Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Pogromcy dziur

Prostota budowy i niskie koszty produkcji to główne zalety zawieszenia typu McPherson. Właśnie dlatego skutecznie wypiera ono konstrukcje wielowahaczowe.  

2014-05-16
Mercedes C Tylne zawieszenie wielowahaczowe

Każde zawieszenie, niezależnie od typu auta, składa się z trzech podstawowych elementów: resorującego (sprężyny śrubowe lub drążki skrętne), prowadzącego (wahacz, drążki reakcyjne albo resor piórowy) oraz tłumiącego (amortyzatory). Wszystkie one służą temu, by „związać” koło z nadwoziem. Zawieszenie nie ma lekkiego życia, bo musi łączyć ze sobą dwie przeciwstawne funkcje. Z jednej strony ma zapewnić komfort jazdy pochłaniając energię ruchu drgającego pochodzącego od nierówności nawierzchni drogi, z drugiej zaś, najskuteczniej jak to tylko możliwe, dbać o przyczepność do nawierzchni, zapewniając bezpieczne i stabilne prowadzenie pojazdu.

Jeśli chodzi o przód auta, to standardem jest dziś zawieszenie niezależne, a jego najpowszechniejszym przedstawicielem jest zawieszenie typu McPherson. W jednym podzespole łączy ono cztery elementy: wahacz trójkątny, sprężynę śrubową, amortyzator oraz zwrotnicę.

Jego zalety to niski koszt produkcji, prostota budowy oraz zwartość konstrukcji. McPherson zapewnia również stabilność podczas hamowania auta. Ma jednak swoje wady. We wnęce koła jest niewiele miejsca i trudno wyeliminować wibracje, dlatego część z nich jest przenoszona na nadwozie. Analiza geometrii pojazdu pokazuje także, że podczas pionowych ruchów kół może dochodzić do zmian w ich kątach pochylenia. To z kolei wpływa na pogorszenie się przyczepności na łuku drogi. Poza tym McPherson jest delikatną konstrukcją i łatwo ją uszkodzić na dziurawych drogach.

Zawieszenie wielowahaczowe okazuje się najlepsze z punktu widzenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Zresztą zostało przejęte ze sportu samochodowego. W tej konstrukcji koło prowadzone jest idealnie prostopadle do drogi, nie zmienia kątów na zakręcie niezależnie od występujących obciążeń. Wadami takiego zawieszenia są przede wszystkim wysoki koszt jego wytworzenia i serwisowania (nawet czterokrotnie wyższy). I właśnie dlatego przednie zawieszenie wielowahaczowe można spotkać głównie w samochodach luksusowych lub sportowych.

McPherson zalety i wady
plus
zwarta i prosta budowa, stąd więcej miejsca, które przeznacza się na przestrzeń bagażową bądź komorę silnika
plus niska masa nieresorowana
plus łatwe i tanie w produkcji
plus możliwość uzyskania dużego skoku zawieszenia
plus niski koszt eksploatacji

minus skłonność do przenoszenia drgań z układu kierowniczego na karoserię
minus niekorzystne tarcie występujące w gnieździe tłoczyska amortyzatora,
spowodowane jego obrotem wokół własnej osi
minus konieczność stosowania grubego tłoczyska w amortyzatorze (ok. 20 mm)

Zawieszenie wielowahaczowe zalety i wady
plus bardzo wysoki komfort jazdy
plus brak wpływu układu kierowniczego na układ zawieszenia
plus zdecydowanie wyższa stabilność jazdy
plus mniejsza wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne

minus złożona budowa powoduje większe ryzyko wystąpienia usterki i kłopot z jej zdiagnozowaniem
minus wysokie koszty związane z eksploatacją
minus większa masa nieresorowana

Michał Hutyra

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij