersamochód z wirtualną wskazówką - tablica przyrządów najnowszego Lambo składa się bowiem z samych pikseli na ekranach TFT. Wszystkie wskaźniki udają jednak, że są analogowe. Pośrodku można wywołać zarówno prędkościomierz jak i obrotomierz, po bokach znajdują się wskazania ilości paliwa, temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia oleju oraz temperatury oleju.

Istnieje jeden powód, dlaczego dziś, kiedy można z nimi zrobić w zasadzie wszystko, wskaźniki w samochodach pozostają analogowe. Nawet jeśli często obróbka danych jest cyfrowa, nawet jeśli zegar nie jest prawdziwy, lecz tylko wyświetlony na ekranie, to na końcu i tak mamy do czynienia ze skalą i wskazówką.

I wcale nie chodzi o tradycję ani wzornictwo. Wynika to z bardziej fundamentalnej sprawy - ze sposobu, w jaki człowiek odbiera informacje. Lepiej odczytujemy dane analogowe i wcale niekoniecznie chodzi o konkretną liczbę jaką pokazuje wskazówka, lecz o samą zmianę wskazania. Szybciej do nas trafia - czy dany parametr się zmienia i jak szybko się zmienia. Dopiero w drugiej kolejności trafia do nas dokładny odczyt. W wypadku wskaźnika cyfrowego, jeśli zmiany następują szybko, nie da się ani odczytać wskazania, ani oszacować tempa zmian. Dla naszego sposobu odbierania sygnałów lepszy jest wskaźnik analogowy - wskazówka albo słupek, który rośnie lub maleje.

A więc zegar to podstawa. Dopiero w tym momencie na scenę wkraczają tradycja oraz styliści. I pojawia się rozmaitość...

Zaprasamy na prezentację najciekawszych zegarów w naszej galerii zdjęć.

Tekst Roman Popkiewicz
Amis 7/2011

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mnie jakoś zawsze urzekały zegary Mercedesa i Volvo. Nie pytajcie dlaczego, bo nie wiem.
    ~Samuraj, 2011-11-17 01:54:01
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe tylko czy pomagają, czy też utrudniają życie kierowcy."Zaprojektowane według najlepszych niemieckich wzorców, instrumenty „508"" - i na to głosuję. Jest co trzeba i gdzie trzeba.Może i takie wspomniane tutaj Audi czy bratni VW nie mają takiego polotu designera, ale gdzie się czyta to zawsze podkreślana jest ergonomia. Pytanie co dla kogo jest ważniejsze. Wybór jest.
    garfield, 2011-11-16 21:02:15
  • avatar
    zgłoś
    Dla mnie majstersztykiem zegarowym jest przytoczony Mustang. Choć nie ma super ekranów i ciekawej szaty graficznej to zawsze można zmienić kolor podświetlenia.
    ~Samuraj, 2011-11-16 12:14:03
  • avatar
    zgłoś
    Tablica przyrządów to jeden z najbardziej charakterystycznych detali każdego samochodu. Kiedy wzrok kierowcy odrywa się od drogi, kieruje się najczęściej właśnie na zegary. Oto nasz subiektywny wybór instrumentów. Smacznego.
    auto motor i sport, 2011-11-16 08:36:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij