Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Najlepsze silniki 6-cylindrowe ostatniej dekady

Silniki 6-cylindrowe kojarzą Ci się z Porsche i BMW? I słusznie, ale w naszym zestawieniu pojawiły się także konstrukcje innych producentów. Zobacz, najlepsze silniki z sześcioma cylindrami ostatnich 10 lat.

Konrad Maruszczak 2015-11-05
Silnik

Przez ostatnie 10 lat na rynku motoryzacyjnym pojawiło się wiele świetnych jednostek z sześcioma cylindrami. W zestawieniu pojawiły się silniki V6, ustawione w rzędzie oraz jeden bokser. Te konstrukcje zasługują nie tylko na uznanie pod względem osiągów czy ścieżki dźwiękowej, jaką z siebie wydobywają, ale też charakteryzują się niską awaryjnością. Auta z tymi silnikami nie należą do tanich, ale jest to bardzo ciekawa propozycja dla "głodnych wrażeń" i maniaków motoryzacji.

Zobacz, najlepsze silniki V6, R6 i B6 ostatniej dekady.

Test porównawczy Mini Cooper S, Alfa Romeo 147 GTA, Volkswagen Golf R32, Ford Focus RS, Seat Leon Cupra R i Subaru Impreza WRX Nie mogło być inaczej – oprócz inżynierów, w powstanie silnika Alfy Romeo musieli być zaangażowani również artyści. Jednostka ze 147 GTA jest nie tylko najmocniejsza w teście (250 KM), lecz także najpiękniejsza i ma iście koncertowe brzmienie.

Alfa Romeo Busso V6

Ten silnik to już legenda. Produkowany od 1979 roku przetrwał aż do roku 2005. To nie tylko najlepiej brzmiące V6, ale i przyjemnie jest na niego patrzeć. Z początkowych 2.5 litra, finalnie pojemność silnika wzrosła do 3.2 litra, zasilając Alfę 147 GTA i 156 GTA oraz model GT. Jednostka została skonstruowana przez Giuseppe'a Busso, który niestety zmarł kilka dni po zakończeniu produkcji silnika przez Alfę w 2005 roku. We włoskiej marce legendarna konstrukcja została zastąpiona jednostką z General Motors, której użyto w modelach Brera i 159. Przez ostatnie kilka lat sześciocylindrowe silniki zniknęły z oferty producenta z wężem w logo. Powrócą w nowej Giulii, (jako konstrukcja Ferrari) która ma pojawić się w salonach w przyszłym roku.

Porsche GT3 RS 4.0

Bokser Porsche M97/74

Tutaj w zasadzie moglibyśmy uwzględnić wszystkie silniki typu bokser, które wyjechały z fabryki w Zuffenhausen. Jednak skupmy się na wspaniałej, 4-litrowej jednostce, która po raz pierwszy pojawiła się pod maską modelu GT3 RS 4.0. Oprócz zwiększenia pojemności, przeszczepiono wał korbowy z wyczynowych modeli 911 RSR oraz GT3 R. W modelu GT3 RS 4.0 silnik rozwijał 500 KM i 460 Nm. Motor przeniesiono do nowej odmiany "911" GT3 RS.

Silnik S54

BMW S54B32

W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć silnika z Bawarii. To prawdopodobnie ostatni, wolnossący silnik ze sportowego oddziału BMW - M. Mimo że jednostka nie korzystała z dodatkowej mocy turbosprężarki, generowała aż 343 KM z 3,2-litra pojemności. W odmianie M3 CSL nawet 360 KM. Silnik charakteryzuje się bardzo dobrą kulturą pracy i genialnie wkręca się na obroty, brzmi przy tym bajecznie. Silnik S54 można znaleźć pod maską BMW M3 E46 oraz Z4 M.

Silnik N54

BMW N54

Następcą wolnossącej, sześciocylindrowej "rzędówki" z Monachium jest silnik N54. Zmniejszono tutaj pojemność do 3 litrów, ale dodano dwie turbosprężarki (małą i dużą). To spowodowało wzrost momentu obrotowego (400-450 Nm) i bardzo dobrą elastyczność. Jednostka jest podatna na przeróbki, za pomocą oprogramowania można łatwo zwiększyć jej ilość koni mechanicznych. Najmocniejsza odmiana N54 występuje w BMW 1M, tam moc wynosi 360 KM. Następca, N55 pojawił się w nowym modelu BMW M2.

To, co koty lubią najbardziej.

Silnik Jaguara AJ126

W czasach, gdy producenci na potęgę montują turbosprężarki do swoich silników, Jaguar pozostaje konserwatywny i obstaje przy doładowaniu mechanicznym. Być może Brytyjczycy wychodzą z założenia, że tak jest bardziej "dżentelmeńsko". Jednostka AJ126 V6 występuje w Jaguarze F-Type, charakteryzuje się mocą 340 KM i 450 Nm lub 360 KM i 460 Nm w wersji S. Najlepszy w tym samochodzie jest dźwięk. Posłuchaj sam.

fot. mecum.com

Silnik 2JZ

Jednostka montowana była m.in. w Toyocie Supra IV oraz w Lexusie IS 300. Silnik posiada 3 litry pojemności i występował w różnych wariantach mocy. Najsłabszy wariant dostępny jest w Lexusie IS300 (214 KM), najmocniejszy w Suprze (280 KM). Ale na tym jego możliwości się nie kończą. Bardzo trwała, wręcz pancerna konstrukcja powoduje, że moc tej jednostki zniesie nawet kilkaset koni. Jednak przy przeróbkach należy pamiętać o rozwadze i wysokiej jakości częściach.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Przez ostatnie 10 lat rynek motoryzacyjny ofiarował nam kilka świetnych silników V6, R6 i B6. Zobacz, najlepsze, sześciocylindrowe jednostki ostatniej dekady.</p><br /><br /><a href="/technika/Najlepsze-silniki-6-cylindrowe-ostatniej-dekady,21062,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-11-05 14:22:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij