Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Silnik TwinAir – rekord absolutny

Wyścig o zmniejszenie zużycia paliwa trwa. Włosi zaczęli właśnie montować w "pięćsetkach" silnik o zaledwie dwóch cylindrach. Stara koncepcja powraca w nowoczesnym wydaniu.

2010-11-03
Silnik, TwinAir, Fiat w silnikach z systemem MultiAir odbywa się bezpośrednio przez zawory ssące. Czas otwarcia i skok zaworów ssących dla obu cylindrów nie muszą być jednakowe i sztywno określone przez krzywki wałków rozrządu, ale mogą być dobierane osobno do każdego cylindra dzięki sterowaniu elektrohydraulicznemu.

 

Współczesny przepis na zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo przez silniki spalinowe wydaje się prosty - zmniejszyć pojemność jednostki napędowej i liczbę cylindrów i dzięki temu ograniczyć straty wynikające z tarcia i chłodzenia. Żeby jednak nie uronić nic z mocy silnika, trzeba go wesprzeć turbosprężarką. To ona przekształca niewykorzystaną energię zawartą w spalinach w dodatkowy zastrzyk mocy. Z tej koncepcji Fiat wycisnął wszystko, co możliwe prezentując silnik o zaledwie dwóch cylindrach i pojemności 875 cm3. Mimo tak skromnej pojemności, ów silniczek o długości zaledwie 35 cm, montowany już w Fiatach 500, potrafi wytworzyć moc 85 KM i średnio zadowala się 4,1 litra paliwa na 100 km (wg normy ECE).

To absolutny rekord dla silnika benzynowego, który na dodatek ma być już wkrótce pobity, gdy pojawi się "pięćsetka" ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic. Wyposażony w nią Fiat 500 ma zadowalać się średnio czterema litrami benzyny na 100 km. Dwucylindrowy silnik, który pojawi się także w wersjach o mocy 65 i 105 KM, sprawnością dorównuje silnikom motocyklowym. Swój talent do nadzwyczaj oszczędnego obchodzenia się z paliwem zawdzięcza tak downsizingowi i doładowaniu, jak i technice Multi Air, zastosowanej po raz pierwszy w jednostkach napędowych Alfy Romeo Mito. Elektrohydraulicznie sterowane zawory ssące regulują dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej osobno do każdego cylindra, zależnie od chwilowej potrzeby. To znacznie zwiększa efektywność wykorzystania mieszanki i podnosi sprawność silnika.

Dlaczego Fiat zdecydował się na wykorzystanie akurat dwóch cylindrów wyjaśnia Giovanni Mastrangelo, główny inżynier ds. konstrukcji małych silników w koncernie Fiata. "Zrobiliśmy mnóstwo badań, biorąc w nich pod uwagę różną liczbę cylindrów, różną pojemność, termodynamikę oraz wewnętrzne tarcie i szukając optymalnego zestawienia parametrów pod kątem jak najniższego zużycia paliwa. Konstrukcja wykorzystująca dwa cylindry o pojemności niecałych 450 cm3 każdy okazała się najlepszym rozwiązaniem".

Zmniejszenie pojemności silnika do niecałych 900 cm3 rozłożonych na dwa cylindry - czy to nie prosty sposób na stworzenie potworka, który podczas pracy niemiłosiernie drga i stuka? Próba przeprowadzona na Fiacie 500 rozwiewa te obawy. Od silników o większej liczbie cylindrów nową jednostkę napędową Fiata odróżnia jedynie charakterystyczne brzmienie dwucylindrowca.

Wydawałoby się, że dwa tłoki - poruszające się razem razem w tym samym kierunku - będą wytwarzać spore drgania; jednak, zapłon mieszanki w cylindrach występuje na przemian co 360 stopni kąta obrotu wału korbowego, a wibracje do akceptowalnego poziomu zmniejsza obracający się w przeciwną stronę wałek wyrównoważający. Moment obrotowy jest wytwarzany zaskakująco spontanicznie, zwłaszcza w średnim zakresie obrotów. Tylko wtedy, gdy silnik do życia budzi system startstop - TwinAir przez chwilę jest nieco ospały.

"Pięćsetki" z silnikiem TwinAir znajdą się w sprzedaży jeszcze tej jesieni.

 

Jeden wałek rozrządu zamiast dwóch
Przez wiele lat na pokrywach zaworów producenci chwalili się dumnym napisem DOHC, który mówił o dwóch wałkach rozrządu w głowicy, czyli świadczył o nowoczesności konstrukcji. W silnikach z systemem MultiAir wyeliminowano wałek rozrządu zaworów ssących. Te silniki znowu są "tylko" OHC, co nie znaczy, że są nienowoczesne.

Tekst Maciej Ziemek
amis 10/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ale ciągle zużycie powyżej 4 litrów. Dwucylindrową (tylko, że diesel) hybrydę zapowiada VW. Jak potwierdzą się testy to wyjdzie sporo poniżej 3 litrów ON. Stawiam, że przy takim wyniku to i diesle nie znikną, ani takie hybrydy.Niemniej spalinowe jeszcze jakiś czas będą miały poważny udział w rynku, a takie TwinAir, TSI będą udoskonalane.
    ~jeff, 2011-04-07 19:01:01
  • avatar
    zgłoś
    I powtórzę się po raz kolejny, hybrydy precz. To duży krok w wykonaniu Fiata. Brawo.
    ~Samuraj002, 2010-11-03 19:53:08
  • avatar
    zgłoś
    Wyścig o zmniejszenie zużycia paliwa trwa. Włosi zaczęli właśnie montować w „pięćsetkach" silnik o zaledwie dwóch cylindrach. Stara koncepcja powraca w nowoczesnym wydaniu.
    auto motor i sport, 2010-11-03 10:19:45
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij