Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Paliwa zimowe – norma na mróz

Zimowy olej napędowy. Według Polskiej Normy rok na stacjach benzynowych dzieli się na trzy okresy - letni, przejściowy i zimowy. W każdym z nich firmy petrochemiczne muszą oferować paliwo o nieco innych parametrach.

2010-02-24
olej napędowy, paliwa, zima Zima to okres sprawdzianu nie tylko dla samochodu, ale - w wypadku aut napędzanych silnikiem Diesla - również dla dostawców oleju napędowego

 

Gdy zimą zdarzy się, że silnik Diesla nie chce "odpalić", przyczyną nie musi być zły stan techniczny auta. Głównym podejrzanym może być olej napędowy. W temperaturach poniżej zera węglowodory parafinowe, które wchodzą w skład oleju napędowego mogą się krystalizować. To z kolei prowadzi do wydzielania z oleju napędowego drobnych, ale twardych kryształków parafin i sprawia, że paliwo mętnieje. Kryształki parafin, wraz z obniżaniem się temperatury, łączą się w większe grupy, które potrafią skutecznie ograniczyć drożność filtra paliwa, a nawet samych przewodów paliwowych. Mimo że w zbiorniku jest olej napędowy, samochodu nie da się uruchomić.

 

W porównaniu z paliwem, odpowiednim na okresy letni i przejściowy, zimowy olej napędowy musi odznaczać się wyższą płynnością i obniżonym tzw. wskaźnikiem CFPP (temperaturą zablokowania zimnego filtra), czyli graniczną temperaturą, przy której jest możliwy swobodny przepływ oleju napędowego przez filtr. Już paliwo na okres przejściowy (od 1 października do 15 listopada i od 1 marca do 15 kwietnia) musi odznaczać się wskaźnikiem CFPP = -10 °C. Dla zimowego oleju napędowego, który na stacjach benzynowych musi być dostępny od 16 listopada do końca lutego, temperaturę zablokowania zimnego filtra w strefie klimatycznej, do której należy Polska, ustalono na -20 °C. Niektóre z firm petrochemicznych, obecnych na polskim rynku, nieco dłużej oferują na stacjach benzynowych paliwo na okresy zimowy i przejściowy niż wymaga tego norma. Inne, w okresach srogich mrozów, mają w ofercie olej napędowy o temperaturze zablokowania zimnego filtra, wynoszącej -32 °C, a w niektórych rejonach Polski nawet -40 °C. Wszystko po to, aby parafina zaczynała wytrącać się z oleju napędowego jak najpóźniej, a jej kryształki miały jak najmniejsze rozmiary.

Oprócz płynności i wskaźnika CFPP, istotnymi parametrami zimowego oleju napędowego są punkt wrzenia oraz gęstość. Ta ostatnia zmienia się w zależności od temperatury. Teoretycznie, im jest większa, tym wyższa jest wartość opałowa oleju napędowego, czyli ilość energii cieplnej uzyskiwana na skutek zupełnego lub całkowitego spalenia jednostki objętości lub masy paliwa, co ma bezpośrednie przełożenie na lepsze osiągi silnika. Niestety, większa gęstość oleju napędowego niż zalecana przez producentów samochodów automatycznie powoduje wyższą emisję cząstek sadzy w spalinach. Na ich ilość w spalinach ma również wpływ punkt wrzenia. Im niższy, tym lepiej olej napędowy sprawdza się w warunkach eksploatacji w niskich temperaturach. Problem w tym, że jednocześnie pogarszają się właściwości smarne oleju napędowego i obniża się jego liczba cetanowa, określająca zdolność do samozapłonu.

Pod względem składu chemicznego baza oleju napędowego - obojętnie na jaki okres roku byłby zalecany - jest niezmienna i uzyskuje się ją z mieszaniny węglowodorów parafinowych, naftenowych i aromatycznych, otrzymanych z ropy naftowej w wyniku przemysłowej destylacji i rafinacji oraz innych procesów (takich jak na przykład hydrorafinacja, czy kraking katalityczny). Dodatki do oleju bazowego, decydujące między innymi o temperaturze zablokowania zimnego filtra, stanowią w składzie oleju napędowego mniej niż jeden procent.

Tekst: Maciej Ziemek

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    ja też zajeżdżam na Orlen najczęściej i tankuję Vervę ON i nigdy się nie zawiodłem
    ~krasnal, 2011-01-16 18:12:13
  • avatar
    zgłoś
    Zależy jak u kogo, bo autko u mnie w domu od lat "stołuje się" na Orlenie i odkąd pamiętam kłopotów nie było.
    ~Samuraj002, 2011-01-02 20:43:33
  • avatar
    zgłoś
    Już od lat omijam stacje marki Orlen wielkim kołem. Po paru wielkich wpadkach wolę juz tego unikać. A były to stacje bardzo duże na autostradach. Zawsze mnie zastanawia gdzie tak chrzczą skoro pochodzi z tych samych tanków. Pozostaje tylko transport lub sama stacja. Ale fakt faktem, że za każdym razem po zatankowaniu Orlenu zbyt daleko nie zajechałem. Na szczęscie nie doszło do żadnych awarii, ale jak pomyślec o dłuzszej jeździe, to kto wie. Nigdy nie było problemów z paliwamu grupy Lotos i dlatego te tankuję, a generalnie na Shell paliwo GTL lub BP premium. jak juz się wielokrotnie przekonałem i wyliczałem, warto wydac na lepsze paliwo, w ogólnym rozrachunku wychodzi taniej. Pierwsze to większy dystans jaki pokonujemy, drugie to dłuższy żywot wtryskiwaczy (piezolelektryczne - cena sztuki to kilka tysięcy) oraz pompy podającej. Nie ma żadnych problemów z rozruchem w każdych warunkach. No i olej wygląda na wymianie jak olej a nie szlam olejowy. Tym się nie smaruje a jedynie szybciej zużywa.
    ~BOJ3, 2011-01-02 17:36:56
  • avatar
    zgłoś
    'michał' napisał(-a):Ja na Orlenie tankuje, zawsze najbliżej i ceny tez okej. Widać, że oni trzymają się tych zmian paliwa bo od jakiegoś czasu wiszą na dystrybutorach informacje,że to zimowe paliwo. Jak na razie nie miałem problemu z odpaleniem autka;) shell - nieraz tankuje, bp - nie tankuje po akcji w zatoce meksykanskiej;)zima verva on na orlenie. nie zamarza. altem to roznie, jak zatankuje na gorszej stacji to mniejsze zlo, ale jak ci zima zamarza w baku to bigos niezly.
    ~leszek kola, 2010-12-28 16:21:09
  • avatar
    zgłoś
    Ja na Orlenie tankuje, zawsze najbliżej i ceny tez okej. Widać, że oni trzymają się tych zmian paliwa bo od jakiegoś czasu wiszą na dystrybutorach informacje,że to zimowe paliwo. Jak na razie nie miałem problemu z odpaleniem autka;) shell - nieraz tankuje, bp - nie tankuje po akcji w zatoce meksykanskiej;)
    ~michał, 2010-12-28 13:04:23
  • avatar
    zgłoś
    od 17 listopada bez łaski muszą mieć zimowe do -20. Inna sprawa, że kumplowi przy - 2,5 zamarzł zimowy olej z Łukoila
    esper, 2010-12-17 14:22:36
  • avatar
    zgłoś
    Przecież zawsze można wcześniej zajść na stację i zapytać jakie mają paliwo, jaki minus jest zamarzania, mętnienia i co tam jeszcze kogoś interesuje. Powinni nam pokazać papier z ostatniej dostawy bez łaski, w końcu chyba mamy prawo widzieć co kupujemy
    Matuu, 2010-12-17 11:37:00
  • avatar
    zgłoś
    a ja mam sentyment coraz mniejszy, ale wciąż do BP, dissuje na Shella i rośnie moje zainteresowanie Statoilem
    esper, 2010-12-17 08:31:33
  • avatar
    zgłoś
    Ja najczęściej zajeżdżam jakoś na Orlen.
    ~Samuraj002, 2010-12-17 08:22:53
  • avatar
    zgłoś
    no właśnie nie wiadomo gdzie tankować, żeby było dobrze... gdzie tankujecie bo ja jakoś nie mogę się zdecydować jakiego dystrybutora wybrać ??
    ~klakier, 2010-12-17 02:01:59
  • avatar
    zgłoś
    Zimowy olej napędowy. Według Polskiej Normy rok na stacjach benzynowych dzieli się na trzy okresy - letni, przejściowy i zimowy. W każdym z nich firmy petrochemiczne muszą oferować paliwo o nieco innych parametrach.
    auto motor i sport, 2010-02-24 11:18:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij