Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Poprawiamy VW Golfa VII - cz.2

Wymiana obręczy i opon poprawiła wygląd i przyczepność naszego VW Golfa. Teraz czas na radykalne działania, np. zamianę sprężyn na krótsze i twardsze. Jak wpłynie to na komfort i osiągi auta?  

Michał Hutyra 2014-09-24

Wystarczą dwie godziny pracy wprawnego mechanika, aby móc cieszyć się odmienionym zawieszeniem w aucie. Ponieważ cenimy sobie jakość i bezpieczeństwo, wybraliśmy zestaw Pro-Kit Sportline renomowanej firmy Eibach, przeznaczony do montażu w Golfach siódmej generacji oraz w nowym Audi A3.

Zresztą zawieszenie Eibacha sprawdza się w Golfach GTI, startujących w pucharze Volkswagen Castrol Cup. Oczywiście nie mamy ambicji ani potrzeby montowania zestawu wyczynowego, dlatego ograniczyliśmy się do wymiany samych sprężyn oraz odbojów przednich amortyzatorów. Taki komplet kosztuje tylko 600 zł, więc domorosłym „tunerom” odradzamy niebezpieczną zabawę (której efekty będą nieprzewidywalne), polegającą na cięciu oryginalnych sprężyn gumówką.

Ponieważ auto zostało obniżone o 30 mm, mogliśmy pozostawić fabryczne amortyzatory. Gdyby obniżenie było większe, amortyzatory byłyby narażone na przedwczesne zużycie z powodu cięższych warunków pracy. Zachwialibyśmy balans pomiędzy dwiema komorami pracy amortyzatora (pracującymi na ściskanie i rozciąganie). Amortyzator byłby w warunkach normalnej jazdy bardziej ściśnięty niż powinien. Nierówności tłumiłby gorzej.

Pierwsze Odczucia
Kiedy Golf wreszcie stanął na asfalcie, okazało się, że szczelina między oponą a nadkolem zmalała tak bardzo, że można tam wsunąć jedynie dwa palce (przedtem wchodziła prawie cała dłoń). Samochód stał się bardziej przysadzisty, a w połączeniu z kompletem kół ATS/Hankook wygląda wręcz rewelacyjnie. Już pierwsze kilometry za kierownicą pozwoliły odkryć pozytywne i negatywne skutki wynikające z modyfikacji.

Dzięki nowemu kompletowi sprężyn samochód stał się niższy i sztywniejszy.

Podczas pokonywania zakrętów nadwozie wychyla się wyraźnie mniej, a zawieszenie natychmiast tłumi dłuższe pofałdowania nawierzchni. Delikatne kołysanie, które jeszcze mamy w pamięci, całkowicie ustąpiło. Teraz zawieszenie Golfa informuje nas o każdej łacie asfaltu, każdym zagłębieniu w nawierzchni, ale mimo wszystko robi to delikatnie, nie tracąc dobrych manier nawet podczas przejazdu przez wyszczerbione torowisko tramwajowe.

Zawieszenie stało się zdecydowanie twardsze. Największą różnicę widać jednak w szyb- kości tłumienia nierówności – to tak jakby porównywać pistolet (obojętnie jak doskonały, ale jednak pistolet) z karabinem maszynowym.

Efekty na torze
Prędkość jazdy po okręgu wzrosła po modyfikacjach tylko o 1,9 km/h. Niby niewiele, ale jednak... Bardziej zaskoczyła nas prędkość przejazdu slalomu – tu odnotowaliśmy wzrost aż o 6,8 km/h. Nadwozie zdecydowanie mniej wychylało się na boki, a samochód świetnie radził sobie z nagłymi zmianami obciążenia podczas przechodzenia z jednego zakrętu w kolejny. Nasz Golf zdecydowanie dłużej pozostawał stabilny, a elektroniczne protezy mogły ingerować później. W połączeniu z bardziej przyczepnymi oponami właściwości jezdne zmieniły się nie o klasę, lecz o dwie. W następnej części robimy hamulce.

Tak testowaliśmy
Naszym królikiem doświadczalnym jest Volkswagen Golf siódmej generacji z silnikiem 1.4 TSI o mocy 140 KM i z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Poprzednio sprawdzaliśmy jak zmieniały się osiągi auta (przyspieszenie, hamowanie, prędkość jazdy po okręgu i w slalomie) po wymianie opon i obręczy na szersze i większe. Ponieważ wymiana zawieszenia nie ma wpływu na czas przyspieszania oraz długość drogi hamowania, tym razem skupiliśmy się wyłącznie na poszukiwaniu granicznej prędkości „czystych” przejazdów po okręgu o średnicy 22 m i przejazdów w slalomie z pachołkami rozstawionymi co 16 m. Nasze wyniki porównaliśmy z tymi, które osiągało auto seryjne przed ingerencją mechaników. Były zaskakujące.

Dane testowe VW Golf przed modyfikacją VW Golf Po zmianie Kół i Zawieszenia
Prędkość – slalom 56,1 km/h 62,9 km/h
Prędkość – jazda po okręgu 38,5 km/h 40,4 km/h

 

Sprężyny
Opcjonalne - Szybsza reakcja
plusTłumienie jest niemal natychmiastowe. Samochód prowadzi się zdecydowanie lepiej, więc nawet nagła zmiana pasa ruchu nie jest wyzwaniem dla możliwości układu jezdnego. Fenomenalnie i niewielkim kosztem (1450 zł za sprężyny i ich kompleksową wymianę) poprawiasz właściwości jezdne i bezpieczeństwo.
minusKrawężnikom – nie
Część pracy zawieszenia przejmują fotele i... kręgosłupy kierowcy oraz pasażera. Ale szybko dodajemy – tym autem można jeździć na co dzień. Nie zaprzyjaźnisz się tylko z krawężnikami i wystającymi studzienkami kanalizacyjnymi.


Seryjne - Idealnie Uniwersalne
plusGolf, zwłaszcza taki jak nasz, wyposażony w wielowahaczowe zawieszenie, jeździ naprawdę porządnie. Inżynierom z Wolfsburga udało się znaleźć idealny kompromis pomiędzy komfortem jazdy a stabilnością nadwozia. Udało się też uzyskać rozsądny prześwit.
minusSzukanie dziury...
Dla 95% kierowców „seria” będzie ideałem. My należymy do 5% poszukiwaczy większych wrażeń.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kolejna część przeróbek naszego poczciwego VW Golfa. Tym razem "grzebiemy" przy zawieszeniu. Zmieniamy sprężyny na krótsze i twardsze. Jak ta zmiana wpłynęła na komfort i osiągi Golfa?Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-24 14:22:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij