Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Systemy bezpieczeństwa

Systemy bezpieczeństwa Forda Focusa, od wersji Trend poczynając, można doposażyć niemal we wszystkie systemy wspomagające kierowcę.

Szybki postęp. Jeszcze nigdy systemy wspomagające kierowcę nie były tak łatwo dostępne jak dziś. Na przykładzie Forda Focusa pokazujemy, co potrafi współczesny kompakt i ile trzeba za to zapłacić.

 

W dziedzinie bezpieczeństwa biernego i czynnego samochodów nastąpił taki progres, że to, co do wczoraj wydawało się nierealne, dziś jest standardem bądź opcją.

Czujniki, kamery, radary to już samochodowa codzienność. Kontrolują kierunek i prędkość jazdy, obroty kół, przyspieszenie boczne oraz wiele innych parametrów. Na podstawie analizy uzyskiwanych przez nie danych i wzajemnej komunikacji różnych systemów za pomocą wewnętrznej sieci przesyłu informacji CAN, komputer podejmuje decyzję o rodzaju zastosowanej "prewencji". Czasem jest to zmniejszenie prędkości, innym razem korekta toru jazdy lub bardziej radykalne rozwiązanie - na przykład zatrzymanie pojazdu. W trakcie całego życia współczesny samochód wielokrotnie może uratować skórę kierowcy oraz własną blachę.

Forda Focusa, od wersji Trend poczynając, można doposażyć niemal we wszystkie systemy wspomagające kierowcę. Najlepiej wybrać najbardziej zaawansowany z pakietów - Driver Assistant Plus, który za 5900 zł oferuje najwięcej najnowszych zdobyczy z dziedziny techniki. Są to m.in. systemy zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach (ACS), monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BLIS), wspomagania utrzymania pojazdu na pasie ruchu (LKA), rozpoznawania znaków drogowych, monitorowania koncentracji kierowcy, automatycznego włączania świateł drogowych i wycieraczek podczas opadów deszczu. Do pełni szczęścia brakuje aktywnego tempomatu (ACC), oferowanego za 3700 zł, ale tylko do wersji Titanium i systemu wspomagającego parkowanie (SAPP) za 2200-3350 zł w zależności od wersji wyposażenia.

1. SYSTEM BLIS
Zajechanie drogi innemu użytkownikowi w momencie zmiany pasa ruchu to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków. Urządzenie składa się z dwóch czujników radarowych, z których każdy znajduje się za tylnym kołem i jest ukryty pod zderzakiem. System rozpoczyna pracę, gdy pojazd przekroczy 10 km/h. Informuje kierowcę, wyświetlanymi na żółto na bocznym lusterku wskaźnikami, o pojazdach znajdujących się wyłącznie w martwym polu lusterek wstecznych. Obszar wykrywania rozciąga się od końca lusterek zewnętrznych do około 3 m za zderzakiem i znajduje się po obu stronach samochodu. System nie informuje o pojazdach, które miną strefę monitorowania w czasie krótszym niż 2 s.

Cena: 2350-2650 zł (w zależności od wersji wyposażenia).

2. SYSTEM LKA
Reaguje przy próbie zmiany pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu. Za lusterkiem wstecznym jest czujnik, który "widzi" pasy na jezdni. System najpierw ostrzega kierowcę wizualnie (komunikatem na ekranie), następnie wibracjami na kole kierownicy, a w ostateczności interweniuje, automatycznie korygując tor jazdy. Działa po przekroczeniu prędkości 65 km/h.

Cena: 5900 zł (dostępny tylko w Pakiecie Driver Assistant Plus).

3. AKTYWNY TEMPOMAT ACC

Podstawowym narzędziem pracy systemu jest radar zamontowany za osłoną chłodnicy. W sposób ciągły wysyła on wiązkę fal bezpośrednio przed autem, która wykryje obecność każdego pojazdu w jej zasięgu. Taki tempomat pozwala utrzymać stały odstęp od poprzedzającego pojazdu lub stałą prędkość jazdy. Jeśli odstęp się zmniejsza, układ potrafi samoczynnie zmniejszyć prędkość - aż do zatrzymania samochodu włącznie.

Cena: 3700 zł (dostępny tylko do wersji Titanium).

4. ROZPOZNAWANIE ZNAKÓW
System wykorzystuje kamerę zamontowaną za wewnętrznym lusterkiem. Rozpoznaje ograniczenia prędkości, znaki zakazu wyprzedzania oraz ich zniesienia. Może wyświetlać dwa znaki jednocześnie. Aktualnie mijane ograniczenia świecą jaskrawo, następnie z mniejszym natężeniem, potem na szaro. Po przejechaniu pewnego odcinka znikają zupełnie.

Cena: 5900 zł (dostępny tylko w Pakiecie Driver Assistant Plus).

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 250 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Biorąc pod uwagę również moje preferencje - oczywiście.
    ~Samuraj, 2012-10-20 01:04:01
  • avatar
    zgłoś
    No niby tak, ale to największa zaleta nowego samochodu, że można sobie wybrać kolor i wyposażenie pod własne widzimisię.
    rzęsor, 2012-10-19 15:19:08
  • avatar
    zgłoś
    Nie każdy musi też sobie konfigurować.
    ~Samuraj, 2012-10-19 12:42:54
  • avatar
    zgłoś
    'MichałC' napisał(-a):Ja zawsze czekam do grudnia, wtedy dealerzy robią się bardziej mięcy i można dostać rabaty na fury które mają dany rok produkcji (potem są niby o rok starsze).Ale to trochę bez sensu, bo wtedy musisz wybrać z tych których nikt wcześniej nie kupił i nie masz możliwości konfiguracji.
    rzęsor, 2012-10-18 16:22:03
  • avatar
    zgłoś
    Ja zawsze czekam do grudnia, wtedy dealerzy robią się bardziej mięcy i można dostać rabaty na fury które mają dany rok produkcji (potem są niby o rok starsze).
    MichałC, 2012-10-18 10:25:56
  • avatar
    zgłoś
    Nie spodziewam się, aczkolwiek jestem ciekawy ile są w stanie dać od siebie.
    ~Samuraj, 2012-10-17 12:14:05
  • avatar
    zgłoś
    Wielkiego rabatu się nie spodziewaj, bo schodzi jak ciepłe bułeczki.
    rzęsor, 2012-10-17 11:46:29
  • avatar
    zgłoś
    Z czystej ciekawości - ile szwagrowi zaoferowali i za jaką odmianę?
    ~Samuraj, 2012-10-16 23:56:44
  • avatar
    zgłoś
    No nie wiem. Szwagier przymierza się wymienić mk1 na nowego, ale twierdzi, że dealer jakoś ciągle nieugięty. Teraz ogłosili niższe ceny, ale żeby było śmieszniej to VW również wprowadził rabat na Golfa 6 i to też wysokie. Trzeba by było usiąść z kartką i pkt. po pkt. podsumować. Mk7 w Golfie podobno jest w cenie mk6 (przed obniżką). Focus jak pamiętam to się cenił z nowym.
    garfield, 2012-10-16 21:03:51
  • avatar
    zgłoś
    'garfield' napisał(-a):Focus ciągle sporo kosztuje. Z tymi dodatkami to będą musieć zweryfikować ceny. Trochę przesadzają. Można sporo taniej, np. aktywny tempomat. W nowym Golfie taki bajer wycenili 2x taniej. To spora różnica.Ale sam Golf jest droższy od Focusa
    rzęsor, 2012-10-04 18:11:24
  • avatar
    zgłoś
    w B-Maxie kosztuje 1600 zł
    esper, 2012-10-03 22:48:31
  • avatar
    zgłoś
    Focus ciągle sporo kosztuje. Z tymi dodatkami to będą musieć zweryfikować ceny. Trochę przesadzają. Można sporo taniej, np. aktywny tempomat. W nowym Golfie taki bajer wycenili 2x taniej. To spora różnica.
    garfield, 2012-10-03 22:47:37
  • avatar
    zgłoś
    Szybki postęp. Jeszcze nigdy systemy wspomagające kierowcę nie były tak łatwo dostępne jak dziś. Na przykładzie Forda Focusa pokazujemy, co potrafi współczesny kompakt i ile trzeba za to zapłacić.
    auto motor i sport, 2012-10-03 10:10:42
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij