Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ogrzewanie postojowe

2012-01-13
Ogrzewanie postojowe Ogrzewanie postojowe

Lato w zimie. Tacy już jesteśmy, że latem szukamy chłodu, a zimą - ciepła. Na upały najlepsza jest klimatyzacja. We współczesnych samochodach jest standardem. Czy stanie się nim dodatkowe niezależne ogrzewanie?

Nie ma nic gorszego - przyzna to każdy użytkownik samochodu trzymający swój pojazd pod chmurką - niż zimowe poranne przygotowania do jazdy. Człowiek, który nie doszedł do siebie po nocnym wypoczynku, rozgrzany domowym ciepełkiem, wychodzi na mróz i ma przed sobą perspektywę spędzenia na nim kilkunastu minut. Ściąganie z karoserii śniegu, skrobanie szyb, a potem jazda autem w którym temperatura jest zbliżona do tej na dworze... Brr!

Zanim w ogóle ruszymy, czeka nas jeszcze kilka niewiadomych: czy zamek się otworzy, czy uszczelki nie przykleiły się do karoserii, czy akumulator poradzi sobie z rozruchem silnika. Szczęśliwi, którzy trzymają samochód w garażu.

Ogrzewanie postojowe to obowiązkowe wyposażenie kamperów, przyczep kempingowych, łodzi i ciężarówek. Najczęściej montuje się je w pojazdach, w których ludzie muszą spędzać noc. Coraz częściej jednak jest zamawiane jako wyposażenie dodatkowe nowego auta lub montowane (w niezależnym warsztacie), już po wyjeździe z salonu. Decydują się na to użytkownicy ceniący komfort i ci, którzy mają małe dzieci. Powiedzmy jednak otwarcie, że mimo iż ogrzewanie postojowe można zamontować w każdym pojeździe, ze względu na wysoką cenę nie jest ono dostępne dla wszystkich.

Firma Eberspächer oferuje dwa rodzaje urządzeń grzewczych - wodne (Hydronic) i powietrzne (Airtronic). Działają niezależnie od silnika samochodu, a ciepło wytwarzane jest przez nie w procesie spalania paliwa, które czerpią z baku auta (schemat działania - na ilustracji obok). Pierwsze urządzenie jest wpięte w obieg wodny pomiędzy silnikiem a nagrzewnicą. Ogrzane powietrze dystrybuowane jest poprzez system wentylacji auta. Drugie montowane jest najczęściej w samej kabinie i ogrzewa powietrze zasysane z kabiny. W samochodach osobowych najczęściej stosuje się ten pierwszy rodzaj ogrzewania.

WENTYLACJA jest uruchamiana automatycznie, kiedy ogrzewanie postojowe podgrzeje płyn chłodniczy. Ciepło podgrzewa przede wszystkim przednią szybę, natomiast kabina podgrzewana jest od dołu (nawiew na nogi). Aby rozmrożona została szyba tylna, proces dogrzewania powinien trwać odpowiednio dłużej, nawet godzinę. 

Montaż jest dosyć pracochłonny i skomplikowany. Trwa od kilku do kilkunastu godzin. Najdłużej w autach z napędem 4x4, ponieważ niejednokrotnie zdejmowanie zbiornika paliwa wiąże się z demontażem wału napędowego. Poza tym znalezienie optymalnego miejsca dla urządzenia Hydronic, o rozmiarach mniej więcej kilogramowej gaśnicy, również jest sporym wyzwaniem. Urządzenie to nie może być narażone na uszkodzenia mechaniczne, a jednocześnie powinno znajdować się stosunkowo blisko przewodów układów chłodzącego oraz paliwowego. W procesie podgrzewania płynu chłodzącego z Hydronica wydostają się spaliny, dlatego wyposażono go w układ wydechowy z tłumikiem spalin. Z oczywistych względów nie może on znajdować się w pobliżu miejsca czerpania powietrza do układu wentylacji. Gdzieś trzeba też zmieścić sterownik elektroniczny, który będzie zarządzał układem wentylacji czy klimatyzacji w aucie. Oczywiście tego typu problemy nie są zmartwieniem użytkownika. Eberspächer ma opracowane schematy montażu dla niemal wszystkich oferowanych na rynku pojazdów.

Samo sterowanie ogrzewaniem Hydronic sprowadza się do zaprogramowania sterownika EasyStart T (nawet na siedem kolejnych dni tygodnia). Droższe wersje mają programatory sterowane pilotem - EasyStart R. Dzięki temu uruchomienie ogrzewania odbywa się zdalnie. To najwygodniejszy z możliwych sposobów. Najdroższe programatory (EasyStart R+) pozwalają nie tylko załączyć urządzenie zdalnie, ale także kontrolować i zmieniać temperaturę w samochodzie, w zakresie od 10 do 30 stopni Celsjusza, bez wychodzenia z domu.

INNE PATENTY

NA PRĄD - sprawdzają się w miejscach, w których jest łatwy dostęp do sieci elektrycznej. Elektryczną grzałkę montuje się w bloku silnika. Podgrzewa ona płyn chłodniczy, co umożliwia łatwy rozruch silnika nawet w tęgie mrozy. Koszt od 350 do 800 zł. Dodatkowy ogrzewacz kabiny kosztuje drugie tyle.
PALNIK BENZYNOWY, OGNISKO - nie polecamy. Popularny jest jedynie wśród kierowców Kamazów, za Uralem.

Obsługa jest bajecznie prosta. Wystarczy w mroźny poranek włączyć urządzenie pilotem lub wcześniej je zaprogramować - tak, by włączyło się o określonej godzinie (po 20 minutach temperatura wewnątrz samochodu wzrośnie do przyjaznej dla użytkownika). Korzyści to między innymi szyby wolne od lodu, rozruch ciepłego silnika (podgrzewa płyn chłodzący, nie olej). Zużycie paliwa wyniesie około 0,6 l/h, co rekompensuje w części niższe zużycie paliwa przez rozgrzany płynem chłodzącym silnik auta, już od pierwszych minut jazdy.

Ceny za poszczególne sterowniki to, odpowiednio - 400, 1200 i 1600 złotych. Koszt urządzenia Hydronic, wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do montażu - w zależności od typu pojazdu i silnika - waha się od 3750 do 5250 zł. Do tego dochodzi koszt montażu - od 800 do 1600 zł, który zależy od stopnia skomplikowania. Łączne koszty wynoszą więc od 4950 do 8450 zł. Drogo, choć ten komfort jest tego wart.

Dziś ogrzewanie postojowe to rarytas, na który może sobie pozwolić niewielu użytkowników, lecz kto wie, co wydarzy się za kilka lat. Może zrobi karierę tak jak klimatyzacja, która kiedyś była luksusowym dodatkiem, a dziś jest niemal standardem.

Tekst Michał Hutyra

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Lato w zimie. Tacy już jesteśmy, że latem szukamy chłodu, a zimą - ciepła. Na upały najlepsza jest klimatyzacja. We współczesnych samochodach jest standardem. Czy stanie się nim dodatkowe niezależne ogrzewanie?
    auto motor i sport, 2012-01-13 15:25:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij