Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

Poprawiamy VW Golfa VII - cz.3

Nasz cywilny Golf przeszedł już zmianę obręczy i opon oraz modyfikację zawieszenia. Czas wymienić hamulce na większe i wydajniejsze, by auto zatrzymywało się jeszcze wcześniej.  

Michał Hutyra 2014-10-09

Nowe zaciski, jarzma hamulców, przewody, tarcze i klocki. Wszystko od VW Golfa GTI VI generacji w wersji specjalnej Edition 35. Wszystko, bez niespodzianek czy drogich modyfikacji, da się zamontować w aucie młodszym konstrukcyjnie, czyli w zwykłym Golfie VII.

Średnica tarcz w GTI wynosi 312 mm, w Golfie „siódmym” 1.4 TSI – 288 mm. Grubość tarcz w obu autach jest identyczna i wynosi 25 mm. Dodatkowe 24 mm średnicy dają aż 0,11 m2 powierzchni ciernej (na jedną stronę, jednej tylko tarczy). Łącznie powierzchnia cierna tarcz zwiększyła się o prawie pół metra kwadratowego. Za to klocki hamulcowe z Golfa GTI mają mniejszą powierzchnię, ale są wykonane z lepszej mieszanki ścieralnej. Nowe przewody hamulcowe mają o 1 mm większą średnicę (10 mm zamiast 9 mm), przez co przepływ płynu jest lepszy. Pompa hamulcowa w Golfie 1.4 TSI może więc pracować wydajniej, dzięki czemu klocki są mocniej dociskane do tarcz hamulcowych.

Tylne hamulce pozostawiliśmy bez zmian. Powód? Golf „siódemka” ma elektromechaniczny hamulec postojowy, „szóstka” ma hamulec mechaniczny. W nowszym modelu zamiast tradycyjnej linki jest przewód oraz siłownik. Ponadto, rozmiar tarcz jest identyczny i wynosi 272 x 10 mm.

Nowe hamulce pracują wydajniej – są bardziej odporne na fading. Uzyskiwane opóźnienia są wyższe.

Czy to ma sens?
Koszt nowych hamulców to 3957 zł. Do tego dochodzi 300 zł wynagrodzenia za dwie godziny pracy mechanika. Oprócz „śrubokręcenia”, trzeba odpowietrzyć układ hamulcowy. W czasie jazdy, przy pierwszym naciśnięciu hamulca, różnica jest w zasadzie niewyczuwalna. Wydaje się, że Golf hamuje tak samo sprawnie, jak wcześniej. Efekty zmiany hamulców na większe ujawnia dopiero seria dziesięciu hamowań ze 100 km/h do zatrzymania się. Po 1., 5. a nawet po 8. próbie pedał hamulca jest jednakowo miękki. Tarcze i klocki tak samo skutecznie radzą sobie z zatrzymywaniem rozpędzonej masy, jak i z odprowadzaniem gwałtownie rosnącej temperatury. Dopiero po 10. próbie układ hamulcowy ma dość, co czuć w powietrzu i pod butem – pedał robi się nieco twardszy. Fabryczny układ hamulcowy zaczyna „pękać” przy 7.–8. próbie.

Metr na wagę złota
Przed modyfikacją nieobciążony Golf z zimnymi hamulcami zatrzymywał się po 37,5 m. Po rozgrzaniu hamulców droga hamowania wydłużyła się o 0,9 m. Z układem hamulcowym zapożyczonym częściowo od Golfa GTI, nieobciążone auto z nierozgrzanymi hamulcami ze 100 km/h zatrzymuje się po 35,7 m. Po rozgrzaniu układu hamulcowego, droga hamowania wydłuża się jedynie o 0,1 metra. Wynik na zimno jest lepszy o 1,8 m, na ciepło – aż o 2,6 m! To ponad połowa długości samochodu.

Tak testowaliśmy
Naszym królikiem doświadczalnym jest Volkswagen Golf siódmej generacji z silnikiem 1.4 TSI o mocy 140 KM i z dwusprzęgłową przekładnią DSG. W numerze czerwcowym „amis” sprawdzaliśmy jak zmieniały się osiągi auta (przyspieszenie, hamowanie, prędkość jazdy po okręgu i w slalomie) po wymianie opon i obręczy na szersze i większe. Wcześniej Golf otrzymał krótsze sprężyny zawieszenia i ponownie trafił na testowy poligon.

Szukaliśmy granicznej prędkości „czystych” przejazdów po okręgu o średnicy 22 m i przejazdów w slalomie z pachołkami rozstawionymi co 16 m. Tym razem badamy jak po wymianie układu hamulcowego na bardziej wydajny zmienia się długość drogi hamowania.

 

Tarcze hamulcowe
   
Seryjne Tuningowe
plusPływające Zaciski
Podczas hamowania klocek przemieszcza się delikatnie w płaszczyźnie poziomej, dzięki czemu ściślej przylega do tarczy.
minusCena zakupu
Na jeden komplet tarcz zwykle przypadają 2–3 komplety klocków. Komplet klocków do cywilnego Golfa kosztuje 506 zł, do GTI – 325 zł. Tarcze hamulcowe Golfa GTI są droższe tylko o 27 zł za sztukę. Warto pomyśleć o zmianie hamulców na mocniejsze, gdy trzeba będzie wymienić tarcze i klocki.
plusLepsza wydajność
Większa powierzchnia tarczy to przede wszystkim większa powierzchnia cierna i lepsze odprowadzanie ciepła. Skuteczność hamowania i uzyskiwane opóźnienia są wyższe.
plusKlocki
Montowane są na sztywno, więc jadąc po nierównościach nie hałasują w zaciskach.
minusWiększa masa
Wzrost masy wirującej i nieresorowanej oznacza
wzrost oporów toczenia i spadek komfortu.

 

Dane testowe VW Golf - przed modyfikacją VW Golf - po zmianie hamulców
Hamowanie ze 100 km/h (na zimno) 37,5 m 35,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (na ciepło) 38,4 m 35,8 m
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W naszym VW Golfie zmieniliśmy już felgi i opony oraz zmodyfikowaliśmy zawieszenie. Teraz czas wymienić hamulce na większe i wydajniejsze.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-09 11:00:11
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij