Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Samochód hybrydowy - co to takiego?

Toyota pokazała światu prototypowy samochód z napędem hybrydowym podczas tokijskiego salonu samochodowego w 1995 roku. Dwanaście miesięcy później zadebiutował Prius pierwszej generacji, który do seryjnej produkcji trafił w 1997 roku.

2016-06-21
Układ napędowy Yarisa wywodzi się z Priusa poprzedniej generacji.

Dziś samochody hybrydowe nie są niczym nowym. To w zasadzie bardzo prężnie rozwijający się segment. Hybryd na rynku jest coraz więcej, a Toyota notuje z roku na rok kolejne rekordy sprzedaży "ekologicznych" pojazdów równolegle wprowadzając do oferty kolejne model zasilane dwoma silnikami. I tu czas na przypomnienie czym jest samochód hybrydowy. Pod skorupą nadwozia znajdziemy układ napędowy, w którego łańcuch wpleciono silnik spalinowy i elektryczny. Do tego dochodzą akumulatory litowo-jonowe w których jest magazynowana energia elektryczna.

Silnik spalinowy swoją szczytową wydajność osiąga przy maksymalnym obciążeniu. Z kolei jednostka elektryczna już od samego startu gwarantuje maksymalne osiągi. Gdy połączymy oba motory w jeden układ to tam gdzie silnik spalinowy charakteryzuje się gorszą sprawnością - niskie obroty - jest wspomagany przez elektryczną jednostkę.

Jak to połączyć?

Hybrydowy układ napędowy można podzielić według rodzaju połączenia:

  • napęd równoległy - jednostka elektryczna wspomaga pracę silnika spalinowego, który połączony jest z osią napędzaną.
  • szeregowy - to silnik elektryczny odpowiada za napęd osi. Moc dostaje z akumulatorów lub z generatora, który jest zasilany przez silnik spalinowy. Ten ostatni nie jest mechanicznie połączony z żadną z osi.
  • napęd mieszany - najczęściej stosowany rodzaj szeregowo-równoległy. To rozwiązanie zostało wykorzystane w Toyocie Prius.

W układzie napędowym mieszanym silnik benzynowy odpowiada za napęd, ale może zostać odłączony i siła napędowa będzie pochodziła z jednego z dwóch silników elektrycznych (drugi pełni funkcję rozrusznika jednostki spalinowej i ładuje akumulator).

Układ szeregowo-równoległy pozwala na uzyskanie optymalnej efektywności napędu hybrydowego. Jednak przy takim układzie rosną koszty produkcji, gdyż potrzebne są większe akumulatory oraz więcej okablowania i elektroniki, która wszystkim będzie sterować. A to przekłada się na wyższą cenę na rynku w stosunku do samochodów z konwencjonalnym napędem.  

Jak jeździć hybrydą?

Przedstawiamy 5 zasad, które warto przyswoić sobie w czasie jazdy samochodem z napędem hybrydowym. Pozwoli to zaoszczędzić paliwo i maksymalnie wykorzystać potencjał jego napędu:

  • startuj od razu - Nie powinieneś rozgrzewać hybrydy na postoju. Wszystko dlatego, że po chwili do pracy włączy się jednostka benzynowa, aby rozpocząć ładowanie akumulatora. Samochód rozgrzejesz w ruchu
  • żwawy start to podstawa - staraj się w miarę możliwości ruszać dynamicznie (pedał wciśnięty w 3/4) do pożądanej prędkości
  • korzystaj z prądu - zasięg aut hybrydowych w trybie elektrycznym to kilka- kilkanaście kilometrów. Wykorzystuj go jak najlepiej utrzymując stałą prędkość 50-70 km/h, łagodnie operując gazem i pozwalaj "odpocząć" jednostce benzynowej.
  • podwójna moc - gdy wyprzedzasz lub wjeżdżasz na wzniesienie, to korzystaj z wspólnej mocy silników. Nie martw się tym, bo jeśli mocniej wciśniesz gaz to i tak włączy się silnik benzynowy.
  • odzyskuj energię - zawsze przy hamowaniu, ale też gdy odpuścisz gaz energia kinetyczna jest magazynowana w akumulatorach na później. Przyda się, gdy za moment będziesz stał w korku.

Czy to się opłaca?

Dużym atutem samochodów hybrydowych jest ich niska awaryjność, ale przede wszystkim brak w nich elementów, które mogą odmówić posłuszeństwa w samochodach z konwencjonalnym napędem. Co więcej koszt wymiany akumulatorów w takim aucie (Prius - 7,4 tys. zł) może być niższy niż zakup części zamiennych w aucie wykorzystującym konwencjonalny układ napędowy:

  • 2,7 tys. zł - koszt wymiany alternatora w aucie z silnikiem Diesla przystosowanym do pracy z systemem start/stop
  • 3,4 tys. zł - dwumasowe koło zamachowe z kompletnym sprzęgłem
  • 8 tys. zł - nowy filtr cząstek stałych (DPF)
  • 9,5 tys. zł - nawet tyle może kosztować wymiana turbosprężarki
  • 10 tys. zł - tyle może wynieść nas wymiana kompletu (4) wtryskiwaczy w silniku wysokoprężnym

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Od rozpoczęcia seryjnej produkcji pierwszego samochodu hybrydowego minęło już blisko 20 lat. Postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się autom hybrydowym – prześwietlamy i sprawdzamy technikę hybryd.</p><br /><br /><a href="/technika/Samochod-hybrydowy-co-to-takiego,22570,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-06-21 14:12:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij