Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Peugeot 208 dla niepełnosprawnych: Bez barier

Sprawdziliśmy, jak jeździ się Peugeotem 208 przystosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Okazuje się, że osoby poruszające się na wózku mogą nie tylko bezpiecznie, ale i wygodnie prowadzić auto.  

Michał Hutyra 2014-09-19

Z zewnątrz ten specjalny Peugeot 208 wygląda jak każdy inny. W aucie zamontowano urządzenie firmy Veigel HB Classic II (gaz–hamulec), które umożliwia prowadzenie osobom z dysfunkcją kończyn dolnych. Pedał hamulca oraz pedał gazu połączone są ze specjalną dźwignią teleskopowymi popychaczami. Jazda zmodyfikowaną „208” nie wymaga specjalnej nauki. Gaz i hamulec obsługiwane są prawą ręką, lewą obraca się kierownicą.

Za zmianę biegów odpowiada zautomatyzowana 5-biegowa skrzynia ETG. Dodanie gazu polega na kręceniu manetką. Aby zwolnić lub zatrzymać auto, należy dźwignię popchnąć do przodu. Dla wygody kierowcy warto zamówić do auta podłokietnik (300 zł). Przydadzą się też czujniki parkowania z tyłu (1000 zł). Tempomat to w takim aucie przydatne urządzenie, bo uwalnia choć na chwilę prawą dłoń. W wersji Active jest seryjny.

Patrząc w jaki sposób osoba niepełnosprawna przesiada się z wózka za kierownicę, łatwo zrozumieć dlaczego miejsca parkingowe z tzw. kopertą muszą być szersze od standardowych (3,6 zamiast 2,3 m). Ważne też, by drzwi w aucie otwierały się jak najszerzej – to pozwala osobie niepełnosprawnej podjechać wózkiem jak najbliżej do samochodowego fotela.

Koszt oprzyrządowania to 5400 zł. Gotowe auto kosztuje 59 300 zł.

Po zajęciu miejsca za kierownicą wózek trzeba rozmontować, a jego elementy poukładać w kabinie na miejscu pasażera. Montaż inwalidzkiego oprzyrządowania do „208” odbywa się w serwisie. Wygląda ono estetycznie i nie wymaga ingerencji w konstrukcję samochodu (nie trzeba wiercić otworów w karoserii ani wycinać elementów deski rozdzielczej). Dzięki temu można je przełożyć do następnego auta.

Dobierz pod siebie
Wybór właściwego oprzyrządowania jest bardzo ważny. Bezpieczeństwo zapewniają wyłącznie profesjonalne i atestowane urządzenia, które jak się okazuje mogą mieć różne ceny. Ręczne sterowanie hamulcem wykonane przez polską firmę kosztuje 2,5 tys. zł, a urządzenie produkcji niemieckiej (takie jak w Peugeocie 208) 5,4 tys. zł.

Cena oprzyrządowania auta zależy od rodzaju niepełnosprawności i typu urządzeń (elektroniczne lub mechaniczne). Kierowcą może zostać nawet osoba z dysfunkcją mięśniową lub jednoręczna. W takim przypadku urządzenie jest bardziej zaawansowane i droższe (20-40 tys. zł). Osoby niepełnosprawne mogą liczyć na dofinansowanie do zakupu i montażu oprzyrządowania (50%, jednak nie więcej niż 6 tys. zł). Auto nie powinno być droższe niż 60 tys. zł. Właśnie dlatego w ramach programu „Peugeot bez barier” dostępne są modele 208, 301, 2008 oraz Partner.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Sprawdziliśmy, jak jeździ się Peugeotem 208 przystosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Okazuje się, że osoby poruszające się na wózku mogą nie tylko bezpiecznie, ale i wygodnie prowadzić auto.  Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-19 11:20:36
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij