Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Silnik na odwyku

Im mniej dwutlenku węgla emituje samochód, tym mniej zużywa paliwa – choćby dlatego redukcja CO2 jednak powinna nas obchodzić. Oto co w tej sprawie kombinują inżynierowie.

2014-06-17
Silnik na odwyku

Unia dokręca śrubę producentom samochodów: do 2021 roku emisja dwutlenku węgla ma spaść średnio do 95 gramów na kilometr. Powinniśmy trzymać kciuki, żeby się udało, bo taki wynik w wypadku auta z silnikiem benzynowym oznacza, że zużywa ono 3,0 l/100 km, diesel zaś – tylko 2,6 l/100 km. Jest to spadek spalania o 30%.

Mimo że cel wydaje się aż nazbyt ambitny, inżynierowie uważają, że jest realny. W ostatnich latach powstało wiele wynalazków dzięki którym małe auta już dzisiaj potrafią osiągnąć taki wynik. Niedługo nauczą się tego kompakty i auta średniej klasy, a to dzięki zastosowaniu specjalnych rozwiązań, aż do częściowej hybrydyzacji włącznie.

Dopiero gdyby granica emisji CO2 miała być niższa niż 95 g/km, zaczną się schody. Wzrośnie rola napędów elektrycznych i trzeba będzie wprowadzić zmiany w konstrukcji aut, bo same pakiety „optymalizujące spalanie” już nie wystarczą.

Analitycy przewidują, że w 2020 roku na rynku będzie tyle samo aut z silnikami Diesla, co z benzynowymi. Czyli jedne i drugie będą musiały palić mniej, by osiągnąć założony cel. Najskuteczniejszym środkiem, i dlatego najpowszechniej stosowanym, jest downsizing, czyli zmniejszenie pojemności silników, które muszą pracować pod większym obciążeniem. Jeśli silniki będą miały mniej cylindrów, spadną straty ciepła oraz straty wynikające z tarcia.

Można zaoszczędzić ~10%

Start/stop i toczenie się. Stanie w miejscu to postęp.
Im bardziej zatłoczone miasta, tym więcej można oszczędzić dzięki systemowi start/stop. Jednak jak zmniejszyć zużycie paliwa, jadąc ze stałą prędkością? Podczas jazdy w różnych warunkach system start/stop może oszczędzić 4-5% paliwa, w samym mieście nawet do 8%. Jeśli oszczędność ma być jeszcze większa, silnik można odłączyć także podczas toczenia się auta.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Im mniej dwutlenku węgla emituje samochód, tym mniej zużywa paliwa – choćby dlatego redukcja CO2 jednak powinna nas obchodzić. Oto co w tej sprawie kombinują inżynierowie.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-06-17 11:24:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij